2017 Commander 900ACE som spökar -> Rev limit

twing

Ny medlem
20 apr 2024
3
0
1
51
Huså
Hej,

Har en maskin som börjat spöka de senaste dagarna och som jag försöker felsöka. Det som händer är följande:
  • När maskinen kommit upp i arbetstemperatur så kickar rev limit in, dock inte alltid med en varning på displayen och varnings-pip. Som väntat blir då gashandtaget först oresponsivt och sen mycket långsamt påslag.
  • Ibland blinkar oletryckslampan till men stannar inte på.
  • Inga andra varningar och inga felkoder.
Problemet är att beteendet inte är konsekvent, vilket gör det svårare att felsöka.

Har nyligen bytt olja och oljefilter så borde inte vara tätt filter. Ersatte insugsröret från luftburken nyss, kollat att det sitter som det ska.
Några smarta förslag på vad det skulle kunna vara?
Glappade kablage till oljetryckssensorn?
MAP sensor som inte fungerar som den ska?
TPS?


/Thomas
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.638
801
113
Kramfors
Vart felet direkt efter oljebytet? Jag tänker i banorna att den skyddar sig pga av för lågt oljetryck så kan bero på att du vänt oljefiltret fel väg. Jag har varit med om en firma som sabbade en sprillans ny hoj vid första service då de satt in filtret fel väg och då skar hela motiorn för en kompis.
På sprängskissen nr 14 ser du vilken väg filtret ska sitta de ser ut som de ska va tätt utåt sett och innåt är de förmodligen en gummitätning med hål genom.Kolla även så inte locket över filtret går att sätta felvridet för på vissa maskiner går de olja igenom locket och vidare någonstanns och då måste ett olje hål stämma med hål i blocket Om filtret sitter rätt väg så skulle jag ta lös nr10 på sprängskissen dvs oljetrycksventyilen och dess delar för check om de kärvar eller är någ mystiskt fel där.
Annat fel kan va vatten i oljan som gör att oljefiltret sugs ihop för vissa maskiner hoj som skotermotore är så dumt kontruerade att de inte har bypassventil runt filtret. Om du tar oljefikltret så syns de direkt och de skrövlat sig och du bör se gråaktig färg på oljan också som senare blir mer vitmjölkig när de är mycket vatten i oljan.
Fundera även på om du torkat rent från olja i filterhuset med papper för då finns risken att en papperstuss åkt in i en oljekanal.
 
Last edited:

twing

Ny medlem
20 apr 2024
3
0
1
51
Huså
Tack för bra input.
Förstår hur du tänker kring oljefiltret men det kan bara sitta på ett sätt så det verkar inte troligt. Däremot skulle det kunna vara vatten som kondenserat i oljan och skapat emulsion. BRP nämnder det i service-instruktioner och det har tidvis varit rejält kallt där jag bor. Det som talar emot det var att jag bytte olja i januari, och den olja som tömdes inte hade någon vidare mängd emulsion i sig. Ska hur som kolla filtret.
Torkade iofs rent vid byte av filter men med fiberduk så det inte troligt att det är det.

Kärvande oljetrycksventil -> bra tips, ska kolla den med.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.638
801
113
Kramfors
Om den börjat läcka från vattenpumpstätning så går de snabbt ut vatten i oljan och då kan filtret sugas ihop i ett griksblink om den inte har bypassventil? Min Ktm sm 990 har inte bypasventil och de är vanligt vattenpumpstätningen flyger på dem så jag har mont oljetrycksmätare för då ser jag direkt om oljetrycket sjunker. De är dock ytterst svårt att ta reda på om din motor har förbipasseringsventil.
Hojen har även insatsfilter som din och på den går utmärkt att fippla in det bakvägen men på ktm och Honda xr 650 är filtret fjäderbelastat viket de inte ser ut som på din motior så de kan npog hända de inte går få dit locket med filtret fel väg. Alla motorer borde va tillverkade så de inte går stoppa in filtret fel väg för man hör flera stackare som sabbat sina motorer påga det.
Kör inte motorn mer än nödvändigt för felsökninmgen för de lutar åt för lågt oljetryck och de är såklart livsfarligt för motorn.
 
Last edited:

twing

Ny medlem
20 apr 2024
3
0
1
51
Huså
Uppdatering:
  • Tömde oljan som ser fin ut. Inget vatten i den.
  • Kollade oljefilter men även det ser OK ut.
  • Hade isär oljetrycksventilen men den verkar funka utan problem.
-Rengjorde kontakterna till olejtryckssensorn med kontaktspray och kollade så att det inte är något glapp.
- Oljenivån är som den ska.

Felet är kvar: Inga problem fram tills dess motorn kommer upp i arbetstemperatur. Där börjar den random gå in i Rev Limit och oljetryckslampan blinkar till lite då och då.

Oletryckssensorn som glitchar? Är det ett vanligt problem?
Oljepumpen som inte funkar som den ska?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.638
801
113
Kramfors
Då blev de genast svårare ger den inga felkoder som går att klicka fram io displayen som de går på de flesta maski nere?
Oljetrycksensorn kan mycket väl fela de händer då o då på allehanda fordon.
Du får nog så lov att mäta oletrycket för varje gång du startar den riskerar den att skära i vevlager ramlager om nu oljetrycklet är toklågt. Men de är ytterst sälla oljepumpar ger upp jag har aldrig varit med om det förutom när hela motorer har skurit och kastat in metallflisor i ooljepumpen.
Frågan är bara vart du ska ut oljetryck till mätare? På min Ktm 990 satt jag dit en uttag adaper mellan oljetrycksgivaren och cylinder/block de kan nog gå på din maskin också antar jag om plats finns.Som mätare duger en biltema oljetrycksmätare. Men slangen måste tåla minst 6 bar så ha de i åtanke så du inte sätter dit en bensislang som är för förgasarmaskiner för den tål inte mer än 3 bar kort stund. Jag köpte insprutar bensinslang på Mekonomen som tål 15 bar.. De duger med vanliga slangklammer för korta tester åtminstone.