800 h.o i en SX 600?

dalahästen

Välkänd medlem
14 okt 2007
142
0
6
Hur pass bra passar det att mejsla ner en 800 snurra i SX chassiet?
Pratar om det som kom 2012.

Någon som gjort det och kan berätta om erfarenheter..

tack:evil:
 

dalahästen

Välkänd medlem
14 okt 2007
142
0
6
Eller en annan motor med insprut?
Är vanliga 800an som fanns innan 800 h.o något att försöka hitta?
Eller är det h.o som gäller?
 

MrOstmans

Ny medlem
3 maj 2013
2
1
1
Alfta
Det är tydligen rätt enkel operation att byta motor, enligt jänkarn som zappa1 tipsar om så byter du ju till en F7 motor på fredag kväll för att åka på lördag morgon, typ som en större service "You could do the swap on a friday night and ride it saturday mourning." :bigsmile:

Sedan har du ju fleshball här på forumet som har en tråd där han monterar en 800 HO motor http://forum.snowmobile.se/showthread.php?t=40661
Enligt honom så är det inget svår operation att göra, fanns även en på blocket tidigare som en firma hade byggt om.

Det är bara att köra igång :heh:
 
Reactions: vickeli

suregom

Välkänd medlem
14 jul 2009
1.193
69
48
Skellefteå
Fast vänta nu, ni pratar ju om fel chassie, han vill vet om "procross" vet ej vad crosschassiet kallas med det nya chassiet.

Finns nån tråd, typ snowest där nån amerikan tryckt ner en zuka 1000 med 1200 bigbore i gamla sno pro chassiet
 

zappa1

Välkänd medlem
9 mar 2013
416
4
18
skellefteå
Ähh!.
Låt grabben bygga om han vill,han lär väl sig nåt på vägen om inte annat.
Och har vi tur så kanske det dyker upp en bygg-tråd :)
 

dalahästen

Välkänd medlem
14 okt 2007
142
0
6
Nej den finns inte redan. Sen vet du inte vad som �r gjort i �vrigt med den heller.

kan s�ga vad jag tycker om dina byggen om du vill och bryr dig klen?
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
35
mellansel
www.skoterlon.nu
Nej den finns inte redan. Sen vet du inte vad som �r gjort i �vrigt med den heller.

kan s�ga vad jag tycker om dina byggen om du vill och bryr dig klen?

För lite Facebook språk för att folk inte ska ta illa upp här verkar det som.

Givetvis får du tycka att mina gamla projekt har varit skit om du tycker det. Men ta det i de trådarna så slipper vi gå offtopic i din tråd.

Jag baserad mitt svar på de du skrev först. De är klart den kan vara ombyggd med allt möjligt roligt men det framgick inte.

Men min poäng kvarstår, en sx600 med en 800ho är en 800rr fast med sämre effekt på mattan och jävligare att tanka.

Chassie, framvagn, dämpare, boggie, matta och allt av betydelse är desamma (i stora drag).

Blir väldigt mycket jobb för att bygga något som redan finns (om man nu kan leva med separat oljesmörjning och en bränsletank som åtminstone sväljer en dagslön)