4-taktsnoja!

raceisreal

Aktiv medlem
20 feb 2011
64
0
6
Gävle, Sweden, Sweden
Av alla de snöskotrar ute där på marknaden så har jag fastnat för en kategori. Den skoter vars förare inte behöver byta om UTE när man åker förbi mormor å morfar för en fika som händer lite då och då.:cheesy:

Familjen har kört 4takt sen -03 så gissar att det har en enormt stor inverkan det med... :hmmmm2: 21år och kanske dags att skaffa sig sin egen istället för att leva som en parasit på föräldrarna (som för övrigt är toppen, sparat deras äldre maskiner istället för att bytt in dem mot de nya de åker på nu så vi barn har fått åka utan att behöva lämna någon hemma).

Men till saken, funderar på vad för maskin man skall ha.

Ski-doo renegade 1200
är ju trevligt och med 1+1 dynan så kan flickvännen åka med på åtminstone ledturerna. Den något bredare mattan gör ju också att man kan åka lättare ospårat även med passagerare. Däremot så blir en skoter med bred matta och långt mellan skidorna väldigt svårburkad och kanske blir väldigt svår att skråköra för en kille med min vikt @ 80kg. Tycker om variatorn på den här maskinen då den är lite mjukare och inte lika aggressiv som nytrons.
r
Yamaha Nytro XTX verkar det inte heller vara några större fel på. Lite framtung vet jag eftersom pappa haft en (men badade med den förra året:nono:). Nästa grej är ju att avgasröret sitter lite tokigt till för att ha passagerare eller en reservdunk p.g.a. den löjligt bantade bränsletanken. Däremot så vet jag att den piskar renegaden efter leden p.g.a. att skotern känns verkligen som en kort och styrningen är så mycket vassare i dom långsammare och kurviga partierna. Men å andra sidan, renegadens 44mm matta 41cm bred bär mycket bättre när man kör ospårat.

Phazer MTX eller RTX är ju vad man skulle skaffat sig om jag åkte själv alla gånger jag åker ut, tillräckligt med effekt för att ha kul men lagom lite för att inte göra några riktigt roliga bravader med en hel del fastkörningar. En stor tankeställare dock är att MTXen är tygre än ski-doon... 1.5kg startklar (såg det i en annan tråd). Kanske inte så mycket att skrika om men det är ju ändå en faktor. RTXen hamnar ju på leden och där är inte mitt favoritsegment förlegat om ärligheten ska fram.


Lutar ju mot en Ski-doo men är inte hundra. Är faktiskt lite mer effekt än jag behöver som inte är någon ProRider. Men det betyder inte att skidorna inte ska upp då och då + den där branten som dom andra inte kommer upp för ska jag upp för :biggrin1: Men sen är det ju väldig skillnad på priserna för ett sånt kalas.
Just nu åker jag på Mammas Rx-1 -03 och RTX -07 då intresset blir allt för stort. Pappa har haft Nytro, Renegade, Rx-1 och före det körde han yamahas tripple MM Men båda skidorna hör ju hemma på leden och jag måste erkänna att ingen kan gilla att köra andras grejer en hel säsong... Gillar inte känslan av att leva på andras bekostnad:embarrest:


Ja en 4taktare blir det i alla fall, men vilken?:hmmmm:
 

speedo_4

Välkänd medlem
25 mar 2008
2.083
3
38
35
Fåker
Sv: 4taktsnoja!

Ä personligen väldigt förtjust i nytro xtx då det jag kört med den i lössnö känns väldigt lättburkad och välbalanserad. Renegaden är mer bångstyrig i mitt tycke. En phazer är för mig en trådgårdstraktor men dom fungerar säkerligen för sitt ändamål med. Jag hade personligen valt en nytro xtx.
 

raceisreal

Aktiv medlem
20 feb 2011
64
0
6
Gävle, Sweden, Sweden
Sv: 4taktsnoja!

Mjo, håller med till viss del. Men jag har bara kört nytro med orginalmattan och då måste jag erkänna att renegaden tar sig fram där nytron går bet. trotts att nytron kanske är roligare tills det att den sitter där. :p Någon som vet om det finns någon bra 1+1dyna till nytron ?
 

raceisreal

Aktiv medlem
20 feb 2011
64
0
6
Gävle, Sweden, Sweden
någon annan med ett gott tips?! finns det någon som med faktiskt gripande argument kan göra reklam för tvåtakt annat än att man är "frälst" eller det ska bara vara en sån / märkesnojja?

Farsan har köpt en renegade 1200 nu så en sådan är jag mycket sugen på, går mycket bättre än nytron enligt mig och för min körstil.
 

Mr_Ed

Välkänd medlem
2 mar 2008
358
0
16
har kört båda o jag måste säga att Nytron e fasen så mycket lättare o burka o leka med skulle helt klart satsa på en xtx med 44 matta.
 

raceisreal

Aktiv medlem
20 feb 2011
64
0
6
Gävle, Sweden, Sweden
håller med fullständigt, mattans bredd som avgör tror jag. 406mm vs 381mm. spårvidden är ju annorlunda också 1077mm vs 1050mm.

men det som gör att jag är lite småskeptiskt är att farsan har haft en - visserligen 32mm kammar men - och den maskinen körde han slut på dämparna efter 20mil. visserligen väger han 135kg men ski-doon har gått 300mil nu och visar inga tendenser till trötthet. Nästa sak är ju att när jag åker på ski-doon så känns den som om vikten är placerad någonstans på främmre boggidämparen medans när jag kör nytron så känns vikten i styret dvs i främmre dämparna. Kanske bara är en vanesak men mitt problem blir ju genast fastkörningarna - ski-doon måste ju vara lättare att ta ut som är kortare men har något mer flytkraft? Fick jag som jag vela tog jag en ski-doo med yammymotorn för den motorn litar jag 120% på :D