780 rotax läker runt vattenrör. Hjälp blir galen

slinken

Välkänd medlem
1 sept 2009
206
1
16
Har en rotax som läker runt kylarröret från toppen ner till vattenpumpen. Har plockat lös toppen och monterat en ny oring ner till vattenpumpen. Men jag får det inte tätt. varmkörde skotern, och trodde jag fått det tätt med efter ett tag börja de läka igen.

vad ska man göra för att få skiten tätt?? tycker det ser ut som orings spåret på motor halvan är bort nött en aning.

Ja jag behöver hjälp..
 

Jeppolito89

Välkänd medlem
16 okt 2012
188
0
16
Holymar är din vän, det skiten som läker med det är de bara hiva på tippen. Värstingsmörja/klister!

Är allt ok, annars? (Vet inte riktigt hur det ser ut på 780'n)
 

MX-jodå

Välkänd medlem
27 jan 2007
157
0
6
Luleå
Hylomar heter då min förpackning med klister.
Det är en mkt tunnt blått klister som fungerar bäst på absolut plana anliggningsytor som inte har packning.

Är o-ringsspåret bortfrätt pga dåligt korrosionsskydd så kan du inte få det tätt med packning på tub eller packningslim , tyvärr.

Det blir övertryck i kylsystemet så du måste få o-ringen att ligga klämd mellan tätningsytorna.
Svetsning och maskinbearbetning är nog svaret- men jag har lyckats med kemisk metall en gång (jag vet ,satans fuskjobb) men det var till en bensindriven vattenpump som bara använs för att fylla en
vedeldad tunna.
Inte direkt ett fordon som man skall åka ut i naturen flera mil bort....då funkar inte nödrep !