5900 LC ( 1996 ) Elfel... ?

nenne52

Medlem
24 jan 2006
36
0
1
jokkmokk
Hej, har helrenoverat en 494:a till min 59:a , efter många mödor och besvär.Den går perfekt,
spinner som en katt, men en olycka kommer sällan ensam.Allt el är borta,lyse varvräknare,är
bara elstarten som funkar.Undrar om lysspolen kan ha brunnit eller någt annat?
Finns det nån som vet var man kan hitta ett elschema till en sådan maskin?

mvh nenne
 

Tundra Man

Medlem
4 mar 2006
22
0
1
junsele
elfel

Om elstarten funkar som är det mest strömkrävande så är det knappast laddfel, om jag hade din Mail adress kunde jag sända elschemat till 97ans LC

Hälsn T.Man
 

nenne52

Medlem
24 jan 2006
36
0
1
jokkmokk
elfel 59:a

OK jag ska kolla, men ska det vara ström på båda kablarna- dom gula alltså? När man öppnar plastlocket för att ställa tändningen kommer det ut en svar kabel,ska man jorda mot den eller
mot schassit? Det kan ju vara jord fel också.
 

kmracing

Välkänd medlem
1 jan 2000
178
0
6
Vilhelmina Sverige
medlem.spray.se
nenne52 skrev:
OK jag ska kolla, men ska det vara ström på båda kablarna- dom gula alltså? När man öppnar plastlocket för att ställa tändningen kommer det ut en svar kabel,ska man jorda mot den eller
mot schassit? Det kan ju vara jord fel också.
På din skoter (med elstart och batteri) skall inget jordas före spänningsregulatorn, dom 2 glua kablarna skall gå till motsvarande gula på regulatorn. Ut ur regulatorn skall det komma en svart och en röd, den röda till batteri och förbrukare, och den svarta till chassie jord.

En svart kabel i plastlocket? Det låter som den inte ska ligga där, vad jag vet ska det bara va kablar till triggerspolen i det utrymmet.

Jag har kopplingsschema till din skoter, kan ev. scanna in det om det behövs.
 

nenne52

Medlem
24 jan 2006
36
0
1
jokkmokk
elfel lynx 59:a lc -96

Tack för tipsen. Den svarta kabeln var bara en jordkabel fästad i en skruv under locket.
Har kollat, finns ingen ström på dom gula (små d*****rna)kablarna.Har testat med summer
från spolen i svänghjulet och ut till kontakten, och det är kontakt.Alltså måste felet ligga i spolen och dess lindningar.Var får man i så fall tag i en ny och hur mycket kan en sådan kosta?
-Jo tack vill hjärna få tag i ett elschema om det är möjligt. mvh nenne

lennart.andersson52@spray.se

mob. 070- 623 7804
 

nenne52

Medlem
24 jan 2006
36
0
1
jokkmokk
elfel lynx

Hej och många tack för alla tipsen: Det var fel på laddspolen samtidigt som elen till tändningen
fungerade.Den va inte billig, 2895:- + frakt (det kostar att ligga på topp)
Undrar om en sådan del går att linda om? - i alla fall nu rullar pärlan, körde 5mil i helgen med
extra olja i eftersom hela motorn ar nyrenoverad från topp till tå.- fellfritt än så länge.
Har en fråga ang. inkörningstid, Hur långt bör jag köra med fetare blandning och extraolja?

Mvh, nenne


Ps extra tack till Kjelle , km racing som fixa ett elschema - stort TACK
 

kmracing

Välkänd medlem
1 jan 2000
178
0
6
Vilhelmina Sverige
medlem.spray.se
Kul att det löste sig! Jodå, elfirmor med lindningsverkstad brukar linda om tändplattor med gott resultat, ex. rotax 3 cylindriga motorer till mach z mfl. har haft mycket problem med tändplattorna (där är det tänddelen som pajar), dom brukar hålla betydligt bättre omlindade än en ny platta. Finns nån teori om att dom är för hårt lindade fån fabrik så tråden slits av pga. värmeutvidgningen. Däremot är det inte så mycket billigare att linda om än att köpa nytt, hantverk kostar... :)

Inkörningen är lite svårt att säga exakt hur länge den ska pågå, men runt 50 mil brukar ju rekomenderas. Det viktigaste är nog att varmköra ordentligt och undvika långvarig hög belastning men också undvika att köra fort med litet gaspådrag, alltså när det går lätt på en sjö tex. så att du knappt behöver röra gasen, det kan va rena döden även för inkörda motorer...
 

nenne52

Medlem
24 jan 2006
36
0
1
jokkmokk
elfel lynx 59:a lc -96

Tusen tack för tipsen, har fått ihop 7 mil och kissen bara spinner. Tycker 50 mil lät mycket.
men ok. Ska alltså fortsätta med extraolja i tanken, den sotskär väl inte då?

mvh, nenne
 

nenne52

Medlem
24 jan 2006
36
0
1
jokkmokk
renoverad 494:a

Skönt att höra att höra att det räcker med en tank extraolja. Varje eftermiddag vi kom tillbaka
till stugan efter skoterturen lukta min fru förbränd 2-taktsolja, så jag började nästan tro att de
var hon som varit in för helrenovering, he he .

mvh nenne
 

Dooleys

Välkänd medlem
5 apr 2006
798
0
16
Kontrollera så att ingen kabel är skavd eller klämd, inget el får gå i jord i chassiet för då slås växelspänningen ur, bara batteriet får gå i jord i chassiet.