600 Boondocker går dåligt.

nisse_no1

Välkänd medlem
14 nov 2006
1.038
1
16
skellefteå
Hejsan.
Va ute i helgen och körde första svängen med min -13 Boondocker 600.
Va väll igentligen inge större fel på den.
Men när man ligger på halvgas och sedan ge fullt så "poffar" den till (givetvis är maskinen varm).
Tängte är den så känslig på ev gammal soppa? Den har stått hela sommaren, har startat upp den å varmkört den lite under sommaren, men inget mer.
Har läst lite har på forumet att det kan vara soppan, batteriet å ev stiften?
Visst är det lite special att byta stift på dom där e-tec'arna?
Tacksam för tips och vad ni kan tro det vara.
Maskinen har gårr 230 mil.
 

omalley

Välkänd medlem
22 jun 2012
225
0
16
Piteå
Om den går för fort upp i varv, alltså från x till y, så poffar dom. Testa klicka ner clickers, den växlar lite mera då. Det får alltså inte gå för lätt för motorn att varva upp.
 

nisse_no1

Välkänd medlem
14 nov 2006
1.038
1
16
skellefteå
Om den går för fort upp i varv, alltså från x till y, så poffar dom. Testa klicka ner clickers, den växlar lite mera då. Det får alltså inte gå för lätt för motorn att varva upp.
Såg att jag hade kliken på 5an nu. Och varvar 8500 så jag ska aldså testa ställa den på 4an?
 

Brogge1

PRO sledder
10 nov 2007
689
3
0
Lofsdalen
Backcountryn är ju en ganska snarlik maskin och den hade jag klicken på 2an, men det är ju snabbt gjort att ställa om så prova dig fram du :)
 

omalley

Välkänd medlem
22 jun 2012
225
0
16
Piteå
Normalt ska alla ski doo vara på 3an, beroende på variatorkalibrering/modell kan dom ändå klippa ibland, framför allt om mattan lyfter eller dylikt under uppvarvning. Hade en summit 600 -13 som klippte lätt på 3an samt en xrs 600 -11 som klippte när jag hade för lite vikt i primären. Ligger du på 8500 på 5an så gå ner på trean. Du lär landa runt 8100 och slippa detta, men som sagt om den hostar ibland när du trycker ner tummen så är det inget motormässigt fel eller sånt.
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
8500???

Du tappar hästar som fan om du övervarvar skotern.

Som omalley säger. Klicka ner till 3:an och kör.
 

nisse_no1

Välkänd medlem
14 nov 2006
1.038
1
16
skellefteå
Så där. Nu va manni garaget nån timme i helgen. Va lite småsaker som gjorde mig lite arg.
Klickarna va som sagt på 5an och ja vidgren, blev en jävla skillnad.
Den så va det tydligen en 800 rem på den, men jag såg inte nån märkbar skillnad på 800ans 391 rem å 600 ans 383.
Va ute å testa den lite på Söndagen, va rent som en annan maskin. Men hade lite för liten yta att testa den på, samt att föret i Skellefteå inte är det bästa att testa på. Men nu vet man då vart man ska börja...