All glykol som är avsedd som motorkylarvätska innehåller korrosionsskyddande tillsatser. Men tyvärr finns det olika sorters tillsatser som inte är kompatibla med varandra.
Kylarvätska med den "gamla" sortens tillsatser, som har begränsad livslängd och egentligen kräver att man ska byta glykol vartannat år eller så, har traditionellt brukat vara blå eller blågrönfärgad, medan den "nya" sorten, även kallad longlifeglykol, oftast är rosa eller orange. Det finns dock även blå longlifeglykol (t ex originalkylarvätskan i Peugeot och Citroën), så man kan inte lita hundraprocentigt på att en viss färg betyder en viss sak.
En del mindre nogräknade glykolleverantörer (bl a en av Sveriges mest kända biltillbehörskedjor) har samma sorts tillsatser i både den vanliga och longlifeglykolen, det enda som skiljer är färgen och att halten tillsatser är större i longlifeglykolen.
Ett sätt att avgöra om två olika sorters glykol går bra ihop med varandra är att ta ett litet prov (kanske 1 dl av vardera sorten), blanda dem och låta blandningen stå en vecka. Om den fortfarande är klar efter en vecka och det inte har blivit bottensats, så är tillsatserna kompatibla och det går bra att blanda dem.
Datablad för Nestes olika kylarvätskor finns på
https://www.neste.com/se/sv/node/30473 .