600 etec behöver hjälp med vad som kan va fel

Viejebobben

Ny medlem
2 mar 2019
3
0
1
26
Skellefteå
Kör en skii doo summit 600 etec - 10

Det går knappt längre dra igång och när den väl gör det går den igång med hjälp av lite gas och
så är den jättedålig och man måste puttra på gasen för att hålla igång den tills man når 2000 varv, avgasröret spottar lite också men högt låter det. Över 2000 varv går den bra men icket under det.

Det kom från ingenstans egentligen.

Vad kan vara fel? Kör den på en cylinder eller kan det vara något med bränsleintaget?

Tack för eventuella svar

Kan tillägga att jag kan inprincip inget om skotrar
 

Nitrox

Aktiv medlem
9 jan 2012
71
7
8
Kör en skii doo summit 600 etec - 10

Det går knappt längre dra igång och när den väl gör det går den igång med hjälp av lite gas och
så är den jättedålig och man måste puttra på gasen för att hålla igång den tills man når 2000 varv, avgasröret spottar lite också men högt låter det. Över 2000 varv går den bra men icket under det.

Det kom från ingenstans egentligen.

Vad kan vara fel? Kör den på en cylinder eller kan det vara något med bränsleintaget?

Tack för eventuella svar

Kan tillägga att jag kan inprincip inget om skotrar
Det låter som att du behöver byta tändstift. Förutsatt att den får bränsle och luft som den ska?
 
Reactions: mas

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.691
824
113
Kramfors
Känn på grenrören innan de gårihop till pipan om ena är kallare än andra för då vet du om ena cylindern går sämre än andra. Passa fingrarna bara dutta bara till ´väldigt snabbt eller ta på en arbetshanske så kan du känna mer noga vilken som går kallare. Ir tempmätare är ju såklart bäst men inte nödvändigt.
Orsaken till ev en cylinder går kallare är i första hand tändstift och i andra hand skulle jag kollat om reedventilerna är hela. Lite trasiga reedventiler ger dålig tomg man måste hålla dem igå¨ngt med gasen men på full mutter kan de gå ganska bra dock inte helt hundra den borde tappa minst 200-500 varv från de normala fullgas varvtalet under acc ber på hur trasiga de är.
Om du liks måste kolla reedventilerna så kolla noga på insugsgummin också för de kan va sprucken. De är mycket vanligt fel men de brukar ge smällar på tomg o låga varvtal samt snarare högre tomg.
Ta även ett kompprov när du liks skruvar de är alltid bra att veta skicket på cylindrar o kolvar jag tror dock inte de är dåligt komp för då borde den inte gå fullt ut på full gas. Följdfråga varvar den lika mycket på full gas som den gjorde innan felet.
Spridarfel låpter en aning långsökt om den går bra över 2000 varv men man vet aldrig vi kan nog inte utesluta dem helt fört de är så vanligt fel på e-tec. Jag rek alla e-tec åkare att köra på Triboron Fuel formula just för att spridarna ska hålla sig ren.
 
Last edited:
Reactions: mas

Viejebobben

Ny medlem
2 mar 2019
3
0
1
26
Skellefteå
Känn på grenrören innan de gårihop till pipan om ena är kallare än andra för då vet du om ena cylindern går sämre än andra. Passa fingrarna bara dutta bara till ´väldigt snabbt eller ta på en arbetshanske så kan du känna mer noga vilken som går kallare. Ir tempmätare är ju såklart bäst men inte nödvändigt.
Orsaken till ev en cylinder går kallare är i första hand tändstift och i andra hand skulle jag kollat om reedventilerna är hela. Lite trasiga reedventiler ger dålig tomg man måste hålla dem igå¨ngt med gasen men på full mutter kan de gå ganska bra dock inte helt hundra den borde tappa minst 200-500 varv från de normala fullgas varvtalet under acc ber på hur trasiga de är.
Om du liks måste kolla reedventilerna så kolla noga på insugsgummin också för de kan va sprucken. De är mycket vanligt fel men de brukar ge smällar på tomg o låga varvtal samt snarare högre tomg.
Ta även ett kompprov när du liks skruvar de är alltid bra att veta skicket på cylindrar o kolvar jag tror dock inte de är dåligt komp för då borde den inte gå fullt ut på full gas. Följdfråga varvar den lika mycket på full gas som den gjorde innan felet.
Spridarfel låpter en aning långsökt om den går bra över 2000 varv men man vet aldrig vi kan nog inte utesluta dem helt fört de är så vanligt fel på e-tec. Jag rek alla e-tec åkare att köra på Triboron Fuel formula just för att spridarna ska hålla sig ren.
Tack för svar.

Jo den varvar lika mycket nu som innan på fullgas, men däremot just innan jag fick felet så gick den inte fullt ut på fullgas.
Den gick bara sämre och sämre den sista sträckan jag körde, alltså saktare och saktare även om jag nöp i gasen hyfsat. Och det var efter det jag fick problems.