-11 Nytro XTX MCX 270hk

Qroz

Välkänd medlem
20 apr 2008
1.262
2
16
32
Umeå
dryga 100 mil avklarade hittills, har nu fått tag i rester av en skinzdyna, ram, skummgummi osv, så ska ge mig på att försöka tillverka en "egen" skinzdyna som är ungefär samma höjd som org men smalare då... :)
 

Qroz

Välkänd medlem
20 apr 2008
1.262
2
16
32
Umeå
Pärlan har nu gått 360+ mil, alltså ca 160 mil i min ägo denna vinter, jag är verkligen helnöjd... det är ingen "bra" maskin när de gäller "körbarhet" men fy satan va rolig :)
Borgafjäll idag.

storbäck igår.

storbäck dagen innan de. (den andra nytron har gått 2400++ mil!!)


Har nu bytt till ett par fox float X i framvagn, och efter lite justerande med lufttryck, kompression och retur så är de som att åka på moln... sväljer allt utan att vara för hårda, ett riktigt lyft mot original, boggiedämparna ska renoveras och schimsas hårdare inför nästa vinter också...

Bytte även ut styret som jag krökt till ett RTX-styre, vart riktigt bra..
 

Qroz

Välkänd medlem
20 apr 2008
1.262
2
16
32
Umeå




då va man hemkommen från Borga och påskfirandet (läs skoterkörningen) 200 mil körda, får se om de var sista svängen för denna sesong eller om man kanske åker till riksgränsen eller liknande en snabbsväng och kör nån gång i slutet på maj eller så... :)
 

Qroz

Välkänd medlem
20 apr 2008
1.262
2
16
32
Umeå
Skinz 39" framvagn, och 51mm challenger matta fixat... nu ska de rivas o renoveras och fixas :) dämparna runt om ska även renoveras!
 

Qroz

Välkänd medlem
20 apr 2008
1.262
2
16
32
Umeå
Lite delar lackade och monterade, timbersled trädmördarbåge 2.0 hoppas jag ska skydda mig från elaka attackbjörkar i vinter. Skinz concept framvagn och lite nya plastclips, glidklackar till sekundären o sånt, ny olja, filter, växellådsolja, matta osv monterat.... börjar tagga som fasen :)

Provmontering av framvagnen, stötdämpare runt om är på renovering.


Bara ja får igen dämparna och dom nya glidklackarna ska boggie fettas o sen ska allt ihop sen är man redo :)
 

Qroz

Välkänd medlem
20 apr 2008
1.262
2
16
32
Umeå
Tackar! Ja jag hoppas verkligen på stor skillnad, har aldrig provat någon med skinz, men hört så himla mycket gott om den :)

Nu sitter även genomgången boggie med nyrenoverade dämpare på plats, samt nya mattan monterad... När man är helt själv o ska i med boggie osv med ny matta så är de guld värt att ha några små spännband o dra ihop dämpare och sånt :)

 

tobbe87

Aktiv medlem
26 nov 2013
73
1
8
Pajala
fan är i valet och kvalet av en skinz 39" eller 37" du tog en 39" så du måste ut och pröva nu så man får höra skillnad =)
 

tobbe87

Aktiv medlem
26 nov 2013
73
1
8
Pajala
Okey nå de låter ju bra. Då får de nog bli en 37" ist för 39". är ju måttligt leds på original framvagnen.
 

Qroz

Välkänd medlem
20 apr 2008
1.262
2
16
32
Umeå
Nog blev det skillnad med nya framvagn, och en 39" skinz var då inte märkbart vingligare än org 42" med krängare tycker jag, kör på 37" om du inte har något emot att kanske tappa lite på leden, jag skulle nog också kört 37 om jag inte hittade denna billigt beggad.

Efter ca 40 mil denna sväng i fjällen så körde jag så en av mina float X gick av, batteriet var kasst efter sommaren, pga för långa bultar till shockwave helixen så kunde inte sekundären växla ut och vid första fullgasrepan sprängde jag en rem, kvaddade vid ett dropp o krökte styret och mitt knäskydd gick sönder, efter ett tag till gick båda balataremmarna av.

Kort o gott en kul fjällresa :)

 

Qroz

Välkänd medlem
20 apr 2008
1.262
2
16
32
Umeå
Denna var såpass böjd att skidan o framvagn passerade på "rätt" sida, medans björken plockade extrabehållaren på dämparen = skrot.... men imorgon åker nog tråkigt nog detta projekt iväg till en ny ägare då jag är sugen på något nytt efter ca 260 mil med denna.
 

Spindelapa

Medlem
21 jan 2014
42
0
6
Östersund
Om det blir så att du säljer skulle du kunna berätta vad du fick? Jag har en liknande påkostad maskin och är också inne på att sälja men finner det lite svårt med prissättningen. PM:a gärna om det känns bättre