600 sdi gashäng

Puppen

Medlem
4 feb 2016
18
0
1
Hej.
Jag hadde problem med min summit 600 sdi att det som tappade varven lite på max gas och då så hadde jag lös och rengjorde spjällhusen och reedkorgarna men nu när jag monterat ihop allt igen så får skotern gashäng och gasar fullt hela tiden.
Någon som vet något eller haft något liknade?
 

Puppen

Medlem
4 feb 2016
18
0
1
spjällen stängs och jag har blåst rent och kopplat in kontakten till den givaren men har fortfarande samma fel.
 

Puppen

Medlem
4 feb 2016
18
0
1
Alltså den gasar som hela tiden på kanske 5000-6000 den kan ju inte riktigt max varva eftersom spjällen är stängda så det värkar ju som den där givaren som jag också hörde från en bekant.
Men hur vet man om den är trasig?
 

Martini_80

Välkänd medlem
1 jan 2000
615
7
18
Mora/Västerås
Jag tänker lite som så, varför skulle givaren ha gått sönder när du rengjorde men konstiga saker händer ju ibland. Den kan väl också ha varit grundproblemet från början men då har den helt plötsligt börjat att fela på ett annat sätt. Det är troligen en potentiometer och borde gå att mäta upp men man måste också veta vilka värden den skall ge.

Jag tror du har problemet nån annanstans.


Googlar man SDI high idle så verkar dom flesta ha problem med tjuvluft från trasiga reedgummin men dom verkar inte ha så extremt hög tomgång som du har. Mina gummin såg fina ut men hade släppt från själva fästplattan, det syntes bara underifrån. Det kan ju vara så att din rengöring gjorde att den nu tar in mer tjuvluft.
 

Puppen

Medlem
4 feb 2016
18
0
1
Fixade det jag hade råkat pilla på någon vajer justering så att givaren hakade upp sig.