1200 turbo

Daljoo

Välkänd medlem
23 mar 2006
200
0
16
Vännäs
Är sugen på att montera turbo till nästa vinter. Någon här på forumet som kör turbo eller vet nån annan som gör det? Nu monterar MCX Polarisvariator, funkar dessa bra?
Har hört att vissa haft problem med drev till oljepumpen, även vissa som kör original? Lösning på detta?
Skriv allt ni vet om 1200 turbo!
 

exc

Välkänd medlem
3 dec 2004
834
1
16
Vännäs
Hörde att Motorbolaget lyckats få sönder mcx lösning med variatorn, men de gjorde en egen lösning som verkar funka fint med brp grejor.
Men ring till dem och hör ..de är väldigt hjälpsammar, iaf. när jag höll på att bygga turbo på R1:an
 

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Det verkar som att det finns relativt få 1200 turbo jämfört med alla Nytros och Apex. Vad beror det på? Funkar dom sämre? Är 4-taktsskidooägare mindre benägna att satsa på överladdning?
Variatorproblemet finns ju nu bra lösningar på.
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Dels så finns ju inte 1200:an i lössnöutförande, hade den gjort det tror jag andelen 1200 turbo ökat markant.
Turbo lämpar sig ju bäst, man har mest användning av det på lössnömaskiner.

Sen tror jag att det beror på hur folk vill åka.
Vill man ha sjukt mycket effekt men står tillbaka på andra egenskaper så blir det därmed automatiskt Yamaha.
Vill man ha en mer lätthanterlig skoter med lagom med effekt köper man valfri 800:a
 

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Kan hålla med dig om att turbo lämpar sig för lössnömaskiner men man ser ganska många TNytro XTX. Den är väl mer av en crossover. Nog säljs det väl några Renegade 1200 i Sverige?
Det hade varit roligt att se fler Ski Doo turbo!
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Motorn har ju bara funnits några år till skillnad mot Yamaha. Det tar ju ett tag att utveckla en lösning, och dessutom måste det ju finnas en marknad. Än så länge är den väl för ovanlig.
 

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
Jag håller med Hjulboggie, jag skulle säga att Yamaha's skotrar finns de fler exemplar av helt enkelt, korta T-Nytros är ju inte jätte ovanliga på blocket..
En gammal yamaha nytro är rätt billig i jmf med äldsta möjliga 1200 skidoo..

Chassimässigt säger min skrivbordsryttande erfarenhet att skidoon på alla sätt har de ergonomiska övertaget, de e väll bara det kostnadsmässiga som ska komma ikapp innan de finns fler skidoo än yamaha turbo..,.
 

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
haha ja, men jag är säker på att procentuellt sett så har fler överladdade yamaha's rasat är vad överladdade 4t BRP har gjort. Inga som helst bevis, men jag är rätt övertygad.
En uppskattad statistik som kanske kommer att förändras, men de tror jag inte :)
 

Daljoo

Välkänd medlem
23 mar 2006
200
0
16
Vännäs
Blev så att trådstartaren, jag, satsade på en 1200 turbo. Kör med stora kitet och har polarisvariator i min. Kör nu med heavyhitters vikter. Gjorde av med 3 remmar ifjol på 200 mil och då laborerade jag mycket med variatorerna som gjorde att de fick slita hårt. Körde på slutet med 391-remmen och den verkar hålla bäst, fransade inget sista 50 milen... Har ett enormt klipp i maskin från start nu och den går aldrig upp i varvstoppet. Jämfört med en nytro turbo är det som natt och dag när man jämför gasresponsen. Frontmonterad turbo is the shit!
Den går konstant med skidorna i luften om man vill. 140-150km/h i en meter puder är inte tråkigt! :)

Har kört mycket lössnö och har aldrig känt behov av en längre matta än så länge. Däremot så har den varit lite svår att bryta ikull och kännts framtung när man krypit fram i pudret.
Har nu monterat s-36 framvagn och beställt Simmons gen 2 skidor så nu tror jag att den blir grym i pudret. Fattas bara "lite" snö så man får prova.
Avslutningvis kan jag säga att får ni chansen att prova en 1200 turbo så gör det!, tror många yamaha-åkare skulle byta märke om de provade min skoter...
 

doo_man

Medlem
28 okt 2011
14
0
1
Det går att använda en BRP variator. Fråga Motorbolaget i UMEÅ, dom vet vilken man kan använda. Jag har en sån på min
 

Sightveiler

Medlem
9 apr 2006
26
0
1
Piteå
Daljoo: Har du hunnit testa nya framvagnen ännu?
Min är ju förlängd men fortfarande orginal framvagn förutom slp skidor. Är lite sugen att köpa kittet ski-doo har med dämpare för 4995kr, men är första säsongen med denna maskin i min ägo så vill nog testa först.

Har haft nytro 270 tidigare och kan väl säga att responsen är som natt och dag, enda nackdelen som jag vet med skidoon är ju att den lever om väldigt mkt, både insugsljud iom snorkel och avgasljud.
 

Sightveiler

Medlem
9 apr 2006
26
0
1
Piteå
Turbon är ju ca 1m från motorn på nytron och ca 25-30cm på 1200:an.

Det är ju knappast bara den faktorn som styr men till stor del. Bara skillnaden mellan midmount kittet och bakmonterat på apexen är ju märkbar skillnad sägs det.
 

Daljoo

Välkänd medlem
23 mar 2006
200
0
16
Vännäs
Daljoo: Har du hunnit testa nya framvagnen ännu?
Min är ju förlängd men fortfarande orginal framvagn förutom slp skidor. Är lite sugen att köpa kittet ski-doo har med dämpare för 4995kr, men är första säsongen med denna maskin i min ägo så vill nog testa först.

Har haft nytro 270 tidigare och kan väl säga att responsen är som natt och dag, enda nackdelen som jag vet med skidoon är ju att den lever om väldigt mkt, både insugsljud iom snorkel och avgasljud.
S-36 framvagnen och skidorna gjorde underverk för lössnöegenskaperna. Nu slänger man runt den som vilken tvåtaktare som helst. :)
 

Tbird

Välkänd medlem
22 aug 2009
370
1
16
Norrbotten
Bara skillnaden mellan midmount kittet och bakmonterat på apexen är ju märkbar skillnad sägs det.
Det sägs så mycket ;).
Jag har gjort hela resan, bytt från 16T till 19T laddaren, midmount konverterat, heatcoatade grenrör, justerar tändning beroende på laddtryck och märker jag skillnad? Psykologiskt kanske, men olika kalibreringar av variatorerna är det man definitivt märker, där finns det mycket att hämta om man är petig.
Det finns dom som säger "med 300hk spelar variatorerna ingen roll" men dom som säger så verkar tro att man har 300hk från stillastående, och kör definitivt inte i teknisk terräng, kör man bara på rulle på myrar så funkar kanske såna påståenden :).

Sent from my YP-G70 using Tapatalk