600 mxz, renegade, XP, TNT ...

JeSus

Medlem
31 dec 2008
24
0
1
Västerås
Vill ha en 600 mxz. Blir förvirad av alla olika mxz som finns. Jag vill ha en lek maskin och slippa skruva så mycket som möjligt. Vilka är bra, årsmodeller och vad gäller XP, Renagade, RS, TNT...:hmmmm:

Tack !
 

T.N.T.

Välkänd medlem
26 feb 2009
3.144
5
36
Gänsen mellan Falun å Borlänge
Av egen erfarenhet så har jag kört -09 TNT som är en 600 förgasarmodell funkade klockrent och tro de eller ej så gick den lika snålt på soppan som insprutaren (sdi`n). Jag tyckte gasresponsen var otroligt mycke bättre än sdi också som jag tycker är lite för snäll på gasen. Den är dessutom lättare och billigare.
 

.Strand.

Välkänd medlem
10 sept 2004
2.194
0
36
Rosvik
Kan bara tala för 600 sdi och var grymt nöjd med den. gick bra och drog knappt nån soppa. hade iofs nerdrevat och 44mm matta som jag anser är ett måste.
Det är rent ut sagt bekvämt med sdi då den sköter sig själv.
 

JeSus

Medlem
31 dec 2008
24
0
1
Västerås
Så SDI = insprutning & TNT = förgasare.
Blivit lite klokare.

Vad gäller RS har jag sett några till salu, är denna maskin mer sport = mer skruva ?
Vad är skillnaden mellan XP & Renagade ?
Finns det årsmodeller man ska akta sig för ?
 

big_c_tyner

Välkänd medlem
6 dec 2005
697
0
16
storsjö
xp heter chassiet. alla mxz är alltså xp. renegade har lite längre matta 345cm mot dom andra mxz som har 305 cm matta. rs en är tävlings modellen av mxz. så den skulle jag tänka mig att man måste skruva lite på.
xp kom -08 så dom är ju dom första som kan ha barnsjukdommar. men de borde vara åtgärdat på adom flesta nu.
 

T.N.T.

Välkänd medlem
26 feb 2009
3.144
5
36
Gänsen mellan Falun å Borlänge
Så SDI = insprutning & TNT = förgasare.
Blivit lite klokare.

Vad gäller RS har jag sett några till salu, är denna maskin mer sport = mer skruva ?
Vad är skillnaden mellan XP & Renagade ?
Finns det årsmodeller man ska akta sig för ?
Till att börja med är xp beteckningen för det senaste chassit 2008-2011 som kom efter rev.
Alltså står det bara xp i en annons så är det förmodligen en kortmaskin.
Renegade är 22cm längre och en så kallad crossovermaskin Led/pudermaskin.
Summit är ännu längre och en ren pudermaskin.
Rs är en crossmaskin avsedd för bana, inte att föredra för svensson om man inte har skruvvana, är dessutom grymt törstig på soppa 4-5liter milen vid ledåkning.
Är helt klart den grymmaste 600:an om man har god ekonomi dock.
 

JeSus

Medlem
31 dec 2008
24
0
1
Västerås
Verkar som jag ska ha en mxz TNT eller SDI av 2009 årsmodel (med tanke på nya XP chassit 2008).
Det ända jag saknar svar på nu är om man ska köpa Renegade eller "vanlig" mxz?!?
Jag leker blandat med hopp, leder och puder, hatar att fastna som jag gör med min sura 550f.
 

.Strand.

Välkänd medlem
10 sept 2004
2.194
0
36
Rosvik
Köper du en MXZ måste du byta matta (om det inte redan är gjort). Du tar dig inte med originalmattan. Vet inte vad Renegaden har original men skulle inte köra med mindre än 44mm på den heller. Då kommer du ta dig tillräckligt bra.
 

T.N.T.

Välkänd medlem
26 feb 2009
3.144
5
36
Gänsen mellan Falun å Borlänge
xp heter chassiet. alla mxz är alltså xp. renegade har lite längre matta 345cm mot dom andra mxz som har 305 cm matta. rs en är tävlings modellen av mxz. så den skulle jag tänka mig att man måste skruva lite på.
xp kom -08 så dom är ju dom första som kan ha barnsjukdommar. men de borde vara åtgärdat på adom flesta nu.

haha du han före... :loco: