800 e tec generalras efter 240 mil

bjorxen

Medlem
23 jan 2011
30
0
1
Hej på er !

2 månader efter garantin gått ut (20 mil) Va det dags för ett rejält generalras vevaxel eller staken gick rätt ut genom blocket vid 30 km/h. Har inte kollat så noga vilket ,den står för tillfäller och skäms i släpet.

Är detta vad man ska räkna med efter 240 mil???

Någon som hört nå liknande.

MVH
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Har bogserat hem en polaris med hål i blocket men aldrig hört om någon E-Tec med sådant ras.
Men även solen har sina fläckar konstigt nog :)

Känns som du borde kunna få det på någon Goodwill tycker jag
 

Gabbe1

Välkänd medlem
6 nov 2011
1.601
21
38
Ö-vik
Jag är oxå mycket nyfiken på om vilken årsmodell det handlar om.
Och om det är en -11 eller-12 så undrar jag om kolvbytet är gjort.
 

bjorxen

Medlem
23 jan 2011
30
0
1
Skrev det till en början men föll väl bort på vägen 2013 Summit full service bok för sakens skull. Jo tycker BRP bör va lite angelägna om att ordna detta. Fick aldrig tag på åf idag nå.
Får se vad dom säger.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.640
802
113
Kramfors
2013 ska inte kunna gå sönder de är bland de bästa hållbaraste 800a som finns . Har du kört utan olja om de ens går för är väl nivåvakt som slår av motorn gissar jag.
 

bjorxen

Medlem
23 jan 2011
30
0
1
Fyller alltid upp oljebehållaren efter varje körning för att minimera kondens. Dock så skulle väl oljenivålampan lysa och skrika. Den va nyss in på stator byte på garanti.
 

ika

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.238
2
38
Luleå
Hade vart kul med en bild. Har du sprängt en massa remmar och på så vis fått veven jättekrokig?
 

bjorxen

Medlem
23 jan 2011
30
0
1
åkt på samma rem sen jag köpte den vid 150 mil och den ser riktigt bra ut fortfarande.
Ska ta en bild under dagen
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.605
92
48
Örnsköldsvik
Måndags ex finns ju av allt. Även bilar totalrasar ju efter bara några tusen mil ibland. Shit happends tyvärr.
Men BRP borde vara väldigt intresserade av din motor kan jag tycka. Är ju förjäkla typiskt att garantin gått ut...
Men be ÅF prata med BRP och höra om dom inte är intresserade varför dom har en motor som totalhavererar efter 240mil. Kanske dom kan fixa en ny mot att dom får undersöka din. Någonstans har det ju gått på tok helt klart.
Som många nämner har ju E-techen inget inbyggt konstruktions fel som förekommit på andra motorer (hos olika tillverkare) genom åren. Inte vad jag läst iaf. Och om Boost III säger det är en bra konstruktion tror jag på han. ;)
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.640
802
113
Kramfors
åkt på samma rem sen jag köpte den vid 150 mil och den ser riktigt bra ut fortfarande.
Ska ta en bild under dagen
Den har gått 150 mil innan du köpte den så den kan ha skjutit en rem och det räcker för att rida en vevaxel. Om den vrids lite så går motorer över 100 mil innan de blir haveri. Även den starkaste vevaxel som gjorts till tvåtakts skoter kan vrida sig vid remsprängning det beror på hur tur man har. Jag har pangat 10 remmar minst på min thundercat på full gas utan vevras medans andra bara pangat en rem o skiten gått väck.

Ta fram förstorningsglaset och leta efter remrester i hela motorutrymmet för har en rem pangat kan de ligga trådar och gummiremsor där man minst anar det.

Blocket kan förmodligen svetsas ihop så den biten blir inte dyr ivf.
 

Gbr

Välkänd medlem
11 aug 2004
1.137
4
38
Örnsköldsvik
känns som att nått blev fel efter statorbytet? mutterpicka på svänghjulet? tändningen kan inte ha ändrats
 

MattiasElg

Välkänd medlem
15 sept 2012
696
0
16
Ånge
Är staken av? Du ser ut att ha slagit fast en bult rejält i blocket också, vet du vart den kommer ifrån?
 

bjorxen

Medlem
23 jan 2011
30
0
1
känns som att nått blev fel efter statorbytet? mutterpicka på svänghjulet? tändningen kan inte ha ändrats
Tyckte att det lät som den gick lite hårdare efter statorbytet. Kan ju också va inbillning men tänkte inte så mycket mer på det.

Kan man verkligen göra de fel ?
 

bjorxen

Medlem
23 jan 2011
30
0
1
Är staken av? Du ser ut att ha slagit fast en bult rejält i blocket också, vet du vart den kommer ifrån?


Vet inte men gissar på att staken eller veven är av. Vill inte riva i det innan jag pratat med ÅF försökt hela dagen. Dom sa redan igår att jodå vi ringer dig imorgon. Lär väl försöka imorrn igen.