2-takt VS. 4-takt

Annabus

Ny medlem
1 jan 2000
4
0
1
Lycksele Sverige
Hejsan! Har en fråga till er alla här på forumet. Det är så att jag håller på med ett projket där jag jämför 2-taktare mot 4-taktare och jag undrar om vad NI tycker.
Vad är bättre? Vad är framtidens skoter?

/Anna
 

BoooM1

Semi PRO sledder
1 jan 2000
79
0
0
Sundsvall Sverige
(ur arbetssynvinkel)
Bättre:
- Tyst
- Bra vridmoment
- Bra bränsle ekonomi
- Bra för miljön

Sämre:
- Njä. Är nog en idialtisk arbetsmaskin
- Priset

(ur sport synpunkt)
Bättre:
- Lätt att sätta dit turbo
- Bra fart
(nån med bättre argument)

Sämre:
- Tung!!!!
- Klumpig (pga vikt)

Det är ju ganska svårt att jämföra då tex. Lynx V-1000 eller Yeti är arbetsskotrar och RX-1:an är en sportskoter. Byggda totalt olika. Huvudargumenten är dock samma.
+ för vrid och bränsle.
- för tyngd

Framtidens skotrar är nog 4-takt, 2-takt släpper ut för mycket skit och har redan börjat (eller är på gång) att förbjudas i Kalifornien. Det lär dock dröja i Sverige. Först blir det säkert straffskatt som på disel. 4-taktarna utvecklas ju hela tiden mot lättare motorer m.m. får dom ner priserna så skulle det säkert bli mer aktuellt än vad det är idag.
 

Annabus

Ny medlem
1 jan 2000
4
0
1
Lycksele Sverige
Tack så mycket för din åsikt. Men kom igen nu alla inte går det att dra vettiga slutsatser av vad en person tycker. KOM IGEN OCH SKRIV DIN ÅSIKT!
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Tvåtaktsmotorer har ju trängts undan av fyrtaktsmotorer på de flesta områden allteftersom åren har gått.
Tvåtaktsmotorn har sina fördelar i form av enkel konstruktion och möjlighet att ta ut hög effekt ur en liten, lätt och billig motor. Men om driftskostnader och avgasutsläpp börjar spela större roll så brukar den få se sig utslagen av fyrtaktsprincipen.
Dödsstöten för tvåtaktsmotorer i personbilar (åtminstone i västeuropa) var det första ECE-reglementet om avgasrening 1971.
Men tvåtaktsbilar hade då redan varit mycket svårsålda ett antal år, Saab gick ju över redan 1967.
I gräsklippare och liknande motorredskap används så gott som endast fyrtaktsmotorer i dag. Tvåtaktare förekommer bara där redskapet absolut måste vara så lätt som möjligt (motorsågar, röjsågar, mycket små bärbara elverk etc). Om det är frågan om en mycket billig maskin, som dessutom inte ska gå många timmar per år, finns det ingen ekonomisk anledning att kosta på en fyrtaktsmotor. Den extra bränsleförbrukningen för tvåtaktaren väger aldrig upp ränta och amortering på det man får betala extra för fyrtaktaren.

Anledningen till att en tvåtaktsmotor inte är bra ur utsläpps- och bränsleförbrukningssynpunkt är att den tar in ny bränsleblandning i cylindern samtidigt som avgaserna ska blåsas ut. Man kan inte undvika att en del bränsle följer med avgaserna.
Det har gjorts en hel del försök under årens lopp att förbättra tvåtaktsmotorn, men det är inte så många som har lyckats.

För ca 100 år sedan fanns det stora stationära tvåtaktsmotorer som drevs med gas från masugnar eller koksugnar. Det var frågan om maskiner med slaglängd på över en meter och effekt på upp till 1000 hk per cylinder! Ofta var de dubbelverkande. De hade möjlighet att få bra verkningsgrad tack vare att de sög in luft och gas var för sig - luft genom portar som en vanlig tvåtaktsmotor men gas genom en insugningsventil i toppen.

På 40-talet gjordes en liknande lösning, som kallades pulsator, för att modifiera tändkulemotorer för gengas. Det fungerade utmärkt, man fick som regel ut 20 % högre effekt på gengas än på dieselolja!

På 50-talet försökte en tysk biltillverkare, Goliath, med direktinsprutade tvåtaktsmotorer (spridaren satt alltså i toppen, och sprutade in under kompressionstakten som på en dieselmotor). Det fungerade visserligen men tekniken för att styra bränsleblandningen var inte tillräckligt utvecklad då och det ställde till mycket krångel.

På 80-90-talet lade Ford ner ett antal miljoner $ på att försöka få samma princip användbar igen, men de gav tydligen upp av någon anledning.

Jag skulle tro att den dag USA bestämmer sig för stränga avgaskrav på skotrar är nog tvåtaktsmotorns dagar slut i den branschen. Men fram till dess lär väl marknadskrafterna bestämma vilken sorts motorer som gäller.
 

Wolves

Aktiv medlem
Det enda som gör att 2 taktare fins kvar är att dom är roligare att köra... 4 taktarn har högre toppfart... men vem har nytta av att köra 195 på leden.. (det är förövrigt testat med en rx 1).... 2 taktarn är rappare och därmed roligare... men inte kanske för plånboken.... men de är ju smak sak... toppfart eller axx

Den skoter motor som kommer bli intressant är en högtrycks insprutad 2 taktare.... har alla 4 taktarns fördelar vad det gäller buller och miljön.... men lika rapp som 2 taktarn... det bästa från 2 världar helt enkelt... den har börjat användas på båtar... ska för övrigt tilläggas att alla skotertillverkare har lagt bud/visat intresse för motorn utom yamaha...

Men.... vi får ju se hur länge 2 taktarns finns kvar... som det ser ur nu så är det bara Arctic Cat som kämpar för 2 taktarns överlevndad år 2005 ;(...snyft....
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Högtrycksinsprutad tvåtaktsmotor - alltså Goliaths gamla lösning från ca 1954 som det kanske finns hopp om med modern reglerteknik :)
Jag kan se två möjliga problem med den lösningen:

För det första att få spridaren att hålla. I dieselsammanhang är det ingen konst att göra en spridare som tål att sitta i förbränningsrummet, men problemet är att de spridarna kräver ett bränsle med bra smörjande egenskaper (dieselolja t ex). När man har försökt köra bensin genom sådana spridare (Goliath, och 4-taktsmotorer med mekanisk insprutning på 50-talet, t ex MB 220SE och svenska Stridsvagn 74) så har de inte hållit särskilt länge. "Vanliga" spridare för bensininsprutningssystem håller inte för miljön i ett förbränningsrum.

Och för det andra så kommer ju avgaserna att bli utspädda med friskluft från spolningen. Det gör att även om motorn har förbränt en bränsleblandning med lambda = 1 så finns det syreöverskott i avgaserna. Det gör dels att det blir svårt att använda en lambdasond för blandningsregleringen, och dels att en katalysator inte kan ta hand om de kväveoxider som släpps ut. Kolväten och koloxid blir däremot inga problem.