600 Boondocker går dåligt.

nisse_no1

Välkänd medlem
14 nov 2006
1.038
1
16
skellefteå
Hejsan.
Va ute i helgen och körde första svängen med min -13 Boondocker 600.
Va väll igentligen inge större fel på den.
Men när man ligger på halvgas och sedan ge fullt så "poffar" den till (givetvis är maskinen varm).
Tängte är den så känslig på ev gammal soppa? Den har stått hela sommaren, har startat upp den å varmkört den lite under sommaren, men inget mer.
Har läst lite har på forumet att det kan vara soppan, batteriet å ev stiften?
Visst är det lite special att byta stift på dom där e-tec'arna?
Tacksam för tips och vad ni kan tro det vara.
Maskinen har gårr 230 mil.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.643
802
113
Kramfors
Hejsan.
Va ute i helgen och körde första svängen med min -13 Boondocker 600.
Va väll igentligen inge större fel på den.
Men när man ligger på halvgas och sedan ge fullt så "poffar" den till (givetvis är maskinen varm).
Tängte är den så känslig på ev gammal soppa? Den har stått hela sommaren, har startat upp den å varmkört den lite under sommaren, men inget mer.
Har läst lite har på forumet att det kan vara soppan, batteriet å ev stiften?
Visst är det lite special att byta stift på dom där e-tec'arna?
Tacksam för tips och vad ni kan tro det vara.
Maskinen har gårr 230 mil.
De skulle kunna vara soppan för när man kör lugnt på låg varv och snabbt drar på så ligger man nära spikning så soppan måste vara fräsch. Tankegången är att motorns spiksensor känner av en lite spikning och sänker tillfälligt tändläget.

De kan även vara övervarvsskyddet som hoppar in i vissa fören och då måste klicka på viktarmarna så den går ner lite i varvtal.

Men Prova ny soppa först.
 
Last edited:

nisse_no1

Välkänd medlem
14 nov 2006
1.038
1
16
skellefteå
Va förbi hos åf och görde lite.
Finns tydligen inget batteri på den.
Men jag antar att det inte bara är soppan, för när vi va å körde å stannade en stund sen när jag skulle igång med den fick jag dra typ 5-8ggr för att få igång den. Dom första 5 så va den helt död, inget hopp om liv.
Men blir att åka in med den så få dom kila på den.
 

Brogge1

PRO sledder
10 nov 2007
689
3
0
Lofsdalen
Skitkänslig på soppan etec.
Byta stift är inte så bara. Dels är dom skit jobbig att komma åt. Sen ska dom sitta åt "rätt håll"

Har haft ett par etecar som efter sommarförvaringen har vart griniga första turen så man har fått varmköra dom riktigt rejält och fått i ny soppa innan dom börja gå som folk igen.
 

nisse_no1

Välkänd medlem
14 nov 2006
1.038
1
16
skellefteå
Jo. Men blev lite skitnödig nu när den inte hade nått batteri.
Samt att man va tvungen dra typ 5-8ggr när man skulle igång med den igen, när den va varm. Så lota bra att lämna i. Så behöver man själv inte skruva...
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Problemet är ju att bensinen åldras, de mest lättflyktiga sakerna avdunstar under sommaren osv. Och 98-oktanig bensin är inte ett dugg bättre än 95 på den punkten.