2T olja BRP E-tec

skarj

Medlem
2 nov 2023
19
0
1
54
Jämtland
Säkert många som skrivit om det förut, men tänkte se om jag kan få någon godtagbar förklaring, varför skulle XPS oljan vara magisk och nödvändig för en E-tec? Eller är det så man "safari" och lyssnar på BRP? Om man kör en skoter med garanti, visst köper om det skulle bli nekande pga olja, men samtidigt känns det som tramsig förklaring, vad är magiskt i XPS som tex inte finns i Yamalub, eller Polaris olja samt i andra helsyntetiska 2T-oljor? Självklart det omvända om vi tar Polaris som exempel, jag påstår att det endast är psykologiska effekter, vi ponerar att garantin är slut, vad vinner jag på att köra med XPS olja förutom en känsla av att göra rätt och betala dyrt?

Önskar alltså lite input av vettig karaktär, inte av typen "varför chansa med olja", frågan jag vill få besvarad är varför det skulle vara en chansning? Slår BRP ner på om du kör på färdigblandad aspen? Alltså folk som vet får kommentera det, gissa kan jag också, BRP vill tjäna pengar, där tror jag sanningen ligger, men att det går liga bra med annan olja. Om jag har fel, varför?
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.255
78
48
Övik
Vi diskuterade det där på forumet ifjol, ska se om jag hittar tråden.
Jag kör inte längre med xps oljan i min etec iallafall

Lynx Commander LT - 600 E-Tec
https://r.tapatalk.com/shareLink/topic?share_fid=2062287&share_tid=156963&url=https://www.snowmobile.se/forum/index.php?threads/Lynx-Commander-LT---600-E-Tec.156963/&share_type=t&link_source=app

En bit längre ner i tråden hittar du några inlägg angående detta.
Det som verkar vara så "magiskt" med xps oljan är flampunkten som tydligen ska vara låg, vilket är bra i etec motorerna när dom går på låg/dellast.
Dock så finns det olika sätt att mäta/ange flampunkten, och det kan vara svårt att jämföra oljorna då olika tillverkare anger den på olika vis.

Nä jag blev less på dom dyra smådunkarna så jag köpte 20 liter av en billigare sort för inte ens halva priset per liter :)
 
Last edited:

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.642
802
113
Kramfors
Jag va såklart inblandad i den tråden men kan ju ta korta vers som redan nämnts.
De gäller hitta en olja som sotar lika lite som brp oljan för att rädda hårdtrycksspridatrna som sitter i toppen för de är känsliga att slåigen just för de sitter i värsta sället där de smäller och brinner som värst. De är helt otroligt att de inte slårigen även utan olja.
De bör duga att köpa en e-tec godkänd olja men man kan ju söka en olja som både är godkänd för e-tec och dessutom har så låg flampunkt man kan hitta och för att klatra till det ännu mer sä bör oljan ha samma viskosityet i kyla så motorn får samma mängd olja. Mer tunnflytande olja går såklart bra.
 

skarj

Medlem
2 nov 2023
19
0
1
54
Jämtland
Att det är bra med en olja som sotar lite, det köper jag rakt av, men det bör väl iaf samtliga suotermärken vara intresserad av, dvs om jag köper en Polaris olja till BRPn så bör väl Polaris gänget också ha tänkt på det, eller Yamalub, egentligen alla oljetillverkare, men om det nu är billigare med en sotande olja så kan jag också köpa att billiga oljor sotar mer, det är liksom med i dealen att man tar det om man köper en billig olja, sedan kanske det är kopplat till en lägre flampunkt, det vet jag inte. Men med denna logic så är det ingen vits att köpa XPS olja om man tex har en sfi motor, säg Tundra? Det är endast E-tec som är extra känsliga?

Känns spontant som att även jag kommer att nöja mig med en billigare olja som jag litar på, har också läst att man ska vara försiktig att blanda oljemäMina tankar tar åt att det inte kan vara så känsligt som man (BRP)rken, låter för mig väldigt märkligt att de inte skulle vara blandningskompatibla, tror varken att densitet eller något annat gör att de blir svårblandade eller att mystik uppstår, att de kan skilja i viskositet köper jag, så visst kan det då bli en annan dosering under ett tag, men det lär bli små skillnader i min värld.

Vad händer med en E-tec eller liknande motor om man blandar olja direkt i bensinen? Tänker på att kylning och direktinsprutning, risk att man börjar slita på kolvarna? En fundering som jag har, kan tänka mig en viss påverkan, då det tex ska vara så känsligt med lite extra luft (mager blandning in till cylindern). Spännande om någon provat/tänkt på något liknande.
Eller hur motorn mår av snålt/mycket olja, om det skulle gå justera eller om det driver iväg, för dålig smörjning kan ju de flesta räkna ut att det är dåligt, men om nu E-tec är så känsliga enligt BRP att man endast godkänner sin egen olja för garantin, då måste ju extra olja vara riktigt dåligt också, då mer olja bara måste bli mer sot även om den är lågsotande. Mina tankar lutar åt att motorerna inte kan vara så känsliga som man (BRP) vill påskina, jag tänker fortfarande att man tjänar bra pengar på den egna oljan och vill få så många som möjligt att tro att det är ett måste.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.642
802
113
Kramfors
Ja de går blada olja hursom i oljetank som soppatank. E-tec brp motorerna drar ju så mycket olja överlag så jag skulle faktiskt inte oroa mig att sopa i en något tjockare trögare olja. Blanda extra i soppan är nog ingen bra ide på e-tec för då blir de bara mer olja som åker in även via hårdtrycksspridarna som då riskerar sota ännu mer.Jag läste en lång text på usa forum ang annan olja till e-tec och de va flera märken folk hade kört extremt långt med utan problem.
De står på beskrivningar till en massa oljemärken om de klarar e-tec Rotax spen så då borde den funka bra. Men jag skulle inte byta ut brp oljan mot en lika dyr olja, de måste ju va en vinning på byte för att de ska va värt en liten extra risk. På båtmotorsidan som kör med samma e-tec teknik är de väldigt kinkigt med viken olja man kör för de är flera motorer som gått hädan när folk bytt oljemärke. Den e-tec tekniken Evinrude har är samma som brp kör, jag tror tom att de är brp som är inblandad i Evinrude motorerna.
Den här oljan "840 snow pro" klarar e-tec spec inom garantitiden står det. Den kör jag just nu i våra polarisar mest pga av bra pris på 20l dunk. Den har jag kört tidigare år också och den sotar o rykar väldigt lite som de beskriver helt enkelt.
Den har visserligen 110c flampunk vs brp oljan va väl neraåt 70 men de ska man inte stirra sig blind på säger tribologer.
Den är dock inte mycket billigare än brp oljan på 4l men hör med Payback vad 20l kostar.

 
Last edited:

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.089
887
113
Stora Blåsjön
https://www.payback.se/wp-content/uploads/840-Snow-Pro-2taktsolja.pdf

Teboil 2t snow

nu är databladet från 2010 men bra slump att det är samma data som 840 oljan, samma färg, lukt å smak :)

Det senare alternativet är en riktigt billig olja, ca 300-350kr för en 4liters, och såklart billigare i 20 liters. Kört med den i över 10 år i flera maskiner förutom i polaris 850in då jag fick fri tillgång till ves extreme oljan. Och i shredder turbon så är det självklart xps oljan för jag vill inte ens ha en fundering på att det är fel olja när det är dags för motorbyte under garantitiden, för det måste gå fort :)
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.466
378
83
Malå/Adak
Jag kör numera på Fuchs Silkolene Snow pro 2. (anges som "E-tec godkänd")

20L för typ 2200-2300kr istället för 12L för 1800-2000kr. Den har till och med ungefär samma färg som XPS-oljan.
 

skarj

Medlem
2 nov 2023
19
0
1
54
Jämtland
Exakt, BRP lär ju köpa in "sin" olja, tror knappast att det raffar den själva, så det bör ju finnas en identisk olja hos någon tillverkare, samt att jag fortfarande tror rätt hårt på att det inte är lika bra med en mängd andra oljor, men om man har garanti och servar sin skoter hos BRP, då är det dumsnålt att chansa, bara att jag personligen tror att det är bland de lägre chanserna man tar, just om man stoppar in någon annan märkesolja (Tex Polaris, säg att du måste låna lite) eller Fuchs, Mobil 1 eller liknande. Tar man sin 2T olja man hade till moppen 1989 som sedan stått på hyllan, det går kanske men där skulle jag personligen vara lite orolig, men inte direkt förr. Olja är garanterat bättre än ingen olja, om det är alternativet. Aspen färdigblandad och tvingas köra genom spridarna skulle också ta emot, men under inkörning efter en renovering för att få in mer olja...skulle nog kunna tänka mig att testa.
 

Tompa72

Välkänd medlem
20 nov 2018
422
79
28
norrland
Jag va såklart inblandad i den tråden men kan ju ta korta vers som redan nämnts.
De gäller hitta en olja som sotar lika lite som brp oljan för att rädda hårdtrycksspridatrna som sitter i toppen för de är känsliga att slåigen just för de sitter i värsta sället där de smäller och brinner som värst. De är helt otroligt att de inte slårigen även utan olja.
De bör duga att köpa en e-tec godkänd olja men man kan ju söka en olja som både är godkänd för e-tec och dessutom har så låg flampunkt man kan hitta och för att klatra till det ännu mer sä bör oljan ha samma viskosityet i kyla så motorn får samma mängd olja. Mer tunnflytande olja går såklart bra.
Vet inte hur oljepumpen ser ut men får motorn verkligen mindre oljemängd vid kyla och ökad viskositet låter som en lite konstig konstruktion för även BRP oljan lär ju bli lite tjockare vid -25 än den är vid +5 antar jag. Sitter det typ en kugghjulspump så ger ju den en viss olje mängd vid varje varv den snurrat.
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.466
378
83
Malå/Adak
Vet inte hur oljepumpen ser ut men får motorn verkligen mindre oljemängd vid kyla och ökad viskositet låter som en lite konstig konstruktion för även BRP oljan lär ju bli lite tjockare vid -25 än den är vid +5 antar jag. Sitter det typ en kugghjulspump så ger ju den en viss olje mängd vid varje varv den snurrat.
Vissa maskiner har man sett skillnad i oljeförbrukning beroende på viskositet/temp, tveksamt däremot om någon kunnat påvisa det på BRP 850/600R med elektroniska pumpen.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.642
802
113
Kramfors
Vet inte hur oljepumpen ser ut men får motorn verkligen mindre oljemängd vid kyla och ökad viskositet låter som en lite konstig konstruktion för även BRP oljan lär ju bli lite tjockare vid -25 än den är vid +5 antar jag. Sitter det typ en kugghjulspump så ger ju den en viss olje mängd vid varje varv den snurrat.
På de flesta nyare maskinerna är de elpump och den går ner i varv av tjockare olja. De äldre mekaniska är nog inte lika kinkiga. Jag vet inte vilket år elpumpen kom på e-tec men de syns på beställningslistan/ sprängskiss.
 

Tompa72

Välkänd medlem
20 nov 2018
422
79
28
norrland
Pumpen har ju kopplad mot ecu och känner ju av om oljan är kall eller som jag uppfattade det trögflytande och då försöker den värme upp oljan men har inte hört nån som fått larm om kall olja vilket man borde få om oljan är lite för trög vid kyla.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.642
802
113
Kramfors
Pumpen har ju kopplad mot ecu och känner ju av om oljan är kall eller som jag uppfattade det trögflytande och då försöker den värme upp oljan men har inte hört nån som fått larm om kall olja vilket man borde få om oljan är lite för trög vid kyla.
Ja de är sant den borde varna för kall olja tycker man men svårt att veta helt säkert hur de beter sig. Kan tänkas den bara pulserar pumpen ett vist tag vid en viss kyla innan olja släps in på normalt vis i motorn? De är enkelt att göra seghetstest på oljan man funderar på, frys in båda oljorna och gör någ simpelt rinntest. Vissa oljor är ju som kall sirap så man kan ju undvika de alra segaste åtminstone på elpump motorer.
 

Tompa72

Välkänd medlem
20 nov 2018
422
79
28
norrland
Ja de är sant den borde varna för kall olja tycker man men svårt att veta helt säkert hur de beter sig. Kan tänkas den bara pulserar pumpen ett vist tag vid en viss kyla innan olja släps in på normalt vis i motorn? De är enkelt att göra seghetstest på oljan man funderar på, frys in båda oljorna och gör någ simpelt rinntest. Vissa oljor är ju som kall sirap så man kan ju undvika de alra segaste åtminstone på elpump motorer.
Å andra sidan är det ju troligtvis endast elpump motorer som känner av om oljan är trög och larmar värmer eller styr om pumpen på den så smörjningen blir ok. Jag är inte rädd att prova annan kvalitets olja på skotern och har gjort nått litet prov men kör till slut med BRP oljan ändå för mig går det inte så mycket olja per år och kostnaden för olja är väldigt liten i förhållande till resten på skotern och sen tycker jag Brp oljan inte ryker så farligt heller jämfört med vissa andra oljor men det kan säkert bero på maskin lika mycket.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.642
802
113
Kramfors
Är det någon som har erfarenhet av Q8 RS extreme oljan?
Yes jag har kört ca 25l av den oljan och har skruvat i motorer som gått på den oljan. Den ger en fet hinna inne i motorerna men den är seg i kyla = tungdragen. Den ryker och luktar rel lite inte lika lite som Maxxima oljorna men absolut inte störande. Jag kan inte säga hur bra den är för motorn då jag bara kört ur 25l utyspridd på 3 olika motorer men jag kan bara konstatera att den ger enormt fet oljehinna och de brukar va ett bra tecken rent slitagemässigt.
Den sotade inte ner avgaspoirtarna så mycket som jag trodde då de är mer åt en racingolja som kan behöva gå på full mutter hela tiden för att inte sota. Den sotar inge mer än genomsnittsolja kan man väl säga.
Jag skulle inte köra den i en Arctic cat 800-1000cc för då måste man va stark och ha extra starkt dragsnöre.
De står inget om e-tec godkännande på den.
 
Last edited:

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.466
378
83
Malå/Adak
Är det någon som har erfarenhet av Q8 RS extreme oljan?
Körde den i KTM 300an jag hade och sen även ett tag i -15 RMK 800an jag hade. Mycket bra olja men som sagts, blir ruskigt seg i kyla Fick ge mig och överge den efter skäll från polarishandlarn då han var helt övertygad om att RMKn skurit då den stått ute i kylan då den knappt gick runt.
Så sammanfattningsvis: En bra sommarolja.
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.255
78
48
Övik
Just det! Q8 Sprint oljan har vi tidigare kört på förgasarskotrar med bra resultat så tänkte att denna borde bara vara bättre, men då blir det inte denna.

Teboil 2t som jag köpte sist verkar vara svårt att få tag i längre?

Nää grejen är väl att hitta en olja som dom inte marknadsför som Etec olja, men som funkar galant ändå :) och förmodligen så går det bra så länge den inte är som sirap i minusgrader.