Jag hade precis påbörjat helgens äventyr när jag efter ett kortare fullgaspådrag märkte att skotern rykte onormalt mycket vit rök. Jag stannade motorn, gjorde en snabb inspektion och noterade bland annat att vätskenivån i expansionskärlet var på sin vanliga nivå. Jag försökte intala mig själv att jag bara hade inbillat mig och att det måste ha kommit snö på avgassystemet så jag försökte starta skotern igen, men den ville inte så jag avbröt det försöket ganska omgående.
Skotern har bara gått ca 70 mil sen förra vattenraset. Den gången lejde jag bort jobbet. Då gjordes bedömningen att det var cylinderfotspackningen som hade gett upp och att en kolv behövde bytas. Nu tänkte jag försöka fixa detta själv, så att det blir ordentligt gjort :blink1:
Skotern är en 2011 som nu gått ca 700 mil.
Nu till själva frågan. Skotern rasade i lördags. I går (onsdag) plockade jag av toppen. Då var expansionskärlet tomt. Innan jag lyfte toppen tog jag tändstiften och det var vatten på variatorsidans stift.
Jag kan inte se några fel alls på o-ringarna, i synnerhet inte något så allvarligt att det skulle tömma expansionskärlet på bara någon dag. Vattennivån i blocket är dock ganska hög så jag tänker att det förmodligen inte är något jätteläckage i cylinderfotspackningen heller.
Vad tror ni? Är det o-ringen som har gett upp fastän den ser hel ut?
Och hur får jag ut allt vatten ur vevhuset?
Skotern har bara gått ca 70 mil sen förra vattenraset. Den gången lejde jag bort jobbet. Då gjordes bedömningen att det var cylinderfotspackningen som hade gett upp och att en kolv behövde bytas. Nu tänkte jag försöka fixa detta själv, så att det blir ordentligt gjort :blink1:
Skotern är en 2011 som nu gått ca 700 mil.
Nu till själva frågan. Skotern rasade i lördags. I går (onsdag) plockade jag av toppen. Då var expansionskärlet tomt. Innan jag lyfte toppen tog jag tändstiften och det var vatten på variatorsidans stift.
Jag kan inte se några fel alls på o-ringarna, i synnerhet inte något så allvarligt att det skulle tömma expansionskärlet på bara någon dag. Vattennivån i blocket är dock ganska hög så jag tänker att det förmodligen inte är något jätteläckage i cylinderfotspackningen heller.
Vad tror ni? Är det o-ringen som har gett upp fastän den ser hel ut?
Och hur får jag ut allt vatten ur vevhuset?