650 rxl går bara på startgas

janohl

Medlem
17 feb 2011
12
0
1
Hej!

Har en Polaris RXL 650 som inte vill starta. Den tänder ordentligt och snabbt när jag ger den startgas. När gasen tar slut lägger den av.
Bakgrundsfakta är att den stått ostartad sedan mars 2011 dvs nästan två år. Från början var den EFI men är ombyggd till att ha förgasare.

Jag har bytt ut den gamla soppan och hällt i ny och fräsch i tanken.

Kan det var så att den "bäckat igen" någonstans mellan tank och cylindrar så att den inte får soppa helt enkelt?

Som ni märker av ovan text är jag väldigt okunnig inom områden men väldigt sugen att få fart på den nu är snön kommit så all hjälp är av stort värde för mig.​
 

Fritiof Konkas

Välkänd medlem
21 dec 2009
884
0
16
32
Åre
Ta isär och rengör förgasarna till att börja med, troligtvis där problemet sitter.

m0ngoloid: Han skrev att den var förgasarkonverterad, sitter ingen soppapump på dem då...
 

Rbanan

Välkänd medlem
15 jan 2010
1.710
4
38
Luleå
Självklart så sitter den en soppapump på förgasarmotorer, dock är den inte elektrisk utan det är en vakumimpulsstyrd membranpump.

Men börja med att rengöra förgasarna ordentligt, sedan kan du kolla om du får soppa fram till förgasarna genom att dra ut bränsleslangen ur dom och dra i snöret, skall spruta en del soppa ur slangen då.

Om det inte gör det sitter felet i bränslepumpen.
 

snodddas

Välkänd medlem
23 jan 2010
1.846
4
16
Lappland
Har den börjat suga soppa från tanken den kanske ännu är torr därför går bara på startgas?? Jag brukar blåsa i tanken så alla ledningar är fulla med soppa.
 

janohl

Medlem
17 feb 2011
12
0
1
Tack för tipsen. Ska kolla vidare på den på lördag när jag kommer till den igen. Väntar med spänning
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Ett annat fel som kan uppstå är söndertorkade slangar. Kolla om vacumslangen som driver bränslepumpen är hel, samt sugslangen som går från pump till tanken. Ofta spricker sugslangen inne i tanken, då blir det som att dricka Gin-tonicen med ett punkterat sugrör = luft...