2T oljan rinner rakt igenom! Enduro 500

Lynxer

Välkänd medlem
18 jan 2009
440
0
16
Uttran
Lynx Enduro 500 (494) -99
Upptäckte tidigare att oljan var slut så jag fyllde på 1,5 L. Nu när jag skulle dra igång den efter att den stått ett par veckor var det tomt i tanken och en pöl på marken. Någon som varit med om detta tidigare och kan tipsa om var jag skall börja leta?
Hur farligt är det att köra med tom tank och blanda i soppan istället?

Jag vill ha ett varmgarage i födelsedagspresent!!
 

Ädel

Aktiv medlem
24 dec 2007
98
0
6
Bergsjö
Lynx Enduro 500 (494) -99
Upptäckte tidigare att oljan var slut så jag fyllde på 1,5 L. Nu när jag skulle dra igång den efter att den stått ett par veckor var det tomt i tanken och en pöl på marken. Någon som varit med om detta tidigare och kan tipsa om var jag skall börja leta?
Hur farligt är det att köra med tom tank och blanda i soppan istället?

Jag vill ha ett varmgarage i födelsedagspresent!!
Hej

Du kan börja kolla slangarna till olje tanken ! om du kör med tom tank och olja i bensin tanken så går olje pumpen sönder ! Plugga igen alla slangar till pumpen !
Lycka till
 

Mach1 General

Välkänd medlem
22 okt 2009
100
1
6
då det är en med slidmatning (rätta mig om ja har fel). Så kan packningen till den gått sönder! för att förhindra att oljan blandas med kylvätskan så rinner den istället ut från veven i ett skvalprör som finns under motorn. Och de rinner tills de är tomt. Detta fenomen är väl jätte ovanligt o höjden på otur men allt kan ju hända. ganska jobbigt att se helt ny olja som bara rinner ut på golvet.

Så blev de iaf för mig på min Mach1 670. fick dela på motorn o byta packningarna. sen blev den som ny.
 

steffemelloydn

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.347
1
16
Piteå
På min Yamaha rallade en liten insex-skruv på själva oljepumpen upp.

Prova att hälla i en liter till och se var det börja droppa.
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Om du ska blanda i tanken så får du absolut inte göra som Ädel skrev... Då kommer slidaxeln att skära. Den måste ha olja från extern oljebehållare, då den ej har kontakt med vevhuset.

Det finns ett flertal trådar ang ämnet smörjning av slidaxel här på forumet. Sök!

:hello:
 

Ädel

Aktiv medlem
24 dec 2007
98
0
6
Bergsjö
Om du ska blanda i tanken så får du absolut inte göra som Ädel skrev... Då kommer slidaxeln att skära. Den måste ha olja från extern oljebehållare, då den ej har kontakt med vevhuset.

Det finns ett flertal trådar ang ämnet smörjning av slidaxel här på forumet. Sök!

:hello:
Så gjorde iaf jag med Mopeden men kanske är lite annorlunda på dom ? rätta mej om jag har fel
 

Lynxer

Välkänd medlem
18 jan 2009
440
0
16
Uttran
Tack för alla råd och hjälp!
Plockade bort luftburken (som var som en rysk docka), sedan fick jag skruva bort förgasarna för att kunna se oljepumpen. Då såg jag att det droppade från oljefiltret! tog bort det och upptäckte att det var en spricka i sista slangstumpen mellan filtret och pumpen (absolut lägsta punkten!). Bytte stumpen och skruvade tillbaka alltihop. Nu funkar den som den skall!!