2011 Freeride för tung eller?

Malgomaj

Välkänd medlem
13 apr 2009
625
0
16
Hammarby
222kg torr, en saftig bit att gräva loss när man kört fast. Vad tror ni, kommer den att upplevas tung eller inte? Jag tror att den känns lättare i lössnön än när man kör led. Dom jag känner som testat den säger i och för sig att den inte känns tung. Polaris har kommit ikapp och gått om i viktkampen. Xp:arna blir ju bara tyngre och tyngre....
 

Arcticcat f703

Välkänd medlem
9 maj 2009
256
0
16
Sundsvall
222kg torr, en saftig bit att gräva loss när man kört fast. Vad tror ni, kommer den att upplevas tung eller inte? Jag tror att den känns lättare i lössnön än när man kör led. Dom jag känner som testat den säger i och för sig att den inte känns tung. Polaris har kommit ikapp och gått om i viktkampen. Xp:arna blir ju bara tyngre och tyngre....
I vissa lägen kommer den kännas tyngre. Word!. Och att Polaris gått ikapp förstår jag. Xp:arna blir bara tyngre och tyngre för att Ski-doos idiotiska teknik arbetslag börjat fatta att deras maskiner inte kommer hålla länge... vilket medför att kunder blir missnöjd och tillochmed kanske söker sig till ett nytt märke. Så dom blir tvungen att bygga rejäla maskiner, maskiner som inte skär o.s.v. Och deras "Grymma" 800 E-tech kommer bara bli skratt retande. "50% mindre olja, 1.5 L/mil Blandad..." Haha... skrattretande. Vilken 2 takts motor behöver inte mycket olja? Well kanske dom har gjort alla lager i porslin eller något.. men det tvivlar jag på.
Är ingen anti ski-doo snubbe, då jag själv kör ski-doo. Men dom kommer falla! Tids nog
Go polaris och arctic

MVH
 

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
wtf, när kommer den kännas tung? den kommer aldrig kännas tung, eller jo när du har en bruten rygg och ska gräva dig lös, ensam och rädd, då kan den kännas tung.
Innan dess kommer den kanske, kanske, att kännas aningen svårare att köra än modeller i samma genre.

att den är tyngre är ju kanske för att det inte är en summit, det är en freeride.
en 2008 154 summit 800R väger in torr på 195kg
en 2011 154 summit 800R E-tec väger in torr på 208kg
Det är en ökning på 13kg genom 4år, fine ok vad håller skidoo på med?

en 154 freeride 800R E-tec väger in torr på 222kg
det är en ökning på 27kg från 2008 summit, de är alltså tillbaka över vikten om man jmf med en 2006 summit x 151, som vägde in på 215kg.
Men Freeriden ska ju hålla för att våldas med, och är man en kille som ska vålda med sin skoter, så är de inte ok att gnälla över ökad vikt, då gäller de att kontrollera sin egen, bita ihop och visa att man kan köra, fast fjolårets skoter var lättare.
Det är ingen konstighet att skidoo har ökat vikten, de hade antingen kunnat byta till andra material eller ändra den bärande konstruktionen, varken eller är billiga/bra lösningar för vardagskonsumenten när de gäller snöskotrar i 140.000:- klassen, chassiet har vare med i 4år nu och det har uppdaterats. inte alltid de blir bra helt enkelt när man kostnadseffektivt ska jaga låg vikt. De lägger nog mer krut på nästa chassie, som borde vara ganska halvvägs just nu..

en 155 PRO-rmk 800 väger in torr på 195.5kg
en 155 RMK Assult väger in torr på 202,3kg

en imponerande låg siffra i skillnad mellan den lätta puderköttaren, och den andra puderköttigaren, som ska vara ännu köttigare..
och rushen har ju bara gått upp 4kg i torrvikt sedan i fjol, så vi hoppas att den inte följer skidoo trend och ökar till med tot 16kg tom 2014.
får hoppas de har samma framgång med 800an i år som tidigare så har de nog helt kört sig i botten, tur deras slädar är lätta och enkla att bogsera hem,
tro mig jag vet, jag har en tung, som ofta bogseras. Så helt klart är lättare bättre någonting..

AC tror jag verkligen på, och deras HCR var ju kanon! för att inte tala om stabiliteten i skenorna!, craftsmanship de där, inte en böjd tunnel eller sprucken framvagn.. så lätta och så höll dem ändå, kanske de ökar vikten de med? njeeee..
Ska bli spännande som f*n till nästa år, allvarligt, jag är nyfiken som .... 50år och allt, GO AC!

Och nej jag vet, slutligen, jag skulle också garva om de inte vore för att jag faktiskt gillar de, de e helt ok för mig att de drar så lite olja, har man läst mer än vad man hånat så upptäcker man att tametusan, en 2T behöver inte så mkt olja ändå, wierd jag vet..
fashinerande nog så har ju nu dessutom dynotech research som bänkade in Arctics magnifika 800HO sagt att 800Etecen har en fiiin peak på 163,9hk.. men den rasar nog, vi väntar ut den, alla kommer byta, you´ll se.. lika säkert som att inte yamaha skulle få sälja alla sina dekaltrimmade 2010 169.000:- apex mountain så kommer ingen vara nöjd med sin Freeride ETec 800R .....:shocked:

nej, jag tro du kommer ha en jävla åktur på din ev. freeride, du kan nog glömma att du kommer att gnälla över vikten... du kommer inte att köra fast. GO Arcticcat f703, hoppas du har jättefel
 
Last edited:

Malgomaj

Välkänd medlem
13 apr 2009
625
0
16
Hammarby
I vissa lägen kommer den kännas tyngre. Word!. Och att Polaris gått ikapp förstår jag. Xp:arna blir bara tyngre och tyngre för att Ski-doos idiotiska teknik arbetslag börjat fatta att deras maskiner inte kommer hålla länge... vilket medför att kunder blir missnöjd och tillochmed kanske söker sig till ett nytt märke. Så dom blir tvungen att bygga rejäla maskiner, maskiner som inte skär o.s.v. Och deras "Grymma" 800 E-tech kommer bara bli skratt retande. "50% mindre olja, 1.5 L/mil Blandad..." Haha... skrattretande. Vilken 2 takts motor behöver inte mycket olja? Well kanske dom har gjort alla lager i porslin eller något.. men det tvivlar jag på.
Är ingen anti ski-doo snubbe, då jag själv kör ski-doo. Men dom kommer falla! Tids nog
Go polaris och arctic
MVH
"Grymma 800 E-tec kommer att bli skrattretande"...??? Vad menar du med kommer? Den finns ju redan i Mxz X-10. Den går dessutom utmärkt och använder samma teknik som i 600:an som bevisligen drar förhållandevis lite olja och bensin utan att haverera. På tal om motorer som skär så ligger väl Polaris risigt till? Deras 800 har ju inte direkt varit pålitlig. Den mappning den har nu gör ju att den bluddrar och går orent och det verkar ju som om den får all denna extrabensin bara för att den inte ska skära.
Att Freeride inte är en Summit stämmer inte riktigt. Den heter Summit Freeride och inget
annat:sing:
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.471
384
83
Malå/Adak
20 kg som sitter fel till känner du av när du kör, sitter du väl fast och har en 155" matta full med snö och lyftbågen en halvmeter ner i snön så spelar det nästan ingen roll alls
 

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
självklart känner man av 20felplacerade kilon, men sitter dem fel på XP´n?
har någon gnällt över att den är framtung/baktung? De folk klagade på redan innan viktökningen var en negativ gyroeffekt av den högt placerade sekundärvariatorn. Det folk klagar på är att den är för skarp, ski-doo minskade tom svängradien för att folk inte kunde hantera den precision som maskinen/chassit presenterade. Samma fel fans i tidiga JAS, f ö r a r f e l så jag klandrar inte BRP för att de lider av samma problem som en jakt/attack/spaning-fighter.

jag är en utmärkt forumryttaren, men att säga att en maskin inte känns tung när den sitter fast, de klarar jag ej, jag tar ju knappt mig själv lös när jag, utan skoter, sitter fast. Men de är ju inte så konstigt, definitionen av fast är ju att de inte rör sig eller hur? (spekulation)

kontentan, viktökningen är inte en felplacering, kommer den kännas tung, svaret är fortfarande nej, följdfråga:
-Vilken skoter känns inte tung när den sitter fast?
 

Malgomaj

Välkänd medlem
13 apr 2009
625
0
16
Hammarby
Jag skulle nog säga att viktfördelningen är bra på xp:n. Möjligen att Renegade 1200 känns lite framtung men jag har kört den för lite för att kunna ha en bestämd åsikt. Det är ju dessutom ett XR-chassie på den.
Jag förstår ju naturligtvis att Freeriden kommer att upplevas tung när man kört fast, som sagt, vilken skoter gör inte det. Det jag menar är om den känn tung medan man kör förstås. Om man kör Gade 1200 känner man ju att den är tung. Den slår i backen hårt och tungt efter ett hopp. Inget konstigt med det men jämför man den med tex en XP MXZ på 195kg så upplevs ju MXZ:an som om den knappt rör leden när man kör. Nedslagen efter hopp blir också lättare.

Men om Freeriden har de extra kilona på rätt ställen (vilket jag tror eftersom det är hela RS-chassit och dämparna som gör den största viktökningen, inte 800 E-tec motorn fram) så kommer man nog inte att känna skillnad mot tex en BCX 800 E-tec.
 

Bamsegrill

Välkänd medlem
24 okt 2007
2.374
1
38
Östersund / Stora Blåsjön
Om man upplever Freeriden som tung och inte orkar lyfta den så misstänker jag att man inte kommer lyckas lyfta en vanlig Summit eller nya RMKn heller...
Men 20kg gör mig ändå fundersam för det är fan mycket "påläggningsvikt" på en maskin som egentligen är konstruerad lättare, alltså att vikten måste komma från påbyggnader av det befintliga chassit. 20 kg förstärkningar känns ju något saftigt så det skulle vara intressant vad som väger utöver några förstärkningar samt bränslesystemet....? Elstart är ju inte standard så de kilona lär ju inte räknas in?
 

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
jaja nene, att jmf XR och XP är som att jmf äpplen och päron, men du de är nog en finfin släde hur som helst.
Närmaste spekulationerna du ska lyssna på när nog faktiska förare av 2010 X-RS HC, ejweBejy (jimmy) lär nog kika in här förr eller senare och han bland andra kan nog hjälpa dig i dina funderingar

och ja, BG, 20kg är mkt som f*n, etec motorn är ju tyngre än 800R, men sen då?
de siffror jag presenterade tidigare var alla baserade på uppgivna officiella torrvikter från respektive tillverkare.
Inga konstigheter ifall de avviker irl..
 

Bamsegrill

Välkänd medlem
24 okt 2007
2.374
1
38
Östersund / Stora Blåsjön
Jo de uppgivna vikterna stämmer väl i regel aldrig, jag tror absolut inte att vikten på Freeriden kommer vara något problem då de siffror jag har sett på faktiskt vägda maskiner ligger runt 250-260 kg med fulltank för XP och förra Polaris chassit, säger mitt minne iaf så lita inte blint.... Så uppgivna siffror är ju alltid i underkant men det jobbiga är ju att 222kg är Skidoos egna siffra på vikten så frågan är ju vad den faktiska vikten kommer vara, men oavsett så tror jag inte att det kommer vara ett problem...
Men den intressantaste frågan för mig är ju fortfarande den var all extra vikt kommer ifrån? Etec topparna kanske ligger på ett par kilon plus en elpump men minus en vakumpump, dämparna kan knappast väga mer än 1-2 kg mer styck än en vanlig dämpare.
Men men den kanske är förbannat stabilt byggd helt enkelt :cheesy: Och som alltid ska inte "många bäckar små" principen underskattas men ändå...
 

Malgomaj

Välkänd medlem
13 apr 2009
625
0
16
Hammarby
2010 Hillclimb vägde ju bara 205kg trots alla förstärkningar av chassit. Var kommer de extra 17kg ifrån? Nu måste man ju tänka på att Freeride kommer på ett RS chassie och det gjorde ju inte Hillclimb, det var väl ett vanligt XP chassie med förstärkningar, men det skiljer ju så MYCKET!
Tydligen är tex fotstöden dubbelt så tjocka på RS-2011 som på en vanlig XP. Jag vill verkligen ha en 155¨800:a och då finns det ju bara Freeride men jag tvekar pga vikten.
I senaste tidningen var ju i och för sig förarna smått lyriska och hittade inte några negativa saker om den...
Ni som kör "vanliga Summitar", hur försiktiga måste ni vara på gropiga leder för att inte köra sönder och slå igenom? (och ni som kommer att svara att Summit inte hör hemma på leden kan ta en kaffe istället)
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Tycker hela diskussionen är lite konstig i den här tråden...
Nån här inne som tycker att den egna skotern är för tung med full tank jfr med halv tank?

Om jag skulle köpa en ny maskin nu, skulle jag köpa den som håller formen år efter år, inte den som är lättast...
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Samma fel fans i tidiga JAS, f ö r a r f e l så jag klandrar inte BRP för att de lider av samma problem som en jakt/attack/spaning-fighter.
Nja, förarfel var det inte. Inte i någon av de två första krascherna med 39an. Problemet på den tiden var att piloten kontrollerade rodren. Och ovanpå det så satt en dator och småkompenserade rodren så att den skulle flyga stabilt hela tiden. Så om man drog spaken bakåt så for rodret uppåt och hela planet ökade i höjd.
Vad detta system ledde till vid den första incidenten var att piloten överkompenserade när han skulle ta hem kärran under en landning. Så då började hela maskinen att oscillera, ingen människa har reflexer till att möta något sådant och därmed tappade han kontrollen.
Vid den andra kraschen så åkte han tillbaka in i sin egen turbulenta luft vilket gjorde att han inte fick tillräckligt ren luft över roderytorna. Det innebar att han inte hade någon styrning. Var han än förde spaken så ändrades inte fartyget position. Till slut så stallade maskinen och piloten kunde inte återfå kontrollen. Efter detta så styr piloten fpl och inte rodrena, dvs han säger till datorerna vart han vill och datorerna räknar ut hur rodrena ska styras för att uppnå det.

Per definition är det inte förarfel utan snarare en maskin som ligger långt överhuvudtaget utanför människans möjliga kompetens.


Nuförtiden har svenska flygförare en alldeles utmärkt kompetens som ligger väl inom ramarna för internationell krigföring under övning.
 

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
.. stelt.. Det är helt klart förarfel, kanske ingen har reflexer att motverka situationen, men kompetens och rutin bör finnas att veta hur man undviker den.

JAS krascherna är förövrigt en topic som har diskuterats vida och säkerligen finns haveriundersökningar som fastslår det ena eller andra, och vad vi säger här har inte mkt. värde, men att situationerna/krascherna hade hur som helst kunnat undvikas, men vad bidrog dem till? Jo att utvecklingen av systemen fortsatte (inte för att de hade stannat av) och vi har nu fina plan som kan frambringas även utav våra sämre flygförare utan haveri, de kan tom landa i motvind har jag sett.

BRP gjorde liknande med XP´n, övermäktig styrning gav klagåmål som gav enklare styrning..
skattebetalarna gnällde över havererade plan och nya system utvecklades..

Kul inlägg ;-)


och bcool, yess, de e lite fjantigt att snacka torrvikt, men sålänge yamaha insisterar att dra ner på sin tankvolym bara för att få en skälig blöltvikt så är torrvikten intressant..
 

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
Fattar inte denna hysteri som BRP har skapat med sina lättvikts maskiner. Varför ska allt vara så lätt pang bom nu för ? Visst väger en maskin 240kg fulltankade och klar så ÄR den lättare än en maskin på 300kg fulltankad och klar. Men en maskin på säg 250kg fulltankad och klar har ju aldrig varit några som helst problem att hantera för cross åkare, free style förare, vanlig Svensson förut eller ?!
Bara för att Ski-doo lyckades komma under 200kg TORR så blev helt plötsligt alla andra skotrar bly slädar och bara skräp för XPn den väger minsann under 200kg enligt många.

Det är väll bara köpa den skoter som man själv tycker är skönast att köra, passar din körstill, den som du trivs bäst på. Sen spelar väll märket mindre roll ?!
 

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
Arcticcat f703: helt klart är du berättigad en åsikt, men kom igen nu, släpp sargen. har du inte lite mer insikt och material att komma med? det är redan fastslaget att när en maskin fast så sitter den fast, oavsett märke.

word? :suspicious::tsk:..

jag förstår mad du menar stins, men

Men en maskin på säg 250kg fulltankad och klar har ju aldrig varit några som helst problem att hantera för cross åkare, free style förare, vanlig Svensson förut eller ?!
kom igen, det är som när morsan dömde ut mig för att jag ville ha en platt 42" iställe för min 28" tjock tv,

"de e väll inge fel på din gamla tv?, den har ju altid fungerat bra förr"
kul att höra de från morsan btw när man är snart 27....
de värsta är att inte har jag bytt tv heller..
:shocked:
 

Bamsegrill

Välkänd medlem
24 okt 2007
2.374
1
38
Östersund / Stora Blåsjön
Tycker hela diskussionen är lite konstig i den här tråden...
Nån här inne som tycker att den egna skotern är för tung med full tank jfr med halv tank?

Om jag skulle köpa en ny maskin nu, skulle jag köpa den som håller formen år efter år, inte den som är lättast...
Alltså vart hittar du det inlägget? Blev fundersam eftersom jag specsar lite fulltanks vikter men inget om min maskin (som f.ö väger 246kg fulltankad ;)) eller halvtanks vikter? Och jag hittar inget annat inlägg om det heller, för jag ser som inget problem med att blanda torr och fulltank så länge man har hyfsad koll på respektive modells tankvolym samt lite matte kunskap...
 

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
Arcticcat f703: helt klart är du berättigad en åsikt, men kom igen nu, släpp sargen. har du inte lite mer insikt och material att komma med? det är redan fastslaget att när en maskin fast så sitter den fast, oavsett märke.

word? :suspicious::tsk:..

jag förstår mad du menar stins, men


kom igen, det är som när morsan dömde ut mig för att jag ville ha en platt 42" iställe för min 28" tjock tv,

"de e väll inge fel på din gamla tv?, den har ju altid fungerat bra förr"
kul att höra de från morsan btw när man är snart 27....
de värsta är att inte har jag bytt tv heller..
:shocked:
Det jag menar är att när Ski-doo lyckades komma under 200kg (inge dåligt med de, bara bra för vissa andra tillverkare som har problem med 300kg gränsen, för några år sedan) så har de blivit sån hysteri angående vikten på maskinerna. Man jagar så mycket efter varje gram att hållbarheten går lidande istället.

Sen för att åter gå till Topic: Den kommer nog inte kännas tung när du kör. Sen beror det ju på hur man kör fast. Ibland är det som att maskinen inte väger nånting, man kastar själv iväg den hur lätt som helst och nästa gång är man två stycken och orkar knapp rubba den. Så är det med alla maskiner. :)
 

Malgomaj

Välkänd medlem
13 apr 2009
625
0
16
Hammarby
Det är väll bara köpa den skoter som man själv tycker är skönast att köra, passar din körstill, den som du trivs bäst på. Sen spelar väll märket mindre roll ?!
Jo, det har du ju rätt i men problemet är att det inte går att testa en Freeride nu och jag måste beställa medan snowchecken på 8000 gäller. Om det stod 20 olika skotrar/märken här på Medborgarplatsen i Fjollträsk och det var 80cm nysnö skulle jag aldrig startat den här tråden.
Då hade jag kört Götgatan söderut på rullen och över bron och parkerat vid globen med ett flin innanför hjälmen.
Den viktminskning som kom i och med XP kändes verkligen och varför tror du Polaris tappar 20kg till 2011? Helt enkelt för att det blir lättare och roligare maskiner då.