509 Aviators eller Sinister?

Swebreeze

Aktiv medlem
20 sept 2010
88
0
6
Höga kusten
Precis beställ en ny hjälm (fox v3) så nu är det dags att välja nya glasögon.

509 Aviators eller Sinister har jag spanat in.

Någon som prövat båda dessa glasögon?

Viktigt som alla vet är att dom immar igen så lite som möjligt samt skyddar mot kylan så bra som möjligt.

Sen tips på vilken färg man ska på linsen mottages gärna! :)
 

suregom

Välkänd medlem
14 jul 2009
1.194
69
48
Skellefteå
Själv kör jag med Sinister och är supernöjd :)
Passformen mot ansikten är perfekt, dock passar den inte riktigt hundra mot min hjälm.
Under körning så är det inga problem med imma på glaset men när om jag stannar av t.ex. vid en fastkörning så har dom lust att imma igen.
Grymt bra i kallt väder, fryste aldrig om ansiktet i vintras.

Ta med din hjälm till nån handlare som har glasögonen och testa passformen mot hjälmen.
 

krillemannen

Välkänd medlem
30 nov 2011
192
0
6
Gällivare
Kör med Aviator själv, hade en fox v1 hjälm förra vintern och brillorna satt perfekt, immade inte för mig. Om jag hade vart dig så hade ja satsat på Aviator, men de är ju bara vad jag tycker :eyebrows:
 

snötoken

Välkänd medlem
2 mar 2012
1.150
111
63
509 Aviator är fantastiska, passar perfekt till en Airoh Aviator :D
 

skidooeverest500

Välkänd medlem
26 sept 2009
318
3
16
28
rusksele
har sinster jag och dom har då aldrig immat, har dom dära i kolfiber, funker sjukt bra och har grymm passform på dom flesta hjälmar:)
 

enpatte

Välkänd medlem
22 jan 2011
2.070
68
48
Borgafjäll
Har 509 aviator i en airoh stelt hjälm och passformen är klockren, mycket foam som tätar bra.
Tyvärr immar de i min hjälm när det är riktigt kallt så då kör jag med ett par scott ist.

Men i valet mellan sinister och aviator så faller valet givetvis på den senare eftersom man får ett bredare synfält i dem.

Ang färg på glas så ska du ha tre st enligt mig: klarglas, gula samt ett par tonade typ bronze.

 

R800

Välkänd medlem
23 jan 2009
403
1
18
sundsvall
Ok, har för mig att large har större skal än medium, så passformen blir nog inte lika bra för mig. Får helt enkelt prova :)
 

Swebreeze

Aktiv medlem
20 sept 2010
88
0
6
Höga kusten
Blir nog att jag köper ett par aviators, stort synfält är inte dumt :)
Till en början med gula polariserande eller bronze spegel.

Tack alla ni!
 

speedo_4

Välkänd medlem
25 mar 2008
2.083
3
38
35
Fåker
Blir nog att jag köper ett par aviators, stort synfält är inte dumt :)
Till en början med gula polariserande eller bronze spegel.

Tack alla ni!
Har ett par jag som är brons. Dom fungerar enbart när det är soligt ute. Vid alla andra väder får jag använda dom som är klarglasade eller gula.
 

enpatte

Välkänd medlem
22 jan 2011
2.070
68
48
Borgafjäll
Måste faktiskt erkänna att jag aldrig använt mig av mina klarglas eftersom jag inte körde i mörker på hela säsongen.
Så de kan man faktiskt skippa om man inte tänker vålda på efter mörkrets inbrott.
 

Swebreeze

Aktiv medlem
20 sept 2010
88
0
6
Höga kusten
Har ett par jag som är brons. Dom fungerar enbart när det är soligt ute. Vid alla andra väder får jag använda dom som är klarglasade eller gula.
Tackar för tipset! Då får det bli gula polariserande.

enpatte tror inte jag kommer att köra i mörker så skippar nog dom med :)