170 mil oanvänd ZRT 600 -97. Värde?

Tommy Power

Medlem
1 jan 2000
42
0
1
[Uppdaterat: Senast editerat den 16-Sep-03 kl 05:59 PM (CET)]Har fått ett erbjudande om att köpa en Artic ZRT 600 -97, som har en ägare, och stått oanvänd och ostartad i tre säsonger, inomhus. Innan dess har den gått knappt 170 mil, och mestadels med familj, och släde inkluderat. Extremt välskött och osliten alltså.
Hade egentligen tänkt mig en nyare skoter, även om det blir min första nu. Har åkt lite förrut, och insett att jag värderar fjädring ganska högt. Gillar inte svampiga, och genomslagiga maskiner. Men nu kanske jag är dum om jag inte nappar på en så fräsch första-skoter, även om den är lite gammaldags? För det är den väl?... Kanske kan ha den ett eller ett par år, och se om det är min grej med skoteråkning. Är det en bra maskin? Läste lite, och har sett att det är en modifierad boggie på -97:eek:rna? Är den bra? Nåt som pajar? Ska man byta till bättre dämpare? Nåt annat man bör tänka på, som går sönder på dom....?
Och framför allt. Vad ska jag betala för den... Har fått ett löst diskuterat pris, som jag inte nämner, förrän jag får några opartiska tips om vad en så lite körd -97:a är värd....

mvh/
Tommy
 

Tommy Power

Medlem
1 jan 2000
42
0
1
RE: 170 mil oanvänd ZRT 600 -97. Vä

[Uppdaterat: Senast editerat den 16-Sep-03 kl 08:50 PM (CET)]...?

Hårt svar.... *sss* Hårt forum?

Ja, det är ju det jag vill veta, om alla tycker att dom är piss-skotrar. Söker man om dem i forumet, så verkar det som att vissa avgudar dem, och vissa pissar på dem, som du....
Men i det här fallet, så har skotern stått pga av sjukdom... Och då på ägaren, och inte på skotern...

Nån annan som pissar på, eller avgudar ZRT:eek:rna?

/hårda hälsningar
Tommy Killer....
 
G

gasglad

RE: 170 mil oanvänd ZRT 600 -97. Vä

Pyromanen har rätt i att du ska
akta dig för dom.
Mycket småfel tyvärr.
Och det måste ju finnas någon
anledning till dom låga priserna!
 

Tommy Power

Medlem
1 jan 2000
42
0
1
RE: 170 mil oanvänd ZRT 600 -97. Vä

Vad är det för nåt som går sönder då....? Motorn? Boggien? Elektronik?

Har svårt för att sätta förutfattade meningar om saker och ting, men har haft rättså mycket med en Yamaha SRX 700 att göra, och det är då enligt mig den absolut största eländes-maskinen jag nånsin kommer att råka ut för.... Precis allt krånglade och gick sönder. Allt från el, till rena haverier mekaniskt i boggie, och variatorer mm, mm... Som tur var var det inte jag som ägde den, och slapp strö tusenlapparna över eländet...

Vill helst inte råka ut för detta, så jag vill gärna höra både bra, och dåliga saker om maskinen....

mvh/


 

mickE

Välkänd medlem
1 jan 2000
704
0
16
RE: 170 mil oanvänd ZRT 600 -97. Vä

hejsan
jag har haft en powder extreme -97 med samma motor.
jag körde 350 mil med den och den hade gått ca 600mil när jag sålde den det enda jag fick byta var tändstift och variatorremmar.
zrt:n har däremot bättre dämpare och boggie är powdern.
jag tycker att det låter ut som en bra skoter.
arctic är inte så dåliga som det låter bland en del, jag har kört andra märken som har racklat betydligt mer.......
 

keihin

Välkänd medlem
31 dec 1999
2.778
0
36
40
Skellefteå
RE: 170 mil oanvänd ZRT 600 -97. Vä

Tycker det låter som ett bra köp om priset är det rätta.
Själv skulle man nog kunna slanta upp en 30-35k (kanske lite mer också) för en sådan om den nu är i princip ny, vilket den borde vara efter 170mil med familjen.
 
RE: 170 mil oanvänd ZRT 600 -97. Vä

Nog borde den ligga i 35 000 kronor pok. Nått som du måste tänka på när den stått i tre år är att slangar, filter och gummigrejer torkar. Bensintanken skulle jag nog å vända uppochner för att det bildas kondensvatten innuti. Dämpning och liknande har jag ingen större kunskap av på de maskinerna. Har bara haft att göra med en arctic cat och det var en cheeta. Den var dock ett j-kla rackel.

Lynx Enduro 600
Svart å röd å blå å silver å nåra färger till
 

perra1

Rookie sledder
1 jan 2000
10
0
0
RE: 170 mil oanvänd ZRT 600 -97. Vä

Ville bara säga att såna som
pyromanen knappast tillför
forumet något vettigt,men han har
nog aldrig haft skoter själv, kanske
bara fått sett på när kompisarna åker
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
ZRT - 600

Hej !

Ca 30 000:- skulle jag pröjsa !

* Kolla efter torrsprickor på reed korgarna

* Kolla kylarslangarna där de så att säga ligger emot chassiet eller motorn på nåt ställe ( dessa makiner nöter väldigt mycket på slangarna om man inte fixar detta )

* Kolla så att inte vattenpumpen läcker.

--------------------------------
Vad gäller skotern i övrigt så tycker då jag att den är helt MODERN ännu.

* Köp ett "ETS" kit till boggien ( 1200:- )
och du får en mycket trevligare boggie

* Bestycka ner förgasarna till 340 ( vilken höjd kör du på ? )

* Efter 6-7 år så kan nog FOX dämparna behöva ny GAS & Olja !! ( ca 1600-2000:- tot )

* Byt skidbotten till den breda Arctic Cat typen ( inte snygga !, men viken skillnad att köra med sedan.... )


 

mabro

Medlem
1 jan 2000
32
0
1
Östersund Sverige
RE: ZRT - 600

Hej!
Inte för att jag är någon Arctic-Älskare precis men detta verkar ju ändå vara lite av ett klipp som man bara råkar ut för en gång i livet!

Dock skulle jag ha provkört skotern i ca 2-3 mil innan affär om du tror att det är möjligt. En motor mår nämligen inte bra av att stå "stilla" så länge. Till exempel så bildas små små rostangrepp mellan kulorna och lagerbanan i kullagren om dessa står still för länge. Den tunna oljefilmen som finns där "dunstar" bort precis där dessa två ligger an mot varandra. Detta får till följd att när du startar skotern och kör ett tag så finns väldigt stor rísk att något (eller några) lager skär pga av skadan som uppstått. Detta gäller givetvis alla lager, även boggien.
Något att tänka på kanske....?!

 

Tommy Power

Medlem
1 jan 2000
42
0
1
RE: ZRT - 600

Tack för att ni hjälper mig att tipsa om för och nackdelar med skotern...

Jodå, jag har nog räknat med att det även slits av att stå still... Men har den stått inomhus torrt, så bör nog iallafall lagrena i motorn ha klarat sig... Boggien där det skvätt runt snö och vatten är ju en annan femma, men däremot lättare att byta lager där....

Varför skär vattenpumparna på dom? Är det dyrt att byta? Nåt annat som havererar om den skär?

Byta olja i dämparna? Annan tjockare eller?... Byta till fränare dämpare? Eller vad gör man för att få en bra fjädring? Hurdan är fjädringen på dom då? Står den emot en kille på 90 kg, som åker aktivt, men inte slött sittande aktivt menar jag då...
Tar gärna emot all info jag kan.... Åker och kollar på den på fredag antagligen.

mvh/

Tommy

 
J

Jolle

RE: ZRT - 600

Köp lynx om du vill ha dämpning, dvs om det ligger högst på din lista
 

RMK

Medlem
1 jan 2000
46
0
1
RE: ZRT - 600

hej.. de verkar ju som en bra skoter, men jag skulle inte ge mer än 30 papp för den, pga att de inte är nån direkt fördel att den har stått stilla...
 

perra1

Rookie sledder
1 jan 2000
10
0
0
RE: ZRT - 600

pyromanen lek i sandlådan istället
har själv en arctic och är helt nöjd
men jag snackar heller inte skit om
andra märken för det
 

Bacon

Välkänd medlem
1 jan 2000
576
0
16
Sverige
RE: ZRT - 600

[Uppdaterat: Senast editerat den 17-Sep-03 kl 09:01 PM (CET)][Uppdaterat: Senast editerat den 17-Sep-03 kl 09:00 PM (CET)][Uppdaterat: Senast editerat den 17-Sep-03 kl 09:00 PM (CET)]Är det ett vettigt pris så tveka inte, som någon nämde om kylarslangen så stämmer det, det är den undre slangen på vänster sida framifrån sett som skaver mot det främre motorfästet det finns ett plastskydd på slangen men det nöts åxå för motorfästet är så vasst, så på min slipade jag ner fästet så det vart runt och mjukt när jag ändå hadde prylarna lösa för det är trångt där nere.
Så på den som du har kollat på är det nog inte hål där ännu, ett litet tipps ta en annan slang och splitta upp den och trä över och placera den vid motorfästet och dra fast den med buntband och ha koll på den så är det lungt.
Min powder extrem -97 har gått ca 850 mil utan problem och den är grymt lättstartad under säsongen så startar den nästan alltid på första rycket, har inte bytt stift på tre år men en rem, och i 600 segmentet är det inte många som hänger av dig.
Så lycka till.
 

Jörgen2

Semi PRO sledder
1 jan 2000
25
0
0
RE: ZRT - 600

Jag köpte en ZRT 600 -97a i söndags..för 30 tusen. den hade back och gått 430 mil. tycker jag var lite för o va en 97a. hade en 96a 1997-2000. gick kanon.enda felet var ett jag hade orginal matta..och den suger!. sitter orginal på min 97a nu också..tänker inte ens åka med den skit mattan. ska köpa en 32mm hk-matta snart..då blir skotern lite roligare..främre boggidämparen är nyrenoverad plus att alla lager i boggin är bytta. ska renovera bakre dämpare också..då blir den hård o fin i boggin..min 96a hade kung fjädring i boggin..slog aldrig igenom hur hårt jag än körde. var tråkit på 96an att de inte var ETT tunnel bara. ska åka på zrtn ett par vintrar..sen blire en F7a..:).