1 TIKKA och 1 Orginal

borg :)

Medlem
5 aug 2004
10
0
1
Gävle
Jag märkte att jag har en TIKKA cylinder och en vanlig . Skotern är för tillfället isärplockad (köpt så)

Jag fick med en bla en skuren cylinder och den är TIKKA. Jag har hornat ur den det mesta (Se bild) Den såg förjävlig ut innan men nu är det bara lite jack kvar på den. (Kolven hade smält i cylindern) och pyttelite smält kolv i den.

Men nu kommer frågan

Kan man köra med en Tikka och en orginal cylinder . (det är en gammal skoter 91)

Eller ska jag byta till den skurna som är hornad nu med ett litet jack i. då har jag 2 lika iaf men den ena är lite skadad.

Jag vet att det bästa är att borra och köpa överdimentions kolvar men det blir för mycket pengar på en gammal AC prowler 91 För skotern är inte mycket värd.

Extra fråga
Ska jag plana topparna eftersom den har värmenypt ?? eller kan man se om den är sne med bara ögat?

MrGreen

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.700
0
16
57
Hoting
Kolla om Tikka cyllen är portad isf bör du inte åka med en av varje annars har det ingen betydelse sen ang. planing så kan du använda en tjock plan skiva typ plyfa eller spånskiva men helst en glasskiva (morsans glasbord :cool: ) och ett riktigt fint slippapper typ 2000grid och putsa försiktigt då ser du om toppen är plan eller inte.

borg :)

Medlem
5 aug 2004
10
0
1
Gävle
TIKKA cylindern är mycket jämnare i kanalerna än orginalet - Men jag tycker mig inte se någon större skillnad på kanalerna - Cylindrarna är ej borttagna så jag kollade bara uppifrån.

TIKKA cylindern har märkningen A-PROW-AA om det säger någonting ?

Tackar för snabbt svar.

Last edited:

black_sirpa

Välkänd medlem
13 jul 2006
380
0
16
34
Kiruna
de är nog bara att skrota den skurna tikka cyllen, det är alldeles för stora repor i den för att den ska gå bra.

henkew

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.630
0
16
45
Bredbyn
www.henkew.com
Maila Matts på info@tikka.se och fråga vad beteckningen betyder
Precis, jag har en cylinder som dom på Bengans motor stämplat lite bokstäver på och det betyder bara att den varit inne på omnikasilning hos dom.
Det är väl troligt att Tikka gör på liknande sätt så den behöver inte vara portad bara för att dom stämplat den...