600 e-tec -09 (felkod 0p1477, betyder?)

tobbeg_

Aktiv medlem
1 dec 2012
64
0
6
Falun
Tack för snabbt svar!

skumt, precis rengjort ventilerna...
Innan så rörde sig knappt en utav RAVE ventilerna alls pga oljeklegg..

Ska man köra lite till o se om felkoden försvinner då?
Eller måste de "nollas" av dator?
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Det aktiveras när du återstartar motorn efter t ex rengöring om du inte har tryckt in dem i bottenläget och ECM hinner fånga det i den eviga "kontrolloopen" 8 000 ggr/sekund.

Registreras av ECM vid återstart som en "Active" felkod vilken ligger kvar framöver och måste (är inte 100) återställas/nollas i BUDS dvs det nollas inte ut löpande som en del andra koder.


Initialt sätter den inte ned prestandan om ventilen återgått till bottenläge som den ska utan det är bara köra o vara glad tills nästa gång du har maskinen förbi en ÅF.

När du sedan kopplar upp den mot BUDS så går det att se hur många gånger det inträffat, oftast framgår det att det skett 1 gång under XX cykler (dvs antal ggr motorn varit igång)
 

tobbeg_

Aktiv medlem
1 dec 2012
64
0
6
Falun
Nu har jag varit ute och kört ett par mil!
Felkoden försvann efter ett tag och de stod "NO P CODES ACTIVE"
Bra tänkte jag och körde en bit till, men de kändes som om halva registret var borta.
Svarade på gasen men den gick inte för fullt, de kändes på en gång när man klev på.
Förut var de en "aha, o jävlar va de gick iväg". Nu var de mest okey, lulla runt på leden.
Inte alls samma klipp, och NEJ jag har inte blivit van med effekten på de 12mil jag åkt med den.. :)

De kändes även som om den fick för mkt luft, motorgången var mest "boooo boooo" inte "whaaaaaaaaaaap waaaaaaaaaaap" som innan.. Haha snygg beskrivning utav mig ;)
De kom aldrig den där riktiga knuffen och minst halva effekten var som bortsprungen.
På vägen hem noterade jag att under 5000rpm gick knappt att åka, strax ovanför 5000rpm kom de effekt och den kändes som om motorn vaknade och kändes ungefär som vanligt.

För att helt plötsligt börja mota sig igen och svarade skit dåligt på gasen!
Vände o åkte hemåt igen, någon gång gick den så dåligt så ja provade att starta om den igen.
Och den gick de relativt normalt igen!

Kollade felkoder när ja kom hem igen och återigen felkod på P1477..
Använde denna guide för att rengöra RAVE ventilerna:

http://www. lynx talk .se/forum/viewtopic.php?f=41&t=1551 (utan mellanrum i lyn....talk

Ska tilläggas att motorlampan ej har lyst nu sedan jag rengjort ventilerna.
Maskinen började mota sig sista åkturen innan jag plockade isär och rengjorde RAVE ventilerna.

Tyckte inte de verkade som något fel på någon insugsslang eller så heller när ja plockade isär den.
Allt kändes helt och riktigt, förutom just RAVE ventilerna som var skitiga som fan...
Alla kontakter sitter där de ska och ja fattar inte varför den gör som den gör??? :(

Vill ju åka nu när de är julledigt och inte ha den ståendes i garaget isärskruvad.
Annars får de bli inlämning! Men ja har inte gått bet förut när de gäller maskiner/motorer.
De mesta brukar man ju lösa, är ju iaf bilmek till yrket och har skruvat med motorer/maskiner i över 10 års tid!
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Märkligt, ingen Murphy som tittar över axeln, initialt nog bara att öppna igen för en koll

Kan vara någon smuts som hindrar bottenläge
Justering/synkning i bryggan mellan
Skadade bälgar, slangar
Kontaktproblem mot sensorn eller slangar
Solenoiden
Skadad/kärvande ventil eller någon del av dem
 

tobbeg_

Aktiv medlem
1 dec 2012
64
0
6
Falun
Meckar itur de imorrn och kollar över och testar att sätta ihop de igen!
Är ju rätt snart gjort när man väl gjort det en gång.

Tyckte ändå att ja drog ventilerna upp och ner ordentligt för att fastställa att de löpte fint hela vägen vilket de oxå gjorde.

De enda ja såg nu när jag tog loss alla kåpor + luftburk var att gummi bälgen mellan luftburk/luftmassemätare inte satt 100 i sitt spår. Men tycker ändå inte de borde gjort problemet?
Har ju varit bort med luftburken ett par tre ggr och jag har åkt 7-8mil efter att luftburken togs bort innan problemet med att den svarar dåligt på gasen kom... Nåja!

De är som bilar, ibland är Murphy med över axeln hela tiden!
Ja som tänkte att när man köpte en nyare/dyrare skoter skulle problemen vara mindre och färre, men de är då TVÄRSOM! :(
 

tobbeg_

Aktiv medlem
1 dec 2012
64
0
6
Falun
Var in med skotern till ÅF idag och vi kollade felminne och de var på just P1477 och P1478.

P1477 - RAVE not reached closed position
P1478 - RAVE not reached open position

Vi rev av kåpor osv för att komma åt ventilerna.
Kollade vakumslangar till RAVE Ventilerna och dom var hela!
Vi startade upp skotern och kollade hur de rörde sig och de gjorde dom.
Vakum testade RAVE ventilerna då vi upptäckte läckage!!!! :D

Det var ett mindre hål i den vänstra (sett framifrån) och ett större i den högra.
Men de syndes knappt för de var precis i ett veck där själva låsfjädern sitter.

Så nu är de delar hembeställt och kommer i mitten på nästa vecka. Så ja hoppas detta är de enda felet :)
De fick ha kvar skotern och så får dom skruva ihop den sen med.
De ska även byta 2 packningar till spridarna som var lite små kassa då de var lite oljesull mellan topp/spridare när skotern ändå är där..

Felen åtgärdade, skotern går som ett troll igen :D

De bytte membranen, ställde in dom och limmade dom som man ska göra.
De bytte även spridartätningar (packningen mellan toppen och injektorn)...

Provkörde ett par mil i helgen och de funka kalas :D :D :D