1200 renegade, är det nått att ha??

zzip

Aktiv medlem
29 jan 2006
62
0
6
malung
funderar på att byta upp mej lite. just nu leker jag med en tnt -08 lätt smidig men saknar det där lilla extra. Har kikat lite på 4-takt så jag undrar hur egenskaperna är hos en 1200 renegade. vråltung? ledegenskaper? lössnö? sjukdomar?
 

kenth

Välkänd medlem
27 sept 2011
1.397
2
38
Säter
Gubbräser i jämnförelse med den du åker på nu. Renegade BCX 800 e-tec är ett roligare alternativ.
 

villkatta

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.224
6
38
58
Täfteå, Umeå
Det är en bra motor. Har en GT 1200 som gått 300 mil nu. Jag skulle rekommendera att köpa en som gått längre än så. Motorn behöver sina mil för att köras in.
Trots att min är bredbandare så är den smidig. Har ej kört Renegade men 85 kg mindre
borde göra sitt tycker jag.
 

Barnesjake

Aktiv medlem
1 apr 2008
78
1
6
Norrland
Gubbräser...man tackar! Är 37 år o tycker inte jag är gubbe än:blink1:! Beror på vad du ska göra.

Men enligt min åsikt en fantastisk maskin med underbar motor. Visst inte lika smidig som 2-takt syskonen, o inte lika lätt som nyare 2 taktare. Men jag gick från en 2001 SKS 700 o då känns 1200 som en leksak.

Jag har den som familjeskoter. Släng på en dubbeldyna o koppla en pulka=inga problem att ta med familjen som dessutom slipper oset bak.

Lössnö funkar, men kan inte jämföras med ex. summit, rmk o liknande. Men kör du mest led så är det en underbar maskin! Läs gärna mer på dootalk.com o 4-takts forumet där. Fråga även på om det är nåt mer du vill veta.
 

snodddas

Välkänd medlem
23 jan 2010
1.846
4
16
Lappland
Köp har själv 1200 en tyst och fin motor med mycket vrid. 800 är som en trimad moped som varvar och lever om.
 

100140

Välkänd medlem
25 maj 2009
255
7
18
Luleå
Vad är skilnaderna mellan årsmodellerna 2009-2012?
2009 hade väl en del barnsjukdomar men från 2010 och framåt är dom bättre då?
 

hellebjork

Välkänd medlem
31 jul 2006
904
3
16
Köp har själv 1200 en tyst och fin motor med mycket vrid. 800 är som en trimad moped som varvar och lever om.
Det här kanske kommer som en chock för dig, men 1200 4-tec levererar max effekt vid 7800rpm och 800 etec vid 7900rpm.
 

villkatta

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.224
6
38
58
Täfteå, Umeå
Jo men en 1200 behöver inte ligga på maxeffekt jämt.
På led 4-5000. Det är två helt olika motorer. 800 två-takt och 4-takt 1200.

Det beror på vad man vill prioritera. Driftsäkerhet utan överraskningar eller all-in på snöskotern.
 

Emanuel

Välkänd medlem
30 sept 2012
936
3
16
Dalarna
Vårt lilla gäng består av två 1200or(-09 och -11) och två bcx en 600 och en 800a samt en 550f från den tiden du hade knäna över styret i sittande läge.

1200an från -09 vet jag inte så mycket om annat än att alla dämpare är inställd på mjukt och ändå åker karln hårt så in åt... utan genomslag som det verkar. Shimsningen verkar bra.
1200an från -11 körs av 130kg matglada muskler och den levererar också. Stänklappen ligger inte och drar i om jag säger så, bakre fjäderförspänningen ligger på "2".
600an känns som att den har samma topp "drag i styret" vid fullgas.
800an drar hårdare.

Om jag själv inte var orolig för vikten då jag inte har så många mil på mätaren än skulle det nog vara tre 1200or i gänget och en 600a.

Men för mig idag så är 800an 10ggr roligare att leka med.
 

nomac

Ny medlem
25 jan 2008
4
0
1
Lånar tråden lite då jag har frågor om samma modell.

Ni som drar pulka med denna skoter, hur funkar det med kylningen?
Har den lätt att gå varm då underlaget är hårt?
Har den någon tempmätare eller är det bara varningslampa?
 

snodddas

Välkänd medlem
23 jan 2010
1.846
4
16
Lappland
Nu kör ju jag en expedition 1200 aldrig haft problem med varm körning. Drar alltid ungarna i nila pulka efter skotern fast det är skare den den har ju kylfläkt. Det är värre för slitsen som inte får kylning.
 

mattgojohn

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.857
102
63
Skellefteå
Lånar tråden lite då jag har frågor om samma modell.

Ni som drar pulka med denna skoter, hur funkar det med kylningen?
Har den lätt att gå varm då underlaget är hårt?
Har den någon tempmätare eller är det bara varningslampa?
Hade en 09 tidigare och drog mycket pulka, absolut inga problem med varmkörning, den har bara lampa. Fantastisk dragare. Slidsen nöts fort vid skenornas böj men slutar sedan så byt inte slides i onödan.
 

palt

Aktiv medlem
1 jan 2000
78
0
6
Renegaden har inte tempmätare som standard.
Instrumentet är dock förberett för tempmätare och man kan köpa till en liten tempmodul som man pluggar in under huven så börjar instrumentet visa tempen. Orginal är det en varningslampa som lyser om den är för varm.
 

Emanuel

Välkänd medlem
30 sept 2012
936
3
16
Dalarna
Lånar tråden lite då jag har frågor om samma modell.

Ni som drar pulka med denna skoter, hur funkar det med kylningen?
Har den lätt att gå varm då underlaget är hårt?
Har den någon tempmätare eller är det bara varningslampa?
Kört kortare repor med sladd (1mil+-) utan större problem. Visst tänds lampan ibland under körning då det går sakta och är plusgrader men ökar man bara lite eller slänger in en skvätt snö i fotholkarna och i boggien så brukar den slockna efter 40meter.
 

100140

Välkänd medlem
25 maj 2009
255
7
18
Luleå
Är det inte standard med tempmodul på Renegade X 2010, jag hittar inte tempen på multidisplayen!
 

palt

Aktiv medlem
1 jan 2000
78
0
6
Nej, det är inte standard, tempmodulen får man köpa till, har själv fått göra det, man kan antingen köpa tempmodulen eller en annan modul med temp,tidtagning,kompass mm.
Den är bara att plugga in så det är en tämligen simpel manöver.
 

Leafo

Välkänd medlem
7 dec 2012
982
1
16
Strängnäs, Messlingen
Har testkört 1200-motorn ett par gånger (en '11 tror jag) och den motorn är helt underbar! Det är sådant jäkla vrid i hela registret. Den går att puttra kring på (med en behaglig ljudnivå) och vill man så finns det massor med effekt att hämta (utan att behöva trycka tummen i botten). Har inga vetenskapliga siffror kring det men min känsla i jämförelse är att tvåtaktarna behöver mycket mer varv för att det ska bli "putt".

Beror nog, som vanligt, mest på vad man ska använda den till. Är det mest led är den underbar. Ska man åka lössnö så är den tung, både att hantera men framförallt när man sitter fast. Den är även bredare vilket gör den mindre optimal för friåkning.

Åker själv 600 Renegade BCX mest för vikten, mattbredd, spårvidd och kompromissen mellan friåkning och ledåkande. Åker inte led när jag "åker skoter" men fiskar en hel del och då blir det led, både själv och med 1+1-dyna.

Enda gången jag fått den att överhetta var när jag bogserade en Summit i 20km/h på stenhård led. Har ingen tempmätare (är en '11). Går ju, som många påpekat, att köpa en givare och koppla in i multi-instrumentet om man vill. Känner dock inget behov då den börjar varna i mycket god tid innan den överhettar och varvtalsbegränsningen slår till.