2 st frågor ang lagning.

SaiGon86

Välkänd medlem
1 jan 2000
246
0
16
Storvik Sverige
håller det att svetsa fästet på¨den främmre boggiedämparen? det var redan lagat och det har gått av nu.

hur lagar man en lång spricka i rutan? har målat rutan svart på insidan. man man typ limma eller nåt?
 

antic

Välkänd medlem
1 jan 2000
616
0
16
Luleå Sverige
norrland.legonet.org
[Uppdaterat: Senast editerat den 04-Feb-04 kl 03:06 PM (CET)]Du kan ju prova svetsa fästet, förstärk gärna med nytt material om det går samtidigt då. Men var ärlig om det till nästa som eventuellt köper maskinen.

Du skulle kanske kunna tejpa rutan med nån klar film av nåt slag på båda sidor. Jag kör med silvertejp för det mesta, ghetto jag vet...
 

SaiGon86

Välkänd medlem
1 jan 2000
246
0
16
Storvik Sverige
ok, då vet jag, nån som vet hur jag ska göra med rutan? visst kan jag tejpa på insidan, för det syns inte på utsidan eftersom rutan är svart.
 

Perrrr

Välkänd medlem
1 jan 2000
376
0
16
38
Umeå Sverige
Nog borde det gå att svetsa fästet till stötdämpare... Vilket fäste menar du? Det i chassiet eller det övre eller nedre på dämparen? Jag lagade min ruta med loctite lim, det gick bra. Om du även gör som antic sa så borde det ju hålla...
 

SaiGon86

Välkänd medlem
1 jan 2000
246
0
16
Storvik Sverige
ok, fixar lim då:)

det är det nedre fästet på dämparen som jag menar. det var en gammal lagning som gått sönder. det gammla lagningen var också en dålig lagning, så nog ska det hålla om man svetsar det riktigt med en mic svets?
 

DanneG

Medlem
1 jan 2000
10
0
1
Jag skulle föreslå att du först svetsar det, och sedan lägger en ny plåt (helst rostfri) utanpå och svetsar den också, med pinne
då håller det (det går inte svetsa rostfritt mot stål med MIG vad Jag vet)
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Att blanda in rostfritt stål på ett ställe där det är stora krafter och risk för utmattning är inte så lyckat om man inte har mycket god koll på exakt vad det är för rostfri plåt och för den delen vad det är för slags svetstråd/elektroder man använder. Det är stor risk att materialet blir sprött alldeles intill svetsfogen. Då är det säkrare att använda vanligt kolstål, och om man verkligen vill vara på den säkra sidan, avspänningsglödga efteråt.