600e-tec vs 800 e-tec

lennart wiklund

Välkänd medlem
21 feb 2007
117
0
16
Provkörde två 800 e-tec i helgen.en lynx rave samt en ski-doo.

Kan ju bara dela med mej av känslan...
800:an rassliga samt allmänt orolig&skramlig.hur kan det vara sån skillnad??
Går ej att jämföra motorgången mellan dom två motorerna.600:an silkeslen samt går mjukt,tyst samt väldigt fin i hela varvregistret.Åkkomforten på lynxen skall man inte ens tala om....skrammlig,rasslig i boggien,stenhård i fjädring samt en orginaldyna som får punkulorna att må illa.Stenhård!!:eviltongue:
Hade ev fundering på att nästa år byta upp mej till en 800,men blir dom inte bättre än nuläget då anser jag att 600 e-tec är en mycket bättre motor...
Lite tankar detta jag hade för stunden,någon fler som jämfört motorerna??
 

Zollinger

Välkänd medlem
9 okt 2010
923
1
18
Lycksele
att 800 an känns mer burdus och vibrerar mer än 600 har ju alltid en 800 gjort, vet inte vad för ex du fått prova men alla 800 etech som jag då kört har gått hur klockrent som helst. Orolig ? hur menar du då? den går ju ner precis som 600 an direkt på tomgång.

Lynx är ju till för att åka hårt med ski-doo är ju mer för fin åkarna..
 
Last edited:

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Uppenbarligen verkar det dessutom vara stor skillnad på hållbarhet, både vad gäller motorn och remmar osv.

Sedan blir ju stora motorer med få cylindrar mer vibrerande, och dessa vibrationer kan man lösa på olika dyra och/eller tunga sätt - vissa bättre och andra sämre. Jag anser generellt att man skall dela upp slagvolymen på fler cylindrar i så fall - en tvåtaktare skall ju vara trecylindrig för att gå jämnt.
 

lennart wiklund

Välkänd medlem
21 feb 2007
117
0
16
Precis hjuboggie rules,inte är då jag imponerad av denna 800 e-tec som omskrivits så mycket.finns nog en hel del att finslipa där....
en sån motor skall gå mjukt&fint,samt vara tyst,lika tyst som 600:an.Känns lite som panik för Brp att släppa en motor som inte är färdigfilad.
 

mattgojohn

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.855
102
63
Skellefteå
Vet inte hur många 800cc skotrar du kört, men jag kan då ärligt säga att maken till silkeslen 800 har jag då aldrig kört. Pratar givetvis om E-tec. Hade skotern passerat inkörningsprogrammet?
 

psike

Välkänd medlem
20 sept 2009
1.456
2
38
Skellefteå
Kommer från en 600 e-tec till en 800 e-tec och jag känner mig lite som ett frågetecken kring TS trådstart, känner inte alls igen mig.

Dessutom är många av tankarna kring dyna, boggie och annat mer märke än motorval. Ski-Doo:n föll TS mer i smaken, kanske du borde testa samma maskin med olika motorer?
 

Malgomaj

Välkänd medlem
13 apr 2009
625
0
16
Hammarby
Precis hjuboggie rules,inte är då jag imponerad av denna 800 e-tec som omskrivits så mycket.finns nog en hel del att finslipa där....
en sån motor skall gå mjukt&fint,samt vara tyst,lika tyst som 600:an.Känns lite som panik för Brp att släppa en motor som inte är färdigfilad.
??? Färdigfilad? Vad jämför du med då? 800 E-Tec är världens modernaste 800 just nu.
Vibrationer finns på tomgång bara och vem bryr sig om det?
 

XTX Turbo

Välkänd medlem
22 okt 2009
274
2
16
Vet inte hur många 800cc skotrar du kört, men jag kan då ärligt säga att maken till silkeslen 800 har jag då aldrig kört. Pratar givetvis om E-tec. Hade skotern passerat inkörningsprogrammet?
Hör att du aldrig provat en V max-4 800 cc....Nu snackar vi silkeslen två taktare.....
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Har du haft många 800 e-tec som inte håller ?

Igentligen så borde man inte bry sig om dina inlägg men det känns som du gör ditt bästa för att reta upp folk ??

Inte coolt..
Jag anstränger mig inte för att vara cool och känner sig folk retade för att man lyfter fram dåliga konstruktioner så är det väl deras problem, eller hur?
 

AnimaL

Välkänd medlem
18 apr 2005
1.020
2
16
49
Umeå - Yttersjö
Huruvida du är cool lr inte får stå för dig.

Du skriver inlägg som provocerar , det är inte coolt!

Du har ju ingen aning om 800 e-tec kommer hålla lr inte så därför tycker jag inte att du ska uttala dig i frågan!

Det skapar bara dålig stämning på ett annars väldigt trevligt forum
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.097
902
113
Stora Blåsjön
Precis hjuboggie rules,inte är då jag imponerad av denna 800 e-tec som omskrivits så mycket.finns nog en hel del att finslipa där....
en sån motor skall gå mjukt&fint,samt vara tyst,lika tyst som 600:an.Känns lite som panik för Brp att släppa en motor som inte är färdigfilad.
Antar att du inte provat så många 800 twin maskiner? Rotax 800an skulle jag vilja påstå har den finaste gången av dom alla. Möjligen beror det på att de glömt sätta fast motorn? :)
Går tyvärr inte att jämföra en 600 med 800 i motorgång. 600an kommer alltid att vinna på att gå mjukt och lite vibrationer.
Något jag skulle vilja se är en etec 900 (trippel) tänk en sådan i en summit, len och mjuk gång och drar iväg riktigt hårt. Skulle man bara slå ihop hästarna från 600an så skulle en 900 ligga på minst 180hk. Dock blir en trippel effektivare och vill gärna varva högre så den skulle mest troligt kunna ligga på strax över 200hk :)
 

Diablo Racing

Välkänd medlem
4 jan 2011
570
3
16
Boden
Jag hade en -09 600 e-tec gade som jag sålde och klev på en 800 e-tec gade. Jag var väldigt nöjd med 600, en kanon maskin. Den gick som en gud efter gropig led efter en del justerande med fjädringen. Jag anser att det är väldigt viktigt att ta sig tid och justera in maskinen efter sin egen körstil. 800an har jag lite kvar med. Motorn går väldigt fint. Jag upplever den som lättare att smyg köra med än 600an! 600 e-tecn MIN hade en form av motor broms i lag fart som jag inte riktigt kom överens med från början. Blev betydligt bättre när jag bytte till 414 ramp i primären + lite annat.
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Man tjänar mer pengar på twin (lägre kostnad, samma pris ut till kund), samt att de blir kompaktare i yttermåtten vilket passar bättre i smala chassin. Det blir också lättare att placera motorn hur man vill (tex REV eller Firecat).

Nackdelar med trippel är längre vevaxel, större lagerytor och möjligen lite högre vikt (ytterligare en förgasare osv) men med insprutning är det marginell viktökning samt att den går betydligt jämnare så den sliter mindre på nämnda lager och vevaxel...

Kort sagt: Tillverkarna tjänar bättre på två cylindrar eftersom kunden betalar lika mycket för en produkt med billigare tillverkningskostnad.
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Huruvida du är cool lr inte får stå för dig.

Du skriver inlägg som provocerar , det är inte coolt!

Du har ju ingen aning om 800 e-tec kommer hålla lr inte så därför tycker jag inte att du ska uttala dig i frågan!

Det skapar bara dålig stämning på ett annars väldigt trevligt forum
Det står fullständigt klart att den INTE kommer att hålla. Och det menar jag är ett problem som BRP måste ta på allvar. En omkonstruktion av vevlagersmörjningen måste till helt enkelt, och det är ju märkligt att skoterkonsumenter är så blinda att de accepterar fel av detta slag på en produkt som kostar som en bil men kanske rasar redan andra säsongen.
Rotax har bevisligen mycket stor kompetens inom motorbyggnad och många tidigare motorer har varit mycket pålitliga och vassa. Det är ju därför det är så märkligt att de framhärdar med en dålig konstruktion i nästan tio år när den kan innebära stora kostnader för kunden.

På ett forum skall man kunna dryfta sådana saker, inte bara skriva meningslösheter på chatspråk och känna sig kränkt för att någon kritiserar ens favoritmärke. Väx upp.