10-åring på skoterled

Yamma666

Välkänd medlem
21 jan 2012
542
1
16
Sthlm/Hede
Jag hörde att i helgen åkte en nybliven 10-åring tillsammans med sin pappa fram till en skoterled som de sedan följde i 3,6 km innan de vände och åkte samma väg tillbaka. Mindre allmän asfaltsväg korsades 4 gånger. 10-åringen körde en oförsäkrad 250 kubikare och pappan en annan. Är detta vanligt förekommande som man får räkna med att möta?
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Knappast vanligen förekommande efter större leder, även om många av oss låter våra ättlingar köra utan att man är på en inhägnad motorbana så gör man det sällan på led utan mer under direkt överinseende på sjöar och öppna ytor eller efter de egna skogsspåren.

Personligen anser jag att det inte är något större lagbrott att låta barnen köra!.
Givetvis ska grejorna vara försäkrade och registrerade men annars säger jag bara go for it, ju tidigare de börjar ju bättre är det den dagen de eventuellt kan släppas själva
Den dagen styrs inte av ev förarbevis från Kelloggs vid 16 utan efter min egen bedömning av barnen, klarar de inte att ta hand om sig själva och maskin i vintermiljö så får de köra bakom tills de är myndiga...

Jag skulle ställa mig helt bakom ett regelverk där barnen kan köra under överinseende från förälder/vuxen.
Initialt för de yngre på platser där de är under direkt uppsikt och sedan från typ 12 år kunna köra tillsammans med dem på ett kontrollerat sätt oavsett det är på led eller i terräng.
 

Emanuel

Välkänd medlem
30 sept 2012
936
3
16
Dalarna
Och de som inte använder skotern i yrket tycker jag gott kan vänta till 18år innan dom sätter sig på en effektstinn maskin utan ledsag. Undantag på yrkes/jordbruk/skogsbruksanvändning.
Men med en "ledsagarutbildning" så tycker jag absolut barnen ska få köra valfri skotermodell i lag med målsman eller annan myndig (inneha körbevis) med samma intyg. (intyget ska endast vara ett kort skrivprov med tillämpade regler och tips för trygg användning).
 

Antonol

Välkänd medlem
1 mar 2007
2.881
2
36
Strömsund
Kan det om möjligt vara dags för effektbegränsning och eventuellt slappare regler för när man får börja köra? En gammal Elan kräver trots allt idag samma utbildning som en 170hk maskin...
 

andhag

Välkänd medlem
27 dec 2009
1.149
24
38
Riskbedömningen är inte direkt toppen hos en 16åring och en 10åring är knappast lämpad att köra på allmänt trafikerad led. Under uppsikt av lämplig ansvarstagande person är ok för mig om det är på gården, sjön ängen eller annan plats där allmän trafik inte förekommer.. tror det kan bli knöligt med försäkringsärende om det uppdagas att fordonet framförts olagligt eller ej behörig person.

Finns mkt som känns löjligt men regelverket finns av en anledning och tror inte det är för att jävlas (inte i första hand iaf)..
 

potatisgrisen

Välkänd medlem
21 jan 2013
1.563
3
16
flarken
det är väll bara bra att barnen får dela våran hobby. tex far och son som är ute efter leden ser inte jag som ett problem. speciellt inte med en 250... med vuxen ledsagare och lite sunt förnuft är det inget problem.

inte bra när tioåringarna är ute och kör själva med ett gäng kompisar kanske. då de lätt eggar upp varran.. ( de vet man ju själv hur det är när man är ute me grabbarna;) ) och större sammanhang som tex påsktider kan man ju köra mer avgränsat.

men SJÄLVKLART ska mina barn få köra före 16års ålder!! jag möter hellre en erfaren 12åring utan skoterkort än en oerfaren 16åring med kalleanka förarbevis.....

nu har jag sagt mitt! skäll på mig om ni vill :)
 

Slätabjörnen

Välkänd medlem
15 dec 2012
1.512
4
16
Falun
det är väll bara bra att barnen får dela våran hobby. tex far och son som är ute efter leden ser inte jag som ett problem. speciellt inte med en 250... med vuxen ledsagare och lite sunt förnuft är det inget problem.

inte bra när tioåringarna är ute och kör själva med ett gäng kompisar kanske. då de lätt eggar upp varran.. ( de vet man ju själv hur det är när man är ute me grabbarna;) ) och större sammanhang som tex påsktider kan man ju köra mer avgränsat.

men SJÄLVKLART ska mina barn få köra före 16års ålder!! jag möter hellre en erfaren 12åring utan skoterkort än en oerfaren 16åring med kalleanka förarbevis.....

nu har jag sagt mitt! skäll på mig om ni vill :)
Då är det helt ok att också möta "övningskörande" 10-12åringar i bil eller på MC?

För skoter är det 16 år och förarbevis är det som gäller enligt lag, privat övningskörning ej tillåten.

Nu är poliskontroller ovanliga, tyvärr. MEEEN. Den dagen det skulle ske, åker du dit för tillåtande av olovlig körning. Om det är så att din son/dotter är 15 år så blir avkomman också åtalad och straffad. Hägrar också ett MC-kort inför 16-årsdagen så är det bara att glömma.

Att sedan kalla nuvarande förarbevis för "Kalle Anka", eller som någon annan skrev, bevis från Corn Flakes paket. Det kan jag hålla med om. Är ju konstigt att en 16-åring har rätt att, efter så ringa utbildning som nu, framföra 150-180 hk maskiner.

Skickat från min GT-I8150 via Tapatalk 2
 

polaris-600

Välkänd medlem
5 jan 2012
288
1
16
Boden
Det är ju ganska stor skillnad på att övningsköra med en bil eller mc i trafik än att köra en gammal skoter efter led, vad lagen säger är en annan femma. Jag har då kört skoter på led sen jag var ca 10 år utan problem.
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Då är det helt ok att också möta "övningskörande" 10-12åringar i bil eller på MC?

För skoter är det 16 år och förarbevis är det som gäller enligt lag, privat övningskörning ej tillåten.

Nu är poliskontroller ovanliga, tyvärr. MEEEN. Den dagen det skulle ske, åker du dit för tillåtande av olovlig körning. Om det är så att din son/dotter är 15 år så blir avkomman också åtalad och straffad. Hägrar också ett MC-kort inför 16-årsdagen så är det bara att glömma.

Att sedan kalla nuvarande förarbevis för "Kalle Anka", eller som någon annan skrev, bevis från Corn Flakes paket. Det kan jag hålla med om. Är ju konstigt att en 16-åring har rätt att, efter så ringa utbildning som nu, framföra 150-180 hk maskiner.

Skickat från min GT-I8150 via Tapatalk 2
I ärlighetens namn så ska vi inte blanda äpplen och päron, vad jag menar med att en 12-15,99 åring skulle få övningsköra handlar inte om att släppa dem fritt i värsta rusningen utan att det sker under noggrann uppsikt dvs föräldraansvar.

Övningskörning under uppsikt handlar heller inte om bara körning utan lika mycket en möjlighet till verbal överföring av ett vettig förhållandesätt till omkringvarande oavsett det är människor eller natur.

Dessutom skulle det ge en möjlighet att uppgradera "kelloggslappen" till vad den borde varit från början dvs jämnställd med körkort och en betydligt mer omfattande utbildning både teoretiskt och praktiskt.

Naturligtvis ska man respektera lagar och regelverk alternativt ta en medveten risk som t ex när vi kör för fort.
Att det skulle vara olagligt med en 13-åring som övningskör i vettig hastighet på en fjällsjö med mor eller far sittande bakom kommer jag aldrig att acceptera som den olaglighet polisen anser det vara utan det är ett sätt att fostra en framtida ansvarsfull snöskoteråkare.
 

potatisgrisen

Välkänd medlem
21 jan 2013
1.563
3
16
flarken
I ärlighetens namn så ska vi inte blanda äpplen och päron, vad jag menar med att en 12-15,99 åring skulle få övningsköra handlar inte om att släppa dem fritt i värsta rusningen utan att det sker under noggrann uppsikt dvs föräldraansvar.

Övningskörning under uppsikt handlar heller inte om bara körning utan lika mycket en möjlighet till verbal överföring av ett vettig förhållandesätt till omkringvarande oavsett det är människor eller natur.

Dessutom skulle det ge en möjlighet att uppgradera "kelloggslappen" till vad den borde varit från början dvs jämnställd med körkort och en betydligt mer omfattande utbildning både teoretiskt och praktiskt.

Naturligtvis ska man respektera lagar och regelverk alternativt ta en medveten risk som t ex när vi kör för fort.
Att det skulle vara olagligt med en 13-åring som övningskör i vettig hastighet på en fjällsjö med mor eller far sittande bakom kommer jag aldrig att acceptera som den olaglighet polisen anser det vara utan det är ett sätt att fostra en framtida ansvarsfull snöskoteråkare.
precis!!
 

Rundvikarn

Välkänd medlem
Jag var ute och "övningskörde" med äldsta barnbarnet i över tre timmar igår .

Jag satt dock bakpå skotern men är vi ute och fiskar får han köra själv på sjön hur
mycket han vill så länge han håller sig inom synhåll och följer mina regler .

Följs inte reglerna är det färdigkört för vintern .

Jag tycker det är ett perfekt sätt att lära sig hantera en skoter och få lite
respekt och känsla för farter och gupp innan man får körkort .

Bättre att han klantar sig i promenadfart med min BR250TF än att han när han blir sexton
om några år lånar en "MXYZ-Turbo-Hillclimb" och virar den runt ett träd i överljudsfart .

Sedan får juristerna tycka vad dom vill , jag är säker på att det finns gott om
skoterfyllerist-turister och annat löst folk polisen kan jaga istället.....
 

PuderFTW

Välkänd medlem
6 apr 2012
464
0
16
Kalix
för ca 1½ månad sen när jag och några kompisar var ute och körde så mötte vi 2 personer på älven, far och son/dotter. Pappan körde en lynx adventure eller ski-doo gtx och så hängde ungen som kanske var mellan 8-10 bast på efter honom på en yamaha snoscoot.

Det tycker jag är helt okej så länge som man har koll på vars och hur ungen kör så det inte finns risk att dom tex. svamlar omkring så det finns risk att dom mitt i allt hamnar framför någon som kommer i hög hastighet i motsatt riktning så dom inte hinner väja eller liknande. (om man nu kör med dom på isen)

Efter led så tycker jag som dom flesta andra här så länge som ungen kör en skoter som han/hon kan kontrollera och att dom kör i sällskap med en eller flera behöriga personer (ja jag ser 16 åringar som mig själv behöriga personer så länge dom har vett i skallen och kan ta det lugnt)
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
tycker personligen att en 10 åring har inget på en led att göra. på en is och under vuxen uppsikt så tycker jag att det är ok.

sen angående åldersgränserna. Så länge inte 16-18 åringarna är överrepresenterade i svåra trafikolyckor tycker inte jag att något behöver förändras.

den som rent statistiskt krockar/dör är fortfarande:
man
medelålder
kör på plats han känner igen
berusad.
 

groban

Välkänd medlem
10 jan 2007
3.251
4
38
Skellefteå
Äldstgrabben min som fyller 10 i sommar har inför denna säsong fått en skoter. Valet föll till slut på en Skidoo Elan 250.
Han har sedan 3års ålder kört motordrivna fordon, började med en strypt pocketbike med stödhjul som gick upp och ner efter gatan fortsatte sedan till en 90cc 4-hjuling och nu senast en vätskekyld ktm 65cc (som gick förbannat hårt)
Poängen är att jag är övertygad om att barn som får köra motordrivna fordon i tidig ålder är mycket mer mogen i sin körning då dem tagit körkortet och ska ut själva.
Kan även tillägga att då jag och grabben varit ute har en vuxen kört skotern till en plats där vi bedömt det säkert att han kan köra själv.
 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Håller helt med dom som anser att barn som kör snöskoter, inte hör hemma på en skoterled.
Men i avskildhet, i skog och mark. med en vuxen persons översikt och ansvar, så är ju ingen större risk för skador på sig själv och andra, eller på annans egendom.
Det är ju istället bästa tänkbara skoterutbildning man kan få, i väntan på att man får köra snöskoter på ett lagligt sätt.
 

Emanuel

Välkänd medlem
30 sept 2012
936
3
16
Dalarna
I ärlighetens namn så ska vi inte blanda äpplen och päron, vad jag menar med att en 12-15,99 åring skulle få övningsköra handlar inte om att släppa dem fritt i värsta rusningen utan att det sker under noggrann uppsikt dvs föräldraansvar.

Övningskörning under uppsikt handlar heller inte om bara körning utan lika mycket en möjlighet till verbal överföring av ett vettig förhållandesätt till omkringvarande oavsett det är människor eller natur.

Dessutom skulle det ge en möjlighet att uppgradera "kelloggslappen" till vad den borde varit från början dvs jämnställd med körkort och en betydligt mer omfattande utbildning både teoretiskt och praktiskt.

Naturligtvis ska man respektera lagar och regelverk alternativt ta en medveten risk som t ex när vi kör för fort.
Att det skulle vara olagligt med en 13-åring som övningskör i vettig hastighet på en fjällsjö med mor eller far sittande bakom kommer jag aldrig att acceptera som den olaglighet polisen anser det vara utan det är ett sätt att fostra en framtida ansvarsfull snöskoteråkare.
+1 på den.

Möter hellre en 13åring med far ute på isen än en upptriggad jagandes 16åring på en tight led där möte sker med hög hastighet och skidorna nästan stöter i varandra. Nu säger jag inte att det beteendet utesluts bara för att dom tillåts köra skoter och lära sig rätt och fel i lag med mamma och pappa. Men risken minskar.

En trafik som kontrolleras så extremt lite som skoterkörning borde absolut innefatta extremt mycket mer än det som krävs idag.

Tjejen tog skoterkort i Ockelbo skoterklubb i år och måste ändå säga att där togs det mer seriöst än reglerna krävde, däremot var kraven de samma. (dom fick tonvis med nyttig info enligt mig) Att införa effektgränser har jag helt ångrat mig om... Vem känner inte igen sig med att lånat mammas och pappas bil efter körkort? En begränsning i effekt kanske utesluter den möjligheten.

En tanke är ju att tvinga ner hastigheten ordentligt efter lederna när du närmar dig bebyggelse, sällan jag ser en tonåring göra sig råd att åka mer än kanske 1-7 km hemifrån. Sen kanske en extra skyllt där leden är smal med nedsatt hastighet.... Blir ju mycket mer jobb för klubbarna :( men tyvärr är det nog de vuxna och förståndiga som får hålla rätt på barnen sina några år till.
 

MattiasElg

Välkänd medlem
15 sept 2012
696
0
16
Ånge
När man läst det här verkar det som att många är emot ungdomar som endå har förarbevis. Visst, det är kanske många unga som är mest glad på gasen och har maskiner som kommer upp i höga hastigheter på lederna men då är jag ganska säker på att de flesta av oss unga som är ute och kör är ute för att just KÖRA SKOTER, vi packar inte pulkan och kör iväg med en Jäger i ena handen för att vara ute och supa en dag och sedan ta skotern hem som många av det äldre folket gör. Vad är mest oansvarigt, köra onykter eller att köra lite för fort?
 

Rundvikarn

Välkänd medlem
När man läst det här verkar det som att många är emot ungdomar som endå har förarbevis. Visst, det är kanske många unga som är mest glad på gasen och har maskiner som kommer upp i höga hastigheter på lederna men då är jag ganska säker på att de flesta av oss unga som är ute och kör är ute för att just KÖRA SKOTER, vi packar inte pulkan och kör iväg med en Jäger i ena handen för att vara ute och supa en dag och sedan ta skotern hem som många av det äldre folket gör. Vad är mest oansvarigt, köra onykter eller att köra lite för fort?
Kan inte annat än hålla med , fast jag är gubbe själv .
De skoter fyllerister man ser är i min egen ålder och äldre , tyvärr .
Man kan ju tycka gammalt folk borde veta bättre .
 

Pyrro

Välkänd medlem
12 sept 2005
2.807
1
36
Sundsvall
En fråga jag kan ställa mig mitt i allt detta.

När började ni själva köra?
Givetvis andra typer av maskiner på den tiden som fanns att tillgå.

Var nog inte mer än 4-6 när jag började köra på isen med pappa bakom, och allt eftersom jag vart äldre (runt 10) så fick jag köra själv om jag höll mig inom ett område att jag kunde ta mig hem till fots om något hände eller sa vart jag skulle.