650 RXL går dåligt "surar"

Marko.n

Välkänd medlem
2 jan 2006
172
0
6
Kil Sweden
Min 650 RXL -92 går dåligt när jag har kört lungt ett tag verkar som om den surar igen. Kör jag i lös snö så stannar den helt och bara brölar men på hårt underlag så kan jag få den till att varva ur till slut. Sen kan den gå hur bra som helst om jag är med och varvar ur den mellan varven men kan ju vara svårt i skogen ibland vad kan vara fel ????

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Marko.n skrev:
Min 650 RXL -92 går dåligt när jag har kört lungt ett tag verkar som om den surar igen. Kör jag i lös snö så stannar den helt och bara brölar men på hårt underlag så kan jag få den till att varva ur till slut. Sen kan den gå hur bra som helst om jag är med och varvar ur den mellan varven men kan ju vara svårt i skogen ibland vad kan vara fel ????
När det gäller lössnö så kan problemet vara att den får i sig pudersnö alt. att skumgummifiltret lägger igen (beroende på vilken årsmodell du har).

Robbbo

Välkänd medlem
22 jan 2006
1.578
0
16
Luleå
Tjenna...
Tycker det låter som att den får för mycket soppa? har ni varmt där du kör eller? Gjort så här förut?

Marko.n

Välkänd medlem
2 jan 2006
172
0
6
Kil Sweden
Det var runt -10-14 när jag körde men har varit likadan vid varmare väder oxå. Den beter sig lika dant på hårt underlag om det går uppför och jag kör sakta då verkar den sura igen. Bytte stift från 9 till 8 men ingen skillnad har lite funderingar om spjäll axel sensorn inte står riktigt rätt så att den ger en indikation på att den är mer öppen än den är?

Det är en EFI -92

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
När en RXL bråkar så brukar det vara svårt att få till dem. Många ger upp och monterar gasare på den istället.

Tyvärr så kan det vara svårt att hitta nån som är riktigt duktig på dem och kan justera den rätt.

tank

Medlem
1 jan 2000
24
0
1
Hej! Jag har en 1991 RXL som jag har mekat en hel del med, och i synnerlighet då med elektroniken. Hoppas jag kan ge dig något tips som kan hjälpa dig till rätta för RXL är i motsats till vad många säger ingen dålig maskin.

Om den går dåligt i djupsnö men bra på led så kanske sekundärvariatorn växlar upp för snabbt så att det går för tungt. Testa därför att spänna fjädern i sekundären. Sen är det några andra saker man bör ha gjort för att skotern ska gå som den kan.

Synkronisera spjällen, justera spjällägesgivaren, (underhålls)ladda batteriet, se över kablage och kopplingar. Kontrollera också stiftena - det är en enkel metod som ger en indikation på hur motorn går. Lycka till.

Marko.n

Välkänd medlem
2 jan 2006
172
0
6
Kil Sweden
den går lika dåligt på planmark om man har kört lungt ett litet tag så jag tror inte det är så stora fel på variatorerna men kanske skulle justera spjällägesgivaren men hur ?

DIRAVI

Välkänd medlem
21 sept 2004
467
0
16
Då RXL köär med en isprutning av typen Alfa-N så känner den inte av hur mycket luft som egentligen flödar genom systemet, den beräknar bränslemängd efter spjällvinkel och varvtal i första hand, sen tar den dessutom hänsyn till temperatur och lufttryck.

Men om du har någonting som dämpar luftflödet, exempelvis att skummgummifiltret sitter igen lite, eller att avgassystemet fått sig en känga och flödar sämre, så känner inte systemet av det utan sprutar in samma mängd soppa som om det inte var restriktioner.

På samma vis kompenserar den inte heller för ökat flöde, så trimmar man måste man justera upp bränslemappen efter det.