De brukar ha lätt för att sota ner tändstift, ja.
Det brukar gå bättre om man följer anvisningarna i instruktionsboken för kallstart, alltså ALDRIG rör gasen så länge man har choken på. Låt motorn gå på tomgång tills du kan stänga av choken!
Om en viss motor verkar onormalt känslig så kan det vara glapp eller avbrott i "lågfartsspolen" på tändplattan, det leder till att tändsystemet ger lägre energi än det borde på låga varv. Det är ett mycket vanligt fel för övrigt. För att hitta det, så ohmmät spolarna och jämför med värden i verkstadshandbok. Det kan skilja för olika årsmodeller av samma motor! Även om värdet ligger inom toleransgränserna så mät flera gånger och ruska om motorn eller ryck i snöret några gånger emellan, kolla att värdet inte ändrar sig.
Det man kan göra själv åt saken är att ta loss tändplattan och kolla skarvarna mellan spoltråden och kablarna ut från tändplattan. Det är oftast mässinghylsor där både den tunna spoltråden och kabeln är inlagda och fastlödda. Ofta är det slarvigt lött där, ibland kan tråden gå av alldeles intill hylsan. Om det inte hjälper är det bara att lämna in tändplattan för omlindning.
Över huvud taget så brukar 3-cylindriga motorer ha större tändstiftsproblem än 2-cylindriga (om vi antar samma tillverkare och "generation". Spolarna på tändplattan är ju ungefär lika dimensionerade i bägge fallen men den tändenergi man nu har ska fördelas på 3 tändstift i stället för på 2...