800 Etec glykol?

Boondocker15

Välkänd medlem
12 apr 2015
198
1
6
Pajala
Var till åf idag och skulle köpa brps grön/blå glykol, men åf gav mig en annan sort (som var dyrare än brps egna, märkte jag nu). Sorten han gav mig var Neste oil etylen glykol färdigblandad med fryspunkt på -33 grader. Innehåller denna glykol även korrosionsmedel? Står inget om det på flaskan iallafall
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
All glykol som är avsedd som motorkylarvätska innehåller korrosionsskyddande tillsatser. Men tyvärr finns det olika sorters tillsatser som inte är kompatibla med varandra.
Kylarvätska med den "gamla" sortens tillsatser, som har begränsad livslängd och egentligen kräver att man ska byta glykol vartannat år eller så, har traditionellt brukat vara blå eller blågrönfärgad, medan den "nya" sorten, även kallad longlifeglykol, oftast är rosa eller orange. Det finns dock även blå longlifeglykol (t ex originalkylarvätskan i Peugeot och Citroën), så man kan inte lita hundraprocentigt på att en viss färg betyder en viss sak.

En del mindre nogräknade glykolleverantörer (bl a en av Sveriges mest kända biltillbehörskedjor) har samma sorts tillsatser i både den vanliga och longlifeglykolen, det enda som skiljer är färgen och att halten tillsatser är större i longlifeglykolen.

Ett sätt att avgöra om två olika sorters glykol går bra ihop med varandra är att ta ett litet prov (kanske 1 dl av vardera sorten), blanda dem och låta blandningen stå en vecka. Om den fortfarande är klar efter en vecka och det inte har blivit bottensats, så är tillsatserna kompatibla och det går bra att blanda dem.

Datablad för Nestes olika kylarvätskor finns på https://www.neste.com/se/sv/node/30473 .
 

Boondocker15

Välkänd medlem
12 apr 2015
198
1
6
Pajala
All glykol som är avsedd som motorkylarvätska innehåller korrosionsskyddande tillsatser. Men tyvärr finns det olika sorters tillsatser som inte är kompatibla med varandra.
Kylarvätska med den "gamla" sortens tillsatser, som har begränsad livslängd och egentligen kräver att man ska byta glykol vartannat år eller så, har traditionellt brukat vara blå eller blågrönfärgad, medan den "nya" sorten, även kallad longlifeglykol, oftast är rosa eller orange. Det finns dock även blå longlifeglykol (t ex originalkylarvätskan i Peugeot och Citroën), så man kan inte lita hundraprocentigt på att en viss färg betyder en viss sak.

En del mindre nogräknade glykolleverantörer (bl a en av Sveriges mest kända biltillbehörskedjor) har samma sorts tillsatser i både den vanliga och longlifeglykolen, det enda som skiljer är färgen och att halten tillsatser är större i longlifeglykolen.

Ett sätt att avgöra om två olika sorters glykol går bra ihop med varandra är att ta ett litet prov (kanske 1 dl av vardera sorten), blanda dem och låta blandningen stå en vecka. Om den fortfarande är klar efter en vecka och det inte har blivit bottensats, så är tillsatserna kompatibla och det går bra att blanda dem.

Datablad för Nestes olika kylarvätskor finns på https://www.neste.com/se/sv/node/30473 .

NESTE JÄÄHDYTINNESTE READY, är vad jag fick av åf. Vad tror du vågar man köra den, eller ska jag ta och beställa brps egna ?
 

Doo

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.350
1
38
Brps gröna glycol kommer i Neste flaskor. Blanda aldrig grön och röd