4-takts tråden...

nisse_no1

Välkänd medlem
14 nov 2006
1.038
1
16
skellefteå
Tja,
Går i banorna om att när jag ska köpa ny skoter blir det nog en 4-takt.
Men vet inte riktigt vilken man ska ha.
Vad tycker ni är bra och dåligt.
Och vi pratar standard, så inge turboprat.

Är en 4-takt så tråkig som alla "låtsas skotercross förare" säger?
 

Andersxboy

Välkänd medlem
27 jan 2012
262
0
16
Vindeln
Tipset är att provköra själv, inte bästa alternativet om du ska skråköra där det är trångt o jävligt. Beror väl mest på var och hur du ska köra.
 

Rundvikarn

Välkänd medlem
Det är klart att en Phazer på 80 hk blir tam jämfört med en RMK med dubbla effekten ,
men du slipper att remmen flyger på 10 mil och kolvarna efter 150.......

Tyvärr är det mest veddragare eller ledracers som får 4-taktsmotor och dom är
sällan kul i snårskogen .
 

nisse_no1

Välkänd medlem
14 nov 2006
1.038
1
16
skellefteå
Jo det har dom ju. Tänkte inte på dom. Men är riktigt sugen på en nytro. Men då måste man ju sätta på minst 180kit. Tänkte mer arg om man ska skaffa en std 4-takt.
 

JOS

Välkänd medlem
8 jan 2006
539
11
18
Gävle
Tycker själv det är överlägset med 4-takt, men så är man 40+ å...Inte är det nån 2-takts åkare som klagat på min XF1100T efter en test tur, den saken är då klar. Väger väl 25kg mer än 2-takts motsvarigheten, men vilket vrid. Nytron går på näsan tycker jag, men som sagt testa själv!
4-takt utan turbo är trist, där håller jag med.
Det ska bara gå när man vrider nyckeln, därför 4t.
 

nisse_no1

Välkänd medlem
14 nov 2006
1.038
1
16
skellefteå
Är inte 40 men är inte en finnig 18åring heller
Vill ha en maskin som man kan både leka med och även ta familjen på en tur med kälke å allt. Några kompisar har nytro turbo 180 och 240kit. Dom tycker helt klart att en 240 kittad är betydligt roligare än en 180. Men 180 funkar i alla lägen.

Har igentligen bara testat nytro å Ac's turbo variant på en sådär provdag men få köra runt på en bana, men alldeles för lite å för kort provtur enligt mig.
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.606
92
48
Örnsköldsvik
Vet inte hur nytt du är ute efter. Men se till att få testa en Yammacat av valfri färg! Dom har ju fått mkt beröm såhär i början av säsongen iaf. =)