2T-olja till luftkyld motor

Psycho Dave

Välkänd medlem
10 nov 2010
717
80
28
Norderåsen
Jag har sökt men inte hittat något bra.

Är det någon som har tips på en bra lågrykande 2T-olja till luftkylda motorer? I mitt fall så ska de användas till en Viking 540 och en Karibo.
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.254
77
48
Övik
Q8 sprint är en bra kandidat, finns på 20 liter till rätt kurs också.
Finns möjligen nån som ryker mindre, men den är bra
 
Reactions: Psycho Dave

Tompa72

Välkänd medlem
20 nov 2018
422
79
28
norrland
Jag brukar köra på den vanlig BRP 2T oljan som är till e-tec motorer blandar 2% i tanken ryker bra mycket mindre än andra oljor jag kört på men det har nog varit lite billigare oljor skotern det körs i är en Ockelbo 6000.
 
Reactions: Psycho Dave

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
OK/q8 Sprint på 20l dunk är billigast och bra för motorn men sägs lukta och ryka en hel del.
Alla tvåtaktoljor för röjsågar motorsågar är helt perfekt för de är gjorda för samma drifttemp då de är luftkyklda.
Länken visar första billigaste oljan jag hittade.
Annat alt är tvåtaktsoljor för båtmotorer för de skyddar motorn bäst om man inte kör som ett tok typ ligger på 80-100% gaspådrag ofta. Båtmotorolja förbränns mer totalt vid lägre cylindertemp så den ryker och luktar de minst av alla. Den oljan kör smarta hoj enduroåkare i motionsklassen just för att den ger så bra smörjning och ryker lite vid lugnare körning sok gubbolja :)
'https://www.jula.se/catalog/fritid/bat/batvard/olja-och-smorjmedel/2-taktsolja-550290/
 
Reactions: Psycho Dave