800 PowerTEK -06 känns trött

stene

Aktiv medlem
15 jan 2010
89
1
8
Har en Rev 800 -06:a som inte går riktigt som den ska...

Har ägt skotern under 2 tidigare vintrar, men under fjolåret tyckte jag att det fattades lite krut under huven. I slutet av säsongen hade den gått 570mil så jag tänkte att det är väl kolvarna som spökar.. Problemet var att komma upp i varv, den ville bara upp till 7600 - 7700 varv på hård led, ca 200rpm lägre i lössnö. Har provat ett par olika fjädrar i primären och köpte en ny till sekundären. Allt ser ok ut i variatorena, klickern står på läge 4

Jag beställde ett MCB dubbelringskitt och lämnade bort bottendelen för smörjning / riktning av vev mm.

Gjorde vinterns första riktiga sväng i Söndags. Med ny bensin i tanken och 2 mil på ny-kolvarna tänkte jag att det är dags att prova lite fullgas. Men besvikelsen var total. Uppförde sig precis som förra vintern, lite dåligt klipp och ett maxvarv på ca 7500 rpm. Som den är nu är allt orginal i variatorerna och primären på läge 4.

Vad kan spöka tro? Rave portarna har inte en sotfläck på sig, insugsgummina är fina, har kollat slangarna och solenoiden till portarna...

Den gick som ett skott första vintern!
 

stene

Aktiv medlem
15 jan 2010
89
1
8
Förgasarbestycnkningen är orginal och den är nerdrevad 2 kugg. Har inte sett någon motorlampa som lyser
 
R

RevMan

bussningar i primärvariatorn. har inte varit med om det själv men en jag jobbar med beskrev samma symtom på sin 600. körde på 6an p variatorn
han bytte bussningar sen fick han klicka tillbaka.
 

stene

Aktiv medlem
15 jan 2010
89
1
8
Kan vara värt att kolla upp!! Tack!

Men kan inte riktigt förstå hur slitna bussningar kan göra så att variatorn växlar på för mycket? Om bussningarna är så slitna så att dom "kantrar" och kilar borde det ju inte växla ut för lätt, utan övervarva istället? Å andra sidan är ju variatorer en vetenskap i sig, det ena påverkar det andra på fler sätt än vad man tror...

Kan elektroniken spela spratt utan att motorlampan lyser? Spjällägesgivare, DPM, knacksensor mm? Vad ser man med en servicedator?
 

stene

Aktiv medlem
15 jan 2010
89
1
8
Ingen som har koll på om datorn kan backa tändningen permanent eller nått annat fuffens?
 
R

RevMan

kolla också så att inte avgasutblåset är igensatt och så att grenröret inte har spruckit.
Har du provat ny orginalfjäder i primären. en skev fjäder kan visa sig i lågt toppvarv.
 

stene

Aktiv medlem
15 jan 2010
89
1
8
Grenröret är det inget fel på, det sitter med nya packningar. Trodde jag hittat boven när jag rev motorn för då hade ena sidan rallat upp. Men nu sitter det som det ska och är tätt. Har provat en primärfjäder med lite högre starttryck men samma sluttryck, ingen skillnad...

Har kollat alla slangar som har med rave portarna att göra. Har även kollat solenoiden med ett batteri.. Vet någon vid vilket varv portarna ska öppna? Är dock grymt svårt att ha koll på varvräknaren och portarna samtidigt när man tomgasar.
 

Diablo Racing

Välkänd medlem
4 jan 2011
570
3
16
Boden
Grenröret är det inget fel på, det sitter med nya packningar. Trodde jag hittat boven när jag rev motorn för då hade ena sidan rallat upp. Men nu sitter det som det ska och är tätt. Har provat en primärfjäder med lite högre starttryck men samma sluttryck, ingen skillnad...

Har kollat alla slangar som har med rave portarna att göra. Har även kollat solenoiden med ett batteri.. Vet någon vid vilket varv portarna ska öppna? Är dock grymt svårt att ha koll på varvräknaren och portarna samtidigt när man tomgasar.
Har du kollat så att du inte har fått vakum slangen från vevhuset till solenoiden i klämm. Har varit med om det.
 
R

RevMan

Öppnar båda portarna fullt och nästan samtidigt om du ger fullt så ska det inte vara nått problem med det. Kolla slangen igen som diablo säger.
Är du säker på att slangarna sitter rätt på solenoiden?
 

stene

Aktiv medlem
15 jan 2010
89
1
8
Jo nog sitter slangarna rätt. Nippeln på "insidan" av solenoiden ska inte ha någon slang. Den är till för att släppa ut trycket från klockorna då solenoiden stänger och portarna ska tillbaka. Det funkar som det ska. Ser inga fel på slangen från vevhuset till solenoiden heller. Och det känns tätt om man suger i den.

Man skulle kunna ta bort slangen som går ner till vevhuset med motorn igång och stoppa den i käften och känna så det fläktar som det ska =)
 

Diablo Racing

Välkänd medlem
4 jan 2011
570
3
16
Boden
Tufft! Efter som du har gått i genom allt angående motorn(ny renoverad dessutom) så tror jag att det kan var något spök lik f..b i variatorerna. En koll. Det går att vända armarna fel väg och då växlar den hårt. Armarna är ju böjda. Böjen ska vara neråt, kolla. Lätt hänt.
 

Mulle

Välkänd medlem
2 mar 2005
498
0
16
Mora
Vid minsta symtom vid bromsning att avgasporten inte öppnar tar vi av rave locken och ser om dom åker ut vid fullgas, du kan lätt kolla om du lyfter upp skotern och varvar till så ser du. Alt. sätter du en wire,ståltråd mm. runt dom och fixerar dom fullt öppna och provar ett axx.
 

stene

Aktiv medlem
15 jan 2010
89
1
8
Det är inget fel på avgasportarna. Har vänt in och ut på dom igen, plus primären. Viktarmarna är åt rätt håll och allt känns OK!

Körde en sväng idag och la märke till att om man kört den hårt och sedan stannar av så tar det ju ett par sekunder innan den kommer ner till normal tomgång. Inget konstigt med det, men under dessa sekunder låter det lite som att den spikar...

Tänkte oxå på att om man startar och kör iväg väldigt mjukt och förstktigt med jämn gas så känns det efter en stund, (typ 10-20 km/h) ungefär som när en automatväxellåda i en bil växlar. Vill minnas att jag hade samma fenomen på min SDI som jag hade för 5 år sen.

Gjorde oxå ett litet test, la en o-ring under knacksensorn och drog en repa. Ingen skillnad på motorgången, men däremot började motorlampan blinka. Den slocknade dock efter att jag plockat bort o-ringen och kört en sväng igen. Tillbak på ruta 1...

Fjädern i primären är Lila- Grön
Vikterna väger 18-19g (hade bara en hushållsvåg)
Grön i sekundären

440 Munstyke
17,5 lågfart
 

lutte

Medlem
27 dec 2011
8
0
1
piteå
Hade du kollat bussningarna i primären? För jag hade samma symptom o då var dom tokslut. annars gå lös med bräklenspray o gör rent. det skadar aldrig