1991 Supertrak 488 kryper, slut på idéer

themannen

Medlem
13 mar 2019
16
1
3
Norrbotten
Jag har en 1991 Supertrak 488 som kryper fram på tomgång och blir även väldigt svårväxlad då den lägger tryck på kedjedriften konstant. Remmen som satt tidigare har jag slängt då den hade en stor midja, förra remmen saknades det en massa bitar från efter en säsong. Jag har nu en helt ny rem och tänkte att den ska hålla lite längre så jag tänkte justera in den så gått det går, och bli av med krypet.

Jag har köpt en servicemanual på nätet (PM så kan jag skicka den) där det anges lite mått som jag har försökt följa men jag får inte bukt på problemet. Offset mellan primär och sekundär har jag spot on på 16mm (anges till 5/8" eller 15.875mm) och centrum-centrum har jag 305mm (anges 12" eller 304.8mm) och när jag nyper ihop remmen får jag 32mm från en rak stång mellan variatorerna (anges 1 1/4" eller 31.75mm). Vad jag kan se är variatorerna parallella.

Jag har dubblat antalet shims mellan sekundärskivorna från 3st som satt orginal till 6st så remmen sitter ganska djupt nu men trots detta så driver den på ganska bra. Med mattan upphissad kan jag precis hindra den från att börja snurra med foten om jag först stoppat den med bromsen, den går inte att stoppa från snurrande enbart med foten.

Nu har jag slut på shims OCH idéer, jag begriper inte varför den driver på så pass mycket. Någon som har haft liknande problem?
 

Attachments

mas

Välkänd medlem
17 dec 2011
1.151
146
63
Säfsen
Du har naturligtvis gjort rent både primär och sekundär efter konstens alla regler, så problemet ligger inte där?

Så då är frågan, har du rätt variatorrem? Eller rättare sagt, håller den eftermarknadsrem som du använder samma längd & breddmått som den originalrem som monterades på skotern när den var ny??
Många eftermarknadsremmar är kompromisser och har avvikande längd/breddmått.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.639
802
113
Kramfors
Samma råd här är remmen rätt? Iom att remmen måste shimsas ner så mycket i sekundären för att va tillräckligt slak så misstänker jag för kort rem. Normalt på ska remmen ligga jämt eller ca 2mm över sekundärskivorna när den är rätt shimsat och rätt rem. Rätt spänt är när du med handkraft kan dra runt remmen i variatorerna. De krävs dock rätt teknik man får liksom klämma ihop remmen och dra samtidigt och de går rel tungt men skivorna får inte följa med såattsäga. Sedan är frågan om du har axiellt spel mellam rem och skivor på primären? De vitigaste är att de är spel 0,5mm duger eller större.
Primären kan också kärva så skivorna inte går isär tillräckligt, prova dra isär dem mer med handkraft.
Primärvariatorns fjäder kan även ha gått av men då går den värdelöst när du väl kör.
 

themannen

Medlem
13 mar 2019
16
1
3
Norrbotten
Jag har nu mätt remmen och kollade specarna på den först efter mätningen för att vara "opartisk". Jag mätte bredden på flera ställen och fick 35mm på samtliga mätningar, och längden fick jag till 1220mm. Specen säger 35mm bredd men 1200mm längd, så jag antar att min mätmetod på längden inte är att lita på. Jag har också tänkt tanken att remmen kan vara kort. Jag tog ett startsnöre runt yttern på remmen och mätte sedan längden på snöret.

Jag har rengjort skivorna noggrannt på primär och sekundär och även allt inne i sekundären men inte på primären. Jag har också tänkt på om primären kanske inte öppnar helt men det kollade jag och det gör den. Jag kan inte dra runt remmen för hand (hade det gått hade jag inte haft problemet), det är så jag initialt ställer in remmen på XP'n, jag drar ihop skivorna på sekundären och sedan släpper ner remmen tills jag precis får runt den för hand.

Jag reagerade också på att remmen verkade ligga väldigt djupt mellan skivorna, annars hade jag nog bara shimsat vidare tills det gick ok. Efter att jag kört runt allt med motorkraft och sedan slagit av är det ett mellanrum mellan remmen och primärskivorna, jag har inte mätt men ser åtminstone att det inte liggar an.

Finns det någon bra metod att mäta remmens längd? Det börjar luta åt att jag måste försöka flytta bak motorn men det känns som att det inte borde behövas, om remmen är för kort är det nog inte många millimeter det handlar om. Något fuffens är det någonstans men jag har som sagt slut på teorier.
 

klstjo

Aktiv medlem
1 jan 2000
84
0
6
Kiruna
Du mäter remspänningen på fel sätt, man ska bara trycka med ett finger uppifrån och ner mot marken som du gör när man klämmer med två fingrar så får du 32 + 32 mm därför måste du använda 6 shims ;)
Men det är inte som är problemet för dig.
Måste du gasa upp den i mycket varv innan den driv iväg med full kraft?Om varven är mindre än 3000rpm det problem i primären med att fjädrar, vikterna, rullar är slitna eller skadade som gör att den driver framåt hela tiden
 

Attachments

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.639
802
113
Kramfors
Stämmer modellbetekningen på remmen dvs är de rätt siffror? Iom att den inte ligger i kläm axiellt i primären och du shimsat ner den så djupt som på bilden så borde den va överdrivet slak och därmed inte dra.
Som Klistjo frågar Vid vilket varvtal slår variatorn till utan rem kan du prova? Ex om skivorna slårihop redan vid tomg 1700v så är problemet i primären = fjäderbrott.
Eller råkar du ha för hög tomg på uppimot 3000v?
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.088
887
113
Stora Blåsjön
Hur är skicket på rullarna i primären. Dessa kan bli slut på nya maskiner på bara 150mil i vissa fall…
 

themannen

Medlem
13 mar 2019
16
1
3
Norrbotten
klstjo: Tack för poängteringen! När jag mäter på rätt sätt är det (så klart) alldeles för slappt, 56mm, men ändå driver den på.

Tomgången ligger på 2100 varv, är det för högt kanske? Skivorna börjar röra på sig först på 2950 rpm iallafall så jag tror inte att det är det som är felet. Jag har inte kontrollerat skicket på något alls i primären annat än att "den ser ut att gå som den borde", dvs den växlar upp mjukt från första rörelse upp till halvvägs (har inte vågat att testa längre i garaget, mycket rörelse på vinschriggen jag har för att hissa den) och den växlar ner lika jämnt igen.

Jag tycker inte alls att den känns segare än den borde för en 488. Jag har inte testkört något med nya remmen så djupt i sekundären utan det baseras på förra säsongen med en likadan rem som betedde sig likadant i krypandet, det är först nu jag har börjat försöka göra något åt det. Och förra säsongens rem höll bara den säsongen, det tänkte jag att det berodde på att den ligger och vill dra och jag bromsar fast skotern men det verkar ju vara något annat galet också.

Det börjar kännas som att det ska vara omöjligt att den driver på med remmen såpass slak? Jag ska trippelkolla allt jag redan kollat till veckan om det inte kommer fram några nya idéer... Fel i primären känns osannolikt då jag tydligt ser att den inte slagit ihop och remmen inte gnuggar i sidorna?

Edit: Ska lägga till att jag testat tomgångsvarv och tillslagsvarv nu ikväll utan någon rem monterad.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.639
802
113
Kramfors
2100v i tomg är ok även om 1700-1800v är mest vanligt. Kolla om motorn sitter löst bryt med kofot.
 

themannen

Medlem
13 mar 2019
16
1
3
Norrbotten
Jag har testat nu att bryta mellan chassi och motorplattan, kändes helt ok, och mellan motorplattan och motorn och där var det stumt, som sig bör. Jag har mer eller mindre gett upp för tillfället, jag har dubbelkollat allt och testat lite mer.

Jag har tagit bort två shims (så jag har kvar 4st mot orginal som var 3) och remmen ligger "vettigt" i höjd nu. Testat köra skotern uppallad och smorde sekundäraxeln och skjöt på variatorn och körde med den helt lös och oskruvad så att den fick bestämma helt själv var den ville ligga. Men hur jag än testar och grejar med shims och olika mått hit och dit, och som tidigare med superslak rem, så vill den ändå driva trots att jag ser en glipa mellan remmen och primärens skivor, alltså att den inte klämmer i primären.

Det har dock blivit bättre nu efter att jag har gormat omkring i garaget så nu åker den i vart fall ingenstans, men det är fortfarande ett himla bra drag på sekundären så den blir hemskt svårväxlad (jag har kollat växellådan och dreven är släta och fina så det är inte där det hugger om någon undrar). Jag brukar få slå av motorn för att lyckas växla, men jag nöjer mig för tillfället som den är och hoppas på att det blir än bättre efter några mils körning, remmen är ju trots allt ny. Då kanske min motivation har gått upp igen också. Jag ska även börja kika på hur man bär sig åt för att få lös primären på denna, men det är ett projekt för en annan dag.

Tack till alla svar och tips!
 

Attachments

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.639
802
113
Kramfors
Som redan nämnts så bromsar man fast den vid växling.
Ang att den driver måste bero på att remmen är för spänd trotys att du provat med många shims.
Prova dra isär sekundärskivorna och tryck ner remmen överdrivet mycket. Starta och kolla om den drar då också . Då ser du hur djupt remmen måste ner. De kan ju hända du fått för kort rem typ felmärkt från fabrik,,,, de är bara vräka dit tjockare eller fler shims tills den slutar dra helt enkelt.
Men det är ju förutsatt att primärskivorna inte klämmer fast remmen på tomg såklart men de har vi redan rett ut.
 

themannen

Medlem
13 mar 2019
16
1
3
Norrbotten
Jo, bromsa fast är det jag brukar testa först men då det redan är tryck på allt fram till mattan så bromsar jag bara fast trycket känns det som, jag har experimenterat lite idag och testat snurra sekundären bakåt någon millimeter för hand medans skotern är igång och växla i det skedet och då går det som en dröm. Jag tror att bara jag får den att dra framåt -mindre- går det nog mycket lättare att växla sen, men det förvandlades till ett framtida problem då jag är less nu.

Min (kanske bristfälliga? vem vet) mätning av remmens längd kom fram till att den åtminstone verkar vara rätt längd, och med alla shims jag äger var monterade var den vääldigt slak och drev ändå, vilket för mig känns rent ut sagt magiskt, det borde inte vara möjligt när jag också klart och tydligt ser att den går fri från primärskivorna.

Efter att jag nymonterat remmen mellan testkörninga har remmen varit hallvvägs i botten, vilket kanske är lite extremt, men då har den inte dragit. Det går säkert att köpa fler shims och få den att sluta dra, men det är en sista utväg, om det verkligen är nödvändigt, då det känns som att remmens livslängd går ner när det blir tyngre för den i startskedet, då den redan "växlat" en bit, om den ligger långt ner mellan skivorna.

Hur som haver, skulle remmen ändå vara för kort lär den ta slut snabbt och nästa rem kommer att bli en OEM, om inte annat bara för att testa och se om jag slipper samma fenomen. Antingen nöter denna till sig till OK, eller så byts den ut till OEM när den är slutkörd i förtid. Vilket som löser det sig förr eller senare. Antagligen. Hoppas jag.
 

klstjo

Aktiv medlem
1 jan 2000
84
0
6
Kiruna
Tror du har för lite spel i primären mellan rem o skivorna, mät ända ner mot axeln på flera olika ställen runt axeln
Remmen kan ha en liten annan vinkel än skivorna när den är ny, det är därför man ska köra in remmen när byter till ny rem ;)
Längden kollar man med nedböjningen på 32mm
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.088
887
113
Stora Blåsjön
Har nu läst igenom hela tråden och att du inte gjort en orentlig koll på primären är nästan olagligt…
Du behöver inte plocka av primären för att kontrollera den, däremot ska du byta annat än vikter eller fjäder så måste den bort.
 
Reactions: klstjo

themannen

Medlem
13 mar 2019
16
1
3
Norrbotten
”Längden kollar man med nedböjningen på 32mm” vet jag tyvärr inte riktigt vad du menar med?

Jo, jag är medveten om att jag borde kolla primären. Jag har inte gjort det dels för att jag kan se att den inte gnuggar på tomgången och dels för att jag inte vet hur jag ska bära mig åt. Jag har ingen känsla för vad som är för glappa rullar eller om en fjäder är för slak osv så jag tänkte lägga det projektet till någon gång när jag känner att skotern är värd pengarna att bara byta ut det mesta.

Om någon kan visa mig till en bra skrivelse till hur man gör för en kontroll så är jag tacksam! Det hade så klart varit enklare att kunna konstatera vad och om saker behöver bytas ut.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.639
802
113
Kramfors
Du kan göra en snabbkoll om remmen klämmer längre ner i primären med motor på tomg.
OBS de är lite halvfarligt!
  1. Lås bromsen eller be någ hålla in den hårt.
  2. Med motor igång försök flytta remmen i sidled. Om de inte går är remmen ligga på axiellt. Du kan ju dra den axiellt först utan motor igång och jämföra. De ska såklart gå att flytta den lika mycket med motor igång.
'3. Du kan även ta ett 0,3-0,5mm bladmått och sticka ner mellan skiva och rem och hugger den fast så lär du tappa den men då vet du också om den klämmer på tomg. Ta geärna lös ett bladmåttsblad och tejpa fast på en pinne så slipper du tappa fingrar :)

Jag tror att de bara är för kort rem, dit med en bunt shims så lär de funka.
 

themannen

Medlem
13 mar 2019
16
1
3
Norrbotten
Hehe ja lite halvfarligt kanske det är! Men precis det testet har jag redan gjort, det gjordes i samband med att jag hade igång skotern utan bulten som fäster sekundären. Skotern gick på tomgång och jag låste fast bromsen och flyttade hela sekundären utåt och inåt längs axeln och observerade när remmen vandrade mellan skivorna i primären. Det gjorde jag mest för att försöka hitta mitt optimala offset-mått så att remmen ska komma så centrerat som möjligt i primären och som bonus såg jag extra tydligt att det finns spelrum i primären för remmen, även med motorn igång.

Att sticka i bladmått med motorn igång känns lite för läskigt, även med en pinne 😅

Jag siktar på att försöka hitta någon guide till att kontrollera skick på primären, är det en återvändsgränd kanske det blir att sätta in alla shimsen jag har igen, det får bli en funderare på den. Det kanske är bättre för remmen med högre startutväxling än om den drar för mycket framåt.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.639
802
113
Kramfors
Ok bra då är de inte primären de är fel på, shimsa isär sekundären mer om du tycker den är svårväxlade, de lär hjälpa.
 

themannen

Medlem
13 mar 2019
16
1
3
Norrbotten
Är detta bra "guider" att följa?


Det ser inte alls så svårt ut att kontrollera det viktigaste. Fungerar vattenmetoden för att ta lös primären på en Polaris?
Det lutar även åt att jag sätter in fler shims i sekundären.