600 e-tec -09a (kass bränslemätare och bromsljus)

tobbeg_

Aktiv medlem
1 dec 2012
64
0
6
Falun
Hej!

Köpte mig en 600 e-tec -09a här för 1 månad sedan och såg redan vid köpet att bromsljuset inte fungerade, verkade lysa hela tiden.
Tänkte bromsljuskontakt alt. lampa.. så prutade lite på de + lite annat så gjorde en bra deal tyckte ja :)

Bytte lampa idag men ingen skillnad såklart, nästan väntat iofs..
Bromsljuskontakt nästa då eller vad tror ni?
Är bilmeck och bytte nyss bromsljuskontakt på audin min då bromsljuset lyste hela tiden. Men hur sitter den på skotern, ser ut att sitta uppe i handtaget men kollade inte så jätte noga mer än att de såg ut som om den satt i själva handtaget o man byter allt eller?

Bränslemätaren såg jag faktiskt inte först idag att den var trasig.
Nivå lampan lyste och nivån visade absolut 0 på skalan.
Tänkte väl att de bara var väldigt med lite sås i..
Fyllde på med 10l och efter typ 8-9liter påfyllt så var de ända upp till tanklocket.
Okey, kanske är lilla tanken på denna då tänkte jag?
Även om den såg väldigt stor ut och borde rymma 40l lätt..

Drog igång skotern och till min förvåning visades de fortfarande 0 på staplarna och bränslelampan lyste. Vad tror ni om detta?
Finns de någon säkring som kan ha gått eller är de bara ta och köpa en ny bränslenivå givare, alt. kontakt som åkt isär möjligtvis?
Isåfall var sitter den?

Tack på förhand!
Tipsa gärna om var ni tycker de är bäst att handla med :)

Mvh Tobbe
 

Doo

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.350
1
38
om bromscylinder och handtag är i metall så sitter kontakten iskruvad från höger, är det i plast så sitter den bara fasttryckt under. om det är gängat så se till att gängorna e rena och i toppskick innan du skruvar dit en ny. köp "Pirat" Magura har en kontakt som passar och håller skitbra, man kan behöva shimsa den lite eller fila på själva kontaktstiftet för att den ska fungera.

tankgivaren sitter på vänster sida bakom luftburken, pga av placeringen så går det inte att få den att fungera klockrent men möjliga orsaker till att den inte fungerar kan vara dålig kontakt i säkringen eller glapp i kabeln, kan även vara dålig kontakt på själva släpskorna på givaren men det är inte alls lika vanligt. om det sitter 0,25A säkring så byt till 0,5A.

En grej till du bör göra eftersom det är en 2009a är att ta lös tanken och plocka ur bränslepumpen, om filtret på pumpen är typ 4-5cm så kasta bort det och köp ett nytt, de nya är mycket större. Är alldeles för lätt att det lilla filtret blir igensatt.
 

Jaockala

Välkänd medlem
28 nov 2009
658
0
16
Bromsljuskontakten sitter bakom bromshandtaget, tror det är en liten dutt igängat bara, går ej att missa.

Tankmätare är inget som går att lita på på en skoter! lika bra att köra på trippen och hålla koll på hur mycket man tankat ungf.
 

tobbeg_

Aktiv medlem
1 dec 2012
64
0
6
Falun
om bromscylinder och handtag är i metall så sitter kontakten iskruvad från höger, är det i plast så sitter den bara fasttryckt under. om det är gängat så se till att gängorna e rena och i toppskick innan du skruvar dit en ny. köp "Pirat" Magura har en kontakt som passar och håller skitbra, man kan behöva shimsa den lite eller fila på själva kontaktstiftet för att den ska fungera.

tankgivaren sitter på vänster sida bakom luftburken, pga av placeringen så går det inte att få den att fungera klockrent men möjliga orsaker till att den inte fungerar kan vara dålig kontakt i säkringen eller glapp i kabeln, kan även vara dålig kontakt på själva släpskorna på givaren men det är inte alls lika vanligt. om det sitter 0,25A säkring så byt till 0,5A.

En grej till du bör göra eftersom det är en 2009a är att ta lös tanken och plocka ur bränslepumpen, om filtret på pumpen är typ 4-5cm så kasta bort det och köp ett nytt, de nya är mycket större. Är alldeles för lätt att det lilla filtret blir igensatt.
Okey, började kika lite på de idag så rev ner halva skotern.
Tänkte de är lika bra att gå igenom den ordentligt inför säsongen!
Tänkte ja skulle kontrollera bränslefiltret och givaren MEN hur kommer ja åt o får bort sadel/tank?
Kollade runt sadeln och kunde inte hitta nå skruvar eller liknande.
Antar att hårdplast delen bakom sadeln ska bort först, sen tar man väl ramen som går ovanför tanken?
Men hur sitter hårdplast delen?

Sen fann jag dessa 2 kablar på höger sida vid säkringen, de fanns ingen kontakt i närheten vad jag kunde se.


Bromsljuskontakten sitter bakom bromshandtaget, tror det är en liten dutt igängat bara, går ej att missa.

Tankmätare är inget som går att lita på på en skoter! lika bra att köra på trippen och hålla koll på hur mycket man tankat ungf.
Oki ska beställa lite grejer nu i veckan så man får ihop skotern igen :)
Tankmätaren kan man aldrig lita på de vet jag, men drygt o ha en lampa lysande hela tiden för låg bränslenivå...
 

Doo

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.350
1
38
Om vi inte missförstår varandra så är plasten bakom sadeln bakersta delen av själva bränsletanken, kablarna vid oljetanken hänger där, de är till för elstart och det ser ut att vara i sin ordning.

Där dynöverdraget sitter som lägst ska man pilla ut det och dra upp det en bit för att skruvarna ska synas. Plasten runt tanklocket sitter skruvad i framkant, med plastringen runt tanklocket och tillsammans med mätarkonsolen, i bakkant kan man antingen bara rycka upp den när allt är löst eller så borrar man bort nitarna(enklast så för att får tillbaka allt).
Sen sitter tanken i alustaget som sitter på varje sida i bakkant och med ett gäng M6 skruvar fram vid styrstången, sen så hänger den i kabeln till bränslepumpen och den till tankgivaren samt bränsleslangarna, givaren är bara intryckt och säkrad med buntband och bränslepumpen sitter med den stora ringen och den stora slangklämman runt ringen.
 

tobbeg_

Aktiv medlem
1 dec 2012
64
0
6
Falun
Löste de på eftermiddagen, var nu enklare än vad de verkade haha!
säkringen till nivå givaren som var kass iaf,
Satt en 0.25amp där och har läst att man ska montera i en 0.5amp istället

Ska byta bränsle filter när ja ändå har de isär, stift ska bytas, boggien fettas och ev kedjehus oljan tänkte ja byta
Nå mer man bör byta/kolla när skotern gått 530mil

Var tycker ni man ska handla delar
Tänkte på bromsljus kontakt o bränsle filter osv. ..
 

Doo

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.350
1
38
stoppremmen i boggien ska bytas på 300mil, om den inte ser tokfräsh ut så byt den.
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
Kolla så det inte ligger/skvittrat något fett bakom primärvariatorn kan visa sig bli billigare så
 

tobbeg_

Aktiv medlem
1 dec 2012
64
0
6
Falun
tackar för snabba svar :)

Har idag beställt lite grejer iaf och fettat in boggien, och plockat ur bränslepumpen och kontrollerat filtret.

En grej till du bör göra eftersom det är en 2009a är att ta lös tanken och plocka ur bränslepumpen, om filtret på pumpen är typ 4-5cm så kasta bort det och köp ett nytt, de nya är mycket större. Är alldeles för lätt att det lilla filtret blir igensatt.
Såg inte direkt jätte bra ut, så blir en beställning på det med..
 

Doo

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.350
1
38
För alla som funderar över bränslefilter på just -09 så är det filtret å pumpen som blir igensatt, filtret på bilden sitter på slangen och inte på pumpen.
 

tobbeg_

Aktiv medlem
1 dec 2012
64
0
6
Falun
Kolla så det inte ligger/skvittrat något fett bakom primärvariatorn kan visa sig bli billigare så
Nå speciellt fett tycker inte ja de ser ut som, mest skit tillsammans med lite gummi rester ifrån remmen.. eller?



Så här ser filtret som sitter vid pumpen ut:


Inte jätte fint så blir ett byte på det med när jag ändå har allt isär! :)
 

Doo

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.350
1
38
har man det där filtret så ska man byta ut det aven om det är helt rent. en tankning på en dålig mack eller från en dålig dunk är alt som krävs för att det ska vara helt igensatt
 

Carl Arwidsson

Aktiv medlem
3 feb 2013
54
2
1
Piteå
Kolla så det inte ligger/skvittrat något fett bakom primärvariatorn kan visa sig bli billigare så
Om man nu råkar ha en del kladd nedanför primärvariatorn, var kommer det då ifrån, är det från vevaxeln?
Nyss köpt mig en 2010 sc xtrim 600 e-tec och upptäckte idag att det var ganska geggigt där.
Är min första skoter så jag har inte så bra koll på det tekniska än.
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Om man nu råkar ha en del kladd nedanför primärvariatorn, var kommer det då ifrån, är det från vevaxeln?
Nyss köpt mig en 2010 sc xtrim 600 e-tec och upptäckte idag att det var ganska geggigt där.
Är min första skoter så jag har inte så bra koll på det tekniska än.
Hur orolig du ska vara beror på vilka mängder det rör sig om och om det är isoflexfett dvs känna och smaka av , ser det ut som på bif bild bör du plocka lös primären och kolla skicket> byta packningen.
 

Attachments