800 E-tec "klipper" och hostar till vid 6000-7500 rpm

_pettson_

Aktiv medlem
15 apr 2013
85
0
6
Siknäs
Hej,
Har ett halvskumt problem med min summit 154" 800 -15. När man står stilla eller kör sakta och sen trycker full gas så är det som att den hostar till och klipper vid 6000-7500 rpm. När den passerat detta så går den som vanligt.
Är inte heller vid varje gaspådrag som detta sker, utan då och då oftast när man stått stilla.
Har även provat en -16s summit med samma symptom.... är det någon "e-tec sjuka" som jag missat att dom är känsliga vid kraftigt gaspådrag?

Tacksam för svar!
 

Rsveden

Välkänd medlem
20 feb 2011
262
1
18
Västerås
Jag har upplevt liknande det nån gång då man har ställt in variatorerna på lössnöläge och klippt på när det går lätt. Som jag förstår det så går något motorskydd in och stryper då varven sticker för snabbt. Någon får rätta mig om jag missförstått detta!
 

_pettson_

Aktiv medlem
15 apr 2013
85
0
6
Siknäs
Jag har upplevt liknande det nån gång då man har ställt in variatorerna på lössnöläge och klippt på när det går lätt. Som jag förstår det så går något motorskydd in och stryper då varven sticker för snabbt. Någon får rätta mig om jag missförstått detta!
Kanske man ska prova klicka ner ramperna ett steg? Den står på 3an nu
 

jw1978

Välkänd medlem
10 jan 2010
616
11
18
I lössnö samt vid bra grepp mot underlaget ska motorn inte klippa till isåfall måste du klicka ner. Oftast klicker 1,2 som gäller i Sverige. Därimot ifall du har tex lite luft under snön eller dåligt grepp is, stenhårda halkiga spår är det normalt att etec klipper till vid ca 7t rpm för att skydda motorn mot övervarv, den känner av att varvtalet håller på att rusa iväg och skyddar motorn.
 

_pettson_

Aktiv medlem
15 apr 2013
85
0
6
Siknäs
I lössnö samt vid bra grepp mot underlaget ska motorn inte klippa till isåfall måste du klicka ner. Oftast klicker 1,2 som gäller i Sverige. Därimot ifall du har tex lite luft under snön eller dåligt grepp is, stenhårda halkiga spår är det normalt att etec klipper till vid ca 7t rpm för att skydda motorn mot övervarv, den känner av att varvtalet håller på att rusa iväg och skyddar motorn.
Har clickat ner tilll 2an nu med resultat att den endast varvar 7600rpm, så ställde tillbaka till 3an och då ligger varven spikade på 7900rpm. Men problemet kvarstår med att den hostar och klipper vid 7000rpm. Något annat det kan vara?