580efi-97 hjälp

hoogan

Medlem
4 nov 2006
6
0
1
Romme
har bränt hål i 2kolvar,hålet är på ovan sida,som en en krona,hittar inget fel,vad ska man göra,har bytt kolvar en gång,åkte ca 30mil sedan var det kört igen,kan någon hjälpa mig... kom på att den även går väldigt fett på låga varv
 
Last edited:

JcN1

Rookie sledder
3 feb 2005
7
0
0
Kolla om insugena är hela. Jag har haft en likadan skoter och på den fick jag byta dom varje säsong. Det verkar som om motorn vrider sej för mycket i förhållande till insprutningen. Jag tyckte att pirat höll bättre än original.;)
 

black_sirpa

Välkänd medlem
13 jul 2006
380
0
16
33
Kiruna
den har gått snålt om du inte hittar nå fel.! kolla insugsgummina eller om den drar tjuvluft nånananstans i från. det kan också vara att den har gått varm av någon anledning.
 

The Engineer

Välkänd medlem
1 jan 2000
228
0
16
Kolla vad du har för storlek på munstyckena, om skotern är orginal i övrigt så kan du köra på vad instruktionsboken rekommenderar. Ett bra utgångsläge!

Kolla insugsgummin, topp och cylinder packningar. Sätt ihop allt och momentdra alla bultar! Fyll på kylarvätska och se till att du får luftat systemet ordentligt, på vissa modeller måste du köra en bit och vända upp den på sidan, kör igen vända upp sidan för all luft ska komma ut ur systemet! Lätt och få en luftficka och då får du inte tillräckligt kylning med haveri som följd. Om möjligt så kolla kompressionen också, kan vara så att du har fel komp och då är det vanligt att "kolvarna" ryker fort..
Lycka till
 

keihin

Välkänd medlem
31 dec 1999
2.778
0
36
40
Skellefteå
ang. vridning av motorn: kolla att alla "stoppar" och motorfästen sitter kvar! hittade en gång ena vridstoppen nere i baljan på min...tänkte att det kunde väl fixas till sommarn...tvärt vad det var när jag var ute och åkte så började den växla jätteskumt...då satt motorn bara kvar i ett fäste...dom andra hade slitits loss ur "balkarna" medan själva kuddarna/fästena var hela. blev att bocka lite plåt å klä över dom gamla och helsvetsa. nu håller det.