( 1997 ) Mountain Cat & Powder Extreme , Boggie problem....

Cedrix

Välkänd medlem
26 mar 2005
164
0
6
Örnsköldsvik
snowmad skrev:
Tro inte riktigt på allt du läser (tänker då på "ej här" enligt AC sverige) speciellt inte om det fungerade med stagen där dom satt
Är det en 2-up du har?
du vet 2-up:en, det är en svensk hybrid (såldes aldrig i usa)
Kontrolera att inte:
1. bussningen i dämparen är slut eller att bulten kroknat
2. axel som hela härligheten sitter i är krokig
3. lagret i ett (eller båda) hjulen som lyfter mattan är kaputt
-det ska inte ta där i mitten som du redan förståt
Jag har tagit isär allt men inte hittat något som är krokigt eller så,
Ena lagret var iof trasigt och plasten i centurm på lagret hade blivit lite nött.
Har bytt detta men det är ingen skillnad, dämparen tar fortfarande i mattan när den fjädrar upp.
 

snowmad

Välkänd medlem
1 jan 2000
274
0
16
Cedrix skrev:
Jag har tagit isär allt men inte hittat något som är krokigt eller så,
Ena lagret var iof trasigt och plasten i centurm på lagret hade blivit lite nött.
Har bytt detta men det är ingen skillnad, dämparen tar fortfarande i mattan när den fjädrar upp.
Låter illa det där, vad är det för fabrikat på bakre dämparen i din maskin?
förlåt att jag tjatar lite men finns det inget glapp alls i det övre stötdämparfästet och axeln är rak? (axeln som sitter på var sin sida om ramen/saxens övre infästning)
Och i vilket av de två hålen sitter dämparen? (Ska med org.dämpare och Engan sitta i det främmre på en 2-up)
 
Last edited:

Cedrix

Välkänd medlem
26 mar 2005
164
0
6
Örnsköldsvik
Dämparen sitter i de främre hålet...

Ser i service bulletinen att den övre axeln ska sitta i de bakre hålen på en 2up
Stämmer det så sitter dom fel på min!

Jag kan inte känna något märkbart glapp i dämparen, lite glapp är det klart att det är men det handlar bara om delar av en millimeter.

Stagen däremot glappar en del, emn jag tycker inte att det ska ha så stor betydelse.

/ Henrik
 

snowmad

Välkänd medlem
1 jan 2000
274
0
16
Cedrix skrev:
Dämparen sitter i de främre hålet...

Ser i service bulletinen att den övre axeln ska sitta i de bakre hålen på en 2up
Stämmer det så sitter dom fel på min!

Jag kan inte känna något märkbart glapp i dämparen, lite glapp är det klart att det är men det handlar bara om delar av en millimeter.

Stagen däremot glappar en del, emn jag tycker inte att det ska ha så stor betydelse.

/ Henrik
På 2-up ska axeln monteras i chassiet i det främmre hålet, det som är närmast motorn
Tittade du inte på denna bild tidigare i tråden?


klicka på länken, jag lyckas inte "få till" (ladda upp) bilden :-( Haha, lyckades nästan... :)
Stagen glappar "lite" redan då allt är nytt, men när fettet försvunnit pga. nötning och bortspolning (vatten och snö) klapprar det märkbart.
Lite fett här skadar alldrig.
(men som du nämner inverkar detta inte på det faktum att dämparen nöter i mattan)

Efter som jag får litar på din koll att allt annat är "rätt" så...
... Om jag vore du skulle jag flytta hålet.
Jag skulle fila eller slipa ur hålen för dämparens övre fäste i riklning mot axelcentrum, den eller de mm. som behövs för att mattan ska gå fritt.
Sedan skulle jag svetsa fast en 1.5-2mm tjock bricka med rätt (3/8) hål diameter på var sida i det nya "dämparinfästnings läget".
Lycka till!
 
Last edited:

snowmad

Välkänd medlem
1 jan 2000
274
0
16
för övrigt...

Tidigt i mitt ägande av denna Powder eXtreme 2-up "tvingades" jag kapa av bakre fjädrarna "lite grann" i framkant, då framändan slog emot brickan på den axel som sitter nere på boggin framför fjäderns nedre styrning/glidblock.
(jag bytte även bricka till en med mindre ytter diameter)
se pos 39 och sedan brickan som sitter utanför

Kan det vara så att "2troke:s" kompis fjädrar nyper fast här???
kontakt på detta ställe sker endast när boggin är rejält komprimerad
Jag tror jag kapade bort nästan 10mm.
Stumparna och brickorna ligger "nånstans" i en påse, jag har en viss förmåga att spara saker....
 
Last edited:

kvicken87

Medlem
10 jan 2006
22
0
1
36
ländsjö
tackar så ***** mycket:D

2stroke skrev:
Hej !

OBS !! Gäller endast 1997 års modeller med 345 cm matta !!!

Är det någon här som har Boggie problem med
sin "Mountain Cat" eller sin "Powder Extreme" ???

Polaren har en "Powder Extreme" 2-up med stora problem....

Först hade han 2 problem :

1. Mattan kuggade över för minsta lilla när man drog på....

( Detta visade sig bero på att 1997 års modeller av "MC" eller "PE" modellerna INTE har den sk. "TSL" länken som just har till uppgift att spänna mattan under fjädringsrörelsen.
Detta problem avhjälptes dock med montering av andra drivhjul med kuggar som driver i mattclipshålen ! )

2. Fjädringen "låser" sig på något konstigt sätt i botten och vill inte själv komma
upp tom. fast han kör ensam. ( Han väger 90 Kg. )
Även om man kliver av skotern så kommer den bara upp ca 1/4 av fjädringsvägen.
Han har trippel kollat ALLT flera gånger....

Han har bytt :

* Overloads
* Boggie fjädrart till det hårdaste som finns.
* Ändrat på fästpunkten till "Dragstagen" som sitter på sidan av dämparen
enligt KGK Suzuki ( Janne Flemström ) rekomendationer
* Engan's GASdämpare
* Drivhjul med drivning i matt clips hålen.

Inget tycks hjälpa !! :mad: :mad:

Är det någon här som haft liknande problem och vet av någon lösning ??? :confused:
tackar så mycket ja har en sån och de *****s som fan för mig.. tackar så mycket..
 

keihin

Välkänd medlem
31 dec 1999
2.778
0
36
40
Skellefteå

På min ZR 580 efi -97 så sitter "dragstagen" såhär.
Provade att sätta dom i hålen som pilen pekar på, men det resulterade i att den fastnade i hopfjädrat läge och kom inte upp förrän man lyfte i den!
 

kvicken87

Medlem
10 jan 2006
22
0
1
36
ländsjö
joo då

2stroke skrev:
:confused:

Är det någon som har liknande problem med sin 1997'a Mountain Cat eller Powder Extreme ???

( Oavsett motor storlek ! )
jag har exakt samma men inte med fjädringen.. inte va ja har märkt men e mera nyfiken på driv hjulet nån som kan hänvisa till vilket drivhjul man behöver.. ??