700 Formula Dlx -01 startar inte efter kolvbyte.

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
41
Roknäs
Vi har som rubriken säger inte fått igång skotern efter kolvbyte.
När vi fått på första cylindern så var det vatten nästan ända upp till kanten i vevhuset (inte före), kan det ha nånting med nånting att göra och hur kan det ha kommit dit?
Vi sög naturligtvis upp vattnet...

Sen när den var ihopskruvad så ville den inte starta.
Då vi gav den en sup men inget hände, dock efter 2-3 sekunder (elstart) vart det en avgasknall.
Dessa avgasknallar var sedan det enda livstecken motorn gav ifrån sig..

efter ett tag kom det kylarvätska upp från en av bultarna i toppen av någon anledning...

Skruvat i och ur stiften och kollat och donat om nånting annat var felmonterat. Gnista har den också..

Vad kan det vara för fel? Jag har hållit på att söka här men jag har inte hittat något..
Jag hade inte tillgång till en kompmätare tyvärr, men det borde väl hursomhelst tända till på åtminstone en cylinder då den fått en sup?

Tacksam för svar.

bb5000

Aktiv medlem
4 mar 2007
86
0
6
du borde nog testa med kompmätare ändå.. borde väl ligga på 9-11 kg (ca), har du runt 6 kg kan du få nån enstaka knall som du beskriver. Har du rätt dimension på kolvarna, den är inte uppborrad till överdimension ? Är topplockspackningen tät och rättvänd ?

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
låter precis som min v-max.jag slängde på batteriladdaren samtidigt som jag skulle starta den.
då for cdi.stod på startmotorn hur mkt som helst men fick bara nån avgasknall då och då.

tänkte om ni också har haft batteriladdaren på samtidigt.
i mitt fall hadde jag även tvångsstarten på samtidigt vid nått försök.

kan ju ha hänt nått liknande för er

ang vattnet i vevhuset så är det ju mest troligt vatten som rann ut från cylindern när ni lyfte den.

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
41
Roknäs
Jag ska hem och komptesta så fort jag är ledig..
Kolvarna kändes då rätt, gick segt ner...

Batteriladdare användes, men det var en sån där yttepytteliten underhållsladdare.

Gnista har den ju som sagt.

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
41
Roknäs
Haha, den hade 3 kg i komp.
Efter lite tänkade så vände jag på kolvringarna och fick 10 kg komp.

Problemet löst!

finnepojken

Aktiv medlem
14 apr 2008
68
0
6
luleå
aa du hade ringarna fel väg dem är ju oftast märkta med K som ska vara uppåt de är som en lutning i ringen du hade tur att du inte fick igång han då hade han dött likafort och skuren också;D