600rs vilka remmar? olja?

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.639
802
113
Kramfors
Sv: Re: Sv: 600rs vilka remmar? olja?

fick hjläp att byta gasvajer igår av en i skoterklubben här i junsele:) sa att tomgången var halvlåg jämnfört med andra rsar. Han skruvade tomgångsskruven väldigt lite till men stod fortfarande på 1500 ;s
Skruva mer på tomg skruven tills du når 1700-2000v men motorn måste ha nått full arbetstemp när du justerar!!
 

ersdahl

Välkänd medlem
21 feb 2011
420
25
28
junsele
Re: Sv: Re: Sv: 600rs vilka remmar? olja?

Skruva mer på tomg skruven tills du når 1700-2000v men motorn måste ha nått full arbetstemp när du justerar!!
okej! riktigt kass på förgasare och vet inte riktigt om jag är så sugen för innre förgasaren når man nästan inte och den yttre sitter även den jävligt till ;) Men skotern hade stått 1 vecka utan start när vi grejsa på med den :- )
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.639
802
113
Kramfors
Sv: Re: Sv: Re: Sv: 600rs vilka remmar? olja?

okej! riktigt kass på förgasare och vet inte riktigt om jag är så sugen för innre förgasaren når man nästan inte och den yttre sitter även den jävligt till ;) Men skotern hade stått 1 vecka utan start när vi grejsa på med den :- )
De är skitenkelt att justera tomg du behöver inte ens en skruvmejsel och du justerar bägge gasarna med samma skruv. Justerskruven sitter rakt uppifrån och ner högt upp mellan förgasarna och den är stor så den kan dras med fingrar men har även kryssmejselspår.

När/om man har lös förgasarna bör man ta sig en titt på hur synkade trottlarna är mot varandra (öppnar samtidigt) De justeras däremot med en lite fjäderbelastat skruv inne i länkaget mellan fuggarna.
 

ersdahl

Välkänd medlem
21 feb 2011
420
25
28
junsele
Re: Sv: Re: Sv: Re: Sv: 600rs vilka remmar? olja?

De är skitenkelt att justera tomg du behöver inte ens en skruvmejsel och du justerar bägge gasarna med samma skruv. Justerskruven sitter rakt uppifrån och ner högt upp mellan förgasarna och den är stor så den kan dras med fingrar men har även kryssmejselspår.

När/om man har lös förgasarna bör man ta sig en titt på hur synkade trottlarna är mot varandra (öppnar samtidigt) De justeras däremot med en lite fjäderbelastat skruv inne i länkaget mellan fuggarna.
inte på min ? mina har inget länkat mellan sig ? vi kollade att dem öppnade samtidigt när vi bytte vajern:)
 

ersdahl

Välkänd medlem
21 feb 2011
420
25
28
junsele
Re: Sv: 600rs vilka remmar? olja?

Det sitter mikuni tmx på dom så det är separerade förgasare.
precis ;P är råsugen att karva bort lite av det svarta på tanken för att enkelt se bränslet. Frågan är om det svarta bara är utavändigt? hört både ja och nej..
 

ersdahl

Välkänd medlem
21 feb 2011
420
25
28
junsele
Kan aldrig tänka mig att en svart tank är målad svart utanpå genomskinlig plast.
Den är gjuten av svart plast.
På dootalk säger dem att deras skidoo rs har så finns även film på youtube där en 800r för såkallas clearstrip så jag är kluven
 

ersdahl

Välkänd medlem
21 feb 2011
420
25
28
junsele
har fått hem nya bultar till balataaxeln nu. ska egentlinge ha loctite 271 men har bara 243 hemma. spelar den någon roll? kan ju kolla över dem mellan åken :- )
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
271 ska man inte använda till skruvförband som man vill kunna plocka isär, den är så stark att skruvarna inte går att få loss annat än om man värmer den till 250-300 grader.
För övrigt verkar det som om 271 är utgången alternativt inte säljs inom EU, den finns inte längre med på Loctites svenska hemsida. Förmodligen är Loctite 270, grön, den närmast motsvarande som finns i sortimentet idag. Jag hade ett elände för något år sedan när jag skulle byta kamrem på en bil där någon hade använt grön Loctite på skruven som höll vevaxelremskivan. Fick inte loss den förrän jag hade värmt skruvskallen röd med gassvets flera gånger (lång skruv, gängad bara i änden långt in i vevaxeln, så det var svårt att få värmen att sprida sig dit).

243 är "vanlig blå Loctite", dvs medelstark gänglåsning, den brukar fungera bra så gott som överallt. Om du verkligen vill att den ska sitta bra så var noga med att avfetta gängorna före montering, även om den sägs fungera även på lätt oljiga ytor.
 

ersdahl

Välkänd medlem
21 feb 2011
420
25
28
junsele
Re: Sv: 600rs vilka remmar? olja?

271 ska man inte använda till skruvförband som man vill kunna plocka isär, den är så stark att skruvarna inte går att få loss annat än om man värmer den till 250-300 grader.
För övrigt verkar det som om 271 är utgången alternativt inte säljs inom EU, den finns inte längre med på Loctites svenska hemsida. Förmodligen är Loctite 270, grön, den närmast motsvarande som finns i sortimentet idag. Jag hade ett elände för något år sedan när jag skulle byta kamrem på en bil där någon hade använt grön Loctite på skruven som höll vevaxelremskivan. Fick inte loss den förrän jag hade värmt skruvskallen röd med gassvets flera gånger (lång skruv, gängad bara i änden långt in i vevaxeln, så det var svårt att få värmen att sprida sig dit).

243 är "vanlig blå Loctite", dvs medelstark gänglåsning, den brukar fungera bra så gott som överallt. Om du verkligen vill att den ska sitta bra så var noga med att avfetta gängorna före montering, även om den sägs fungera även på lätt oljiga ytor.
blåste ur hålen och lade på blå medelstark:) blir borga över nyår. ingen aning om hur bestyckningen är men hoppas allt håller :DDD
 

ersdahl

Välkänd medlem
21 feb 2011
420
25
28
junsele
smackat på en dunkhållare idag som rymmer 2 10 liters!:D tänkte tanka upp några dunkar jag har hemma och blanda med olja 3% då 98okt kankske inte finns där uppe. De har tidigare varit diesel i dunkarna är det någon fara? sköljt ur med 95oktan å skakat?
 

ersdahl

Välkänd medlem
21 feb 2011
420
25
28
junsele
Re: Sv: 600rs vilka remmar? olja?

Nej det är lugnt.
Björnidet i borga säljer 98, ring han och hör om han har hemma 98 :)

jag hörde med snowcamp dom hade 98 hemma :D men har klippt knappen till hotshoten nu så den ska ju gå i "trail curve" då? :) kanske man kan köra 95 om de krisar :) tankade upp nu fick i 8 liter å 6 dl olja får fylla dunkarna på racket innan jag drar imorrn:)
Men jag tror jag hoppar dom gamla dieselplastdunkarna så man inte får alger och skit i när man är uppe :)
 

ersdahl

Välkänd medlem
21 feb 2011
420
25
28
junsele
fundera om de vart en skvätt olja för mycket gårdagens tankning. gick fint de jag körde igår men imorse ville den inte gå fick dra upp på släpet å sedan när jag lastat av hemma va den som sur ändå. efter ett par drag gav jag upp sen kom jag tillbaka prima å den blödra igång efter jag fåt den å gå en stund så gick den normalt igen. Har en dunk jag glömt oljeprocenten jag blandade också men det är inte mindre än 1 dl å inte mer än 2.5 på 9.5 liter så kanske man ske vaska den :D
 

ersdahl

Välkänd medlem
21 feb 2011
420
25
28
junsele
fundera nu. Om man försöker dra runt motorn utan att prima kan kolvar ta skada då? går ju inte fort via några drag.
 

ersdahl

Välkänd medlem
21 feb 2011
420
25
28
junsele
Bytte rem i helgen men tyckte skotern gick riktigt konstigt å tomgång låg på 500varv upptäckte att remmen var för spänd men tyckte inslaget vart lågt? 4000v