44 matta på 600?

jocke_91

Välkänd medlem
12 feb 2008
499
0
16
Nyland
Tjena

har haft en diskusion med min far och ja har planer för att köpa ny skoter till hösten. och då fundera ja på en lynx enduro 600 sp-01. och då är de så att ja är rätt less på att spinna sig fast hela tiden i lössnö. så ja vill ha bättre matta på den nästa skotern.

och då har ja funderat på en 44mm matta. men min far säger att en 44 matta inte går att ha på en 600 för att den inte orkar, och ist köpa en 38 matta.

då till mig fråga. funkar de med 44 matta eller kommer den dra mycket mer sås och gå tungt? är de smartare att köra på en 38? och hur mycket sämre fäste är de då mellan dom kammarna?

MVH:beer:
 

Vicke

Välkänd medlem
29 mar 2007
274
0
16
Absolut inga problem för en 600, och skulle du uppleva att den blir lite slöare är det ju bara att dreva ner den nån kugg.
 

seanbanan

Välkänd medlem
8 nov 2008
538
0
16
Haparanda
jodå, klarar 44 gör den helt klart... men vill man ha det där lilla extra i djup snö så får du nog dreva ner den nån kugg! :)
 

dempa

Aktiv medlem
26 feb 2007
98
0
6
Norsjö
joo, men adda mej på msn om du orkar, men ska inte sälja den förrän hösten, ska ta isär skotern till sommaren och kolla igenom den.
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.469
383
83
Malå/Adak
Jag hade en 41:a på den -01 Enduro 600 SP jag hade för en massa år sen.

Enda bekymret egentligen var att tunneln var så trång, fick lov att svarva av övre löphjulen för att mattan skulle rymmas, och sen så tog mattan ändå i tunneltaket när det började gå fort så skotern gick jäkligt tungt, (och ja, den var nerdrevad ett par kugg). Om jag skulle montera matta på en sån nu skulle jag prova få tag på en Challenger 38a eller motsvarande, det är en jäkligt bra matta som bör gå lättare i tunneln och ge högre matthastighet och alltså bättre "vattenjet"-effekt =)