500 klass 97-99

Srv_540

Välkänd medlem
1 jan 2000
432
0
16
34
Nån som har några erfarenheter av en maskin i 500 klass där i mellan? om man ska köpa en xc, vmax, mxz, formula,xc, lr indy? :confused:


är tacksam för seriösa svar! :)
 

Ockelbo300s

Välkänd medlem
1 jan 2000
140
0
16
Ockelbo
Polaris Indy 500 och Yamaha XTC 500 är två mkt bra skotrar under dessa år. Polarisen är otroligt lättkörd och känns som en del av kroppen dessutom går den även riktigt bra i lössnö. Yamahan har en aning rappare motor och fin balans, du behöver dock byta matta till lite högre kammar om originalmattan sitter på (välj 32 mm). På Polarisen räcker nog originalmattan (25 mm), men även den mår bättre av en 32:a. Högre kammar skulle jag inte rekommendera (blir bara tyngre att dra runt för en 500:a).
 

Srv_540

Välkänd medlem
1 jan 2000
432
0
16
34
Tackar

Tackar å bockar för svaret! Men varför duger det inte med en 25:as på en yamaha? :confused:
 

Ockelbo300s

Välkänd medlem
1 jan 2000
140
0
16
Ockelbo
Srv_540 skrev:
Tackar å bockar för svaret! Men varför duger det inte med en 25:as på en yamaha? :confused:
Original på Yamaha'n är 19 eller 22 mm (om jag minns rätt) och du får inge fäste eller acceleration med originalmattan. 25:a blir lite bättre, men ändå inte riktigt bra :rolleyes:
 
E

Ej medlem/Inloggad

:) Hej !

Satsa på en LYNX G-type. går grymmt bra.
Jag hade ner min i delar efter 1000mil pga fastbränd RAVE ventil (satt som berg).
Det syntes inte på cylinder eller kolvar att dom var använda.
Det fanns inte en repa på kolvarna. det e faktiskt bra kvalité.
 
Senast redigerad av en moderator:

DahAntee

Välkänd medlem
28 feb 2005
133
0
16
Norr och Västerbotten
G-type

Har då bara gott att säga om min gamla G-type! Avverkade närmare 240 mil på den i fjol och det enda som trilskades var lagren i kedjehuset som behövde bytas. Håller man bara efter den och smörjer och gör rent rave ventiler odyl så är det bara att dra i snöret och gasa!
 

Srv_540

Välkänd medlem
1 jan 2000
432
0
16
34
ni som har kört enduro 494 rave ha ni lite mer fakta om den som drar dom mkt soppa? chassi? dämparna? o.s.v är tacksam för alla svar :)
 

kmu

Medlem
11 jan 2005
44
0
6
35
Övertorneå
Skotern drar inte mkt bensin als, när jag körde hårkörning med min drog den max kring 2.2!
mkt bensin snål alltså! dämparen i min var öhlins och funkade riktigt bra.
den bästa skoter jag haft. köp en du blir nöjd
bara dra i snöret och köra :p synd att jag sålde min i söndags för 23 000 :p
 

DahAntee

Välkänd medlem
28 feb 2005
133
0
16
Norr och Västerbotten
G-type

Håller med kmu, drar sällan över två liter milen, min -99:as Special (som för övrigt är till salu ;)) har WP dämpare runt om (ställbara i framvagnen) som jag tycker har gett kanonkomfort för att vara en skoter från -99. Billig att försäkra och jag har då inte hittat några av de sprickor som det varnas för på G-type:n ännu. Citerar tidigare inlägg: "bara dra i snöret och köra" är en bra sammanfattning av min erfarenhet av 494:an. På minuskontot hamnar dock utseendet, inte den snyggaste skotern direkt. Dessutom så tror jag alla skotrar skulle må bra av en matta med minst 32mm kammar.
 

Srv_540

Välkänd medlem
1 jan 2000
432
0
16
34
DahAntee skrev:
Håller med kmu, drar sällan över två liter milen, min -99:as Special (som för övrigt är till salu ;)) har WP dämpare runt om (ställbara i framvagnen) som jag tycker har gett kanonkomfort för att vara en skoter från -99. Billig att försäkra och jag har då inte hittat några av de sprickor som det varnas för på G-type:n ännu. Citerar tidigare inlägg: "bara dra i snöret och köra" är en bra sammanfattning av min erfarenhet av 494:an. På minuskontot hamnar dock utseendet, inte den snyggaste skotern direkt. Dessutom så tror jag alla skotrar skulle må bra av en matta med minst 32mm kammar.


Hur mycket ska du ha för den?