”Trimma” Polaris för liten peng

Jeåå

Rookie sledder
22 nov 2017
13
0
0
Tjenare! Nu äre så att jag har en Polaris 500 edge 01. Och jag gillar att köra både led och utanför led. Eftersom skotern står på min pappa och han köpte den åt mig så tänker han inte göra någonting på skotern (inte intresserad heller). Men jag får ändra saker på skotern men för mina egna pengar och jag står för lfall den går sönder. Så de frågan är vad är det billigaste sättet att göra så skotern går lite bättre utanför led för liten peng?(kring 2k). Har hört att man ska pilla lite me variatorn så ja får högre inslagsvarv och bättre axx? :p Kan skruva själv och har lite kompisar som kan hjälpa. Alla svar uppskattas!

Mvh
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.605
92
48
Örnsköldsvik
Vad har du för matta idag? Nu är ju frågan vad man får för matta för 2k men tycker det kan dyka upp nu och då. Några mm mer kammar gör stor skillnad.

Variatorprylar är inte alls en dum tanke av dig. Men inte jättebilligt alltid. Men kanske går att få ihop något vettigt av begagnade delar?
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.089
887
113
Stora Blåsjön
Det bästa du kan göra är att se till att variatorerna är i toppakick, det ger mest prestanda. Sen om det är orginalbestyxknkng eller ej är snarare en senare fråga, menar att det är rätt värdelöst att köpa ett dyrt variatorkit om övriga variatorn är slut, gäller både primär och sekundär. Och är skotern från 2001 så har nog variatorerna sett sina bättre dar..
 

Jeåå

Rookie sledder
22 nov 2017
13
0
0
Vad har du för matta idag? Nu är ju frågan vad man får för matta för 2k men tycker det kan dyka upp nu och då. Några mm mer kammar gör stor skillnad.

Variatorprylar är inte alls en dum tanke av dig. Men inte jättebilligt alltid. Men kanske går att få ihop något vettigt av begagnade delar?
Jo hade vart guld att få tag i en billig matta med höga kammar. Den jag har ska vara 325 lång och 32mm kammar. :) Vars kan man få tag på en sådan begangnad matta? :)
 

Jeåå

Rookie sledder
22 nov 2017
13
0
0
Det bästa du kan göra är att se till att variatorerna är i toppakick, det ger mest prestanda. Sen om det är orginalbestyxknkng eller ej är snarare en senare fråga, menar att det är rätt värdelöst att köpa ett dyrt variatorkit om övriga variatorn är slut, gäller både primär och sekundär. Och är skotern från 2001 så har nog variatorerna sett sina bättre dar..
Jo säkert :) Skotern har dock "bara gått" 730 mil atm och den är i väldigt bra skick motorn ser nästan ut som ny. Men vad är det jag ska köpa ifall jag ska byta nå i variatorn så den ska gå bättre i snön :)
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.089
887
113
Stora Blåsjön
Jo säkert :) Skotern har dock "bara gått" 730 mil atm och den är i väldigt bra skick motorn ser nästan ut som ny. Men vad är det jag ska köpa ifall jag ska byta nå i variatorn så den ska gå bättre i snön :)
En variator som inte är genomgången är riktigt sopslut efter 400mil... så börja med att kolla igenom skicket på variator för funkar inte den optimalt så kommer inte en bättre matta eller en skrikburk gör att maskinen går bättre i snön.
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.605
92
48
Örnsköldsvik
En slutburk kommer aldrig ge dig någon bättre snögång... Har du bara 2k att spendera vore det korkat å köpa en burk. Iofs korkat om du har 20k också.
Men klart en matta ger bättre framkomlighet i snön än om variatorerna inte växlar så som dom gjort en gång i tiden.
Iofs en 500 så kan ju hända att den får svårt att dra runt den om den växlar helt galet.

Har du en 325 matta? inte 307? Ja få tag i begagnat kan ju blocket funka bra till? ;) Eller nå facebook sidor.
 

Kyparn_

Medlem
12 sept 2017
21
0
1
Dreva ner ~1000:- (går saktare men roligare på lägre farter.)
Köp nya tryckfjädrar till variatorerna, eventuellt hårdare fjädrar.
~ 6-700:- för två fjädrar. (Gör mycket om dom andra har suttit länge orörda.)
Inte lönt att vikta om för att det spräcker budgeten.

Gå igenom variatorn och köp nya rullar om så behövs, rengör skivorna. Kolla remen samt remavståndet på primären.

32mm kammar duger till den 500n för att leka med :amuse:
 

600 cfi

Välkänd medlem
18 dec 2008
542
15
18
norrbotten
Driftschema för dummies på gammal skoter:

Fungerar skotern?

Om svaret är ja = följ nedanstående instruktion!

Lägg inte ner en spänn i modifikationer eller dylikt. Stoppa de där 2000 kronorna i spargrisen, fortsätt fylla på spargrisen och byt till modernare maskin med större motor när möjlighet finnes.
 

Jeåå

Rookie sledder
22 nov 2017
13
0
0
En slutburk kommer aldrig ge dig någon bättre snögång... Har du bara 2k att spendera vore det korkat å köpa en burk. Iofs korkat om du har 20k också.
Men klart en matta ger bättre framkomlighet i snön än om variatorerna inte växlar så som dom gjort en gång i tiden.
Iofs en 500 så kan ju hända att den får svårt att dra runt den om den växlar helt galet.

Har du en 325 matta? inte 307? Ja få tag i begagnat kan ju blocket funka bra till? ;) Eller nå facebook sidor.
Är osäker om vad jag har för matta :/ Antligen 307 eller 325 det är jag säker på men hur ska jag kolla det? Den växlar ej galet dock den är i fint skick. :)
 

Jeåå

Rookie sledder
22 nov 2017
13
0
0
Mm men dock har jag aldrig märkt något problem med variatorn eller nå? Den går riktigt bra efter led :)
 

Jeåå

Rookie sledder
22 nov 2017
13
0
0
Dreva ner ~1000:- (går saktare men roligare på lägre farter.)
Köp nya tryckfjädrar till variatorerna, eventuellt hårdare fjädrar.
~ 6-700:- för två fjädrar. (Gör mycket om dom andra har suttit länge orörda.)
Inte lönt att vikta om för att det spräcker budgeten.

Gå igenom variatorn och köp nya rullar om så behövs, rengör skivorna. Kolla remen samt remavståndet på primären.

32mm kammar duger till den 500n för att leka med :amuse:
Okok lät bra! Tryckfjädrarna kan jag nog fixa med min bror, men dreva ner eller gå igenom variatorn och dedär har jag ingen bra erfarenhet utav tyvärr, finns det nån youtube video ksk? Har inget ställe jag kan lämna in skotern tyvärr då jag bor mitt i skogen typ haha. :D
 

Jeåå

Rookie sledder
22 nov 2017
13
0
0
Det är sant! Väldigt, men ska sommarjobba nästa sommar och då säljer jag den jag har nu och köper en ny! Har ingen möjlighet att uppgradera nu i vinter så ville bara göra nå smågrejs så den blir lite rappare, då jag också vill lära mig skruva :)
 

Jeåå

Rookie sledder
22 nov 2017
13
0
0
OBS!! Vet någon vad för orginal tryckfjäder det är på min skoter? Kan ej hitta nå
 

HenkeEdge

Välkänd medlem
18 jan 2006
1.754
0
36
Sandviken
Är osäker om vad jag har för matta :/ Antligen 307 eller 325 det är jag säker på men hur ska jag kolla det? Den växlar ej galet dock den är i fint skick. :)
307 är det om inte skotern är förlängd utan en vanlig "kort" Edge.
 

Jeåå

Rookie sledder
22 nov 2017
13
0
0
307 är det om inte skotern är förlängd utan en vanlig "kort" Edge.
Okok men har för mig att dom hade bytt matta innan vi köpte den, så är osäker om den är 307 eller 325. Vet bara att de är 32mm kammar på den, och att den är i nyskick.
 

Kyparn_

Medlem
12 sept 2017
21
0
1
Maila motorbolaget i östersund så svarar dom på vilka fjädrar du ska ha till dina variatorer efter din körstil och vd du förklarar till dem.

Ta lös avgassystemet och du ser kedjehuset där. Lossa en bult så rinner all olja ut, lossa skyddet för huset så ser du dreven och kedjan, ta lös kedjan och kolla vad du har för drev. Fråga motorbolaget vad för drev du kan dreva ner till för att inte behöva byta till en kortare kedja.