800r Nypit!

Husaberg450

Medlem
15 feb 2011
28
0
1
Kovland
Har haft samma problem med min sdi motor (insprutning) ena kolven blir repig/kladdig. Fick reda på att om man använder icke orginal kolvar så kan det bli ett mindre spel mellan kolv och toppen vilket resulterar i spikningar (självantändning) och kolven blir mycket varmare expanderar och nyper till slut. Jobbigt problem men värt att kolla. En annan sak är om man byter från nikasil till stålfoder så får man en högre kolv temp pga att stålet leder bort värmen sämre. Jag fick svarva om squisch bandet på mina förbränningsrum innan det löste sig. Lycka till
 

Tengil

Välkänd medlem
23 mar 2005
823
48
28
Dvärsätt, Jämtland
Har haft samma problem med min sdi motor (insprutning) ena kolven blir repig/kladdig. Fick reda på att om man använder icke orginal kolvar så kan det bli ett mindre spel mellan kolv och toppen vilket resulterar i spikningar (självantändning) och kolven blir mycket varmare expanderar och nyper till slut. Jobbigt problem men värt att kolla. En annan sak är om man byter från nikasil till stålfoder så får man en högre kolv temp pga att stålet leder bort värmen sämre. Jag fick svarva om squisch bandet på mina förbränningsrum innan det löste sig. Lycka till
Ok, Nä det satt orginalkolvar i den. Nu har jag rengjort Raveventilerna också som var riktigt nersotade/kladdiga. Hade inte den gamla typen av 3d rave utan den nya. Cylindern honad, så nu är det bara att vänta på att veven ska bli klar.

Lite frågor. Nu när jag har ny vajer till gas, olja, förgasare. Vilket spel ska det vara på oljepumpen?

Vilka moment gäller på:
-bottenplattan till blocket, 29?
-Övriga bultar till blocket
-Svänghjul
-Primärvariator

I övrigt är det väl 50 till toppen, 29 cylinderfot?
 

Tengil

Välkänd medlem
23 mar 2005
823
48
28
Dvärsätt, Jämtland
har också en 800r som nypit/skurit... vet dock inte hur illa de är än då den inte är riven än, men jag vet iaf att det är nästintill 0 i komp, känns riktigt lovande...
Ja välkommen till klubben då.. nä men skämt åsido. Fasen vad trist, hoppas det inte är alltför allvarligt. Kolla veven också, skulle inte förvåna mig om det är slut på det omtalade fettet. Det lilla fett som fanns kvar i min vev var grått och vattnigt, vilket får mig att tro att motorn har dragit in massa vatten på nåt sätt, typ genom sänkning eller nåt.

Det lager som hade skurit värst på veven hade enligt SIMO skurit så pass att de inte kunde pressa av det utan var tvungen att skära av det...då har det skurit..
 
Last edited:

Mulle

Välkänd medlem
2 mar 2005
498
0
16
Mora
Nu hittade jag tidigare ägaren, inlämnad 2008 för 0 riktning av vevaxel + bromsning.
Eftersom skotern gått 40-50mil då var det ingen renovering,ej heller nya packboxar.
 

ZL_600

Välkänd medlem
Ja välkommen till klubben då.. nä men skämt åsido. Fasen vad trist, hoppas det inte är alltför allvarligt. Kolla veven också, skulle inte förvåna mig om det är slut på det omtalade fettet. Det lilla fett som fanns kvar i min vev var grått och vattnigt, vilket får mig att tro att motorn har dragit in massa vatten på nåt sätt, typ genom sänkning eller nåt.

Det lager som hade skurit värst på veven hade enligt SIMO skurit så pass att de inte kunde pressa av det utan var tvungen att skära av det...då har det skurit..
Jo det är väl lika bra att gå igenom skiten totalt på en gång. Har lämnat in den förra ägaren som jobbar på en skoterverkstad, han ska få se över den och försöka klura ut vad som hänt, nu trodde han dock att de kommit in snö och den frusit nånstans. men det återstår att se.
 

ChrilleV

Medlem
22 mar 2011
14
0
1
LULEÅ
Hämtade min motor och kolvarna igår så blir att försöka få ihop det till helgen.:) Men veven var sne och spräckt iaf så efter ett ras så kan de vara en fördel att kolla den. Men han som rätade veven sa att den kan ha blivit skev tidigare efter en rem explotion. Sissta va dock 2 vintrar sedan men kunde tydligen endå ha en liten orsak också.


Men på något sett måste det ju komma in fukt som gör att fettet försvinner, antingen att packboxen går sönder på nå sett. Min på vänstra sidan (Variator) var sönder tidigare i vintras så det hade pressat ut fett där. Och då sa en kille att det kan ha legat nå is eller dyl som kan ha råkat slå sönder lite på ut sidan och gjort den lite skev plattan som håller i. Men har då fått höra en j*vla massa nu på senare tid på olika orsaker när jag frågat runt och sökt en massa svar. 600a motorn verkar ju då vara en aning mycke mer hållbarare iaf.:)
 

shithead

Aktiv medlem
24 dec 2009
94
0
6
har haveri på min 800r motor nu för andra gången..veven är riktad, omfettad, nya packboxar kolvar( wiseco) + alla nya packningar. 0,7mm cyl fot. 20pj 480mj annars helt original..körde 20 mil sen nöp den på mag sidan, åkte på att byta till utbytes cylinder, nya kolvar! tycker mig har kollat allt inga leckage spraya startgas på insugsgummin packboxar, vacumslangar, rengjort förgasare, prova köra på 25pj hittar inge fel. nöp nu i gen fast på båda cyl efter 15 mil.. verkar inte gå varm,har luftat noga, kylarvattnet cirkulerar som förut. ena stiftet är gyllenbrunt å andra lite ljusare. blir cp på detta. nån som vart med om liknande?
 
16 nov 2011
8
0
1
Tromsø,Norway
Vet at Wiseco har levererat et parti kolvar til 800R motoren med fela mål, dvs kolven blir for trang i sylinderen. Då nyper den uten noen påviselig grunn. En kompis fikk dessa kolvar, han kjørde bare ungefär 15 min før den nypat. Så jag ville nok kollat målene på dom kolvar ni har.
 

Edholm

Medlem
3 mar 2011
6
0
1
Härnösand
wiseco båda gångerna?

Renoverade min 800r efter 500mil med nya wiseco kolvar fettad vev osv. skar efter 10mil. gick 250mil förra året med exakt samma inställningar (M-performance box+huvudmunstycken) orginal för övrigt. så vet inte om det är kolvarna som är problemet eller vad det kan vara..
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.085
886
113
Stora Blåsjön
Wiseco verkar ju alltid leverara kolvar med fel mått... :)
Jag undviker då viseco så långt det bara är möjligt.
 

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
är inte wiseco kolvarna smidda? dom ska väl varmköras ordentligt för att dom utvidgar sig snabbare än loppet och då nyper/skär den
 

skidoo_ss24

Välkänd medlem
4 nov 2004
622
0
16
Ockelbo
har haveri på min 800r motor nu för andra gången..veven är riktad, omfettad, nya packboxar kolvar( wiseco) + alla nya packningar. 0,7mm cyl fot. 20pj 480mj annars helt original..körde 20 mil sen nöp den på mag sidan, åkte på att byta till utbytes cylinder, nya kolvar! tycker mig har kollat....
Luftat oljepumpen? Satt i min 800r nu helgen och han som riktade veven påpekade just luftningen av oljepumpen, hällde även i 2% i tanken å gjorde markering på behållarn så man har koll på att dedragit olja...bara en tanke
 

m@rke

Aktiv medlem
30 okt 2009
92
0
6
luleå
Har du fyllt fullt ned 2-taksolja in i motorn där oljepumpen sitter? annars skär den på en gång
 

muttann

Medlem
14 aug 2008
46
0
1
ö-vik
Haft samma problem på min XP800R 08a, nöp på variatorsidan, fodrade om cylinder bytte till 2 rings kolvar SPI köpt på ebay (ska tydligen kyla bättre med 2 ringar), kopplade bort vajern från oljepuumpen blandade 4% hade tänkt fortsätta blanda i tanken för att vara säker .Körde in dom en dag började gasa lite andra dan, då gick veven av, mitt i mellan kolvarna, så skotern gick med veven av. Följdproblem, kollade inte veven så noga första gången, lyste, kände fettade in ytterlagret, den verkade fin. Fixade veven kollade allt extra noga. Körde sen 10 min innan den skar på samma cylinder.. Ska prova bestycka upp den, kolla så att temp varnaren funkar, kolla så att vattnet cirkulerar bra, startgas på insugen. Körde felfritt säsongen innan. Nån som vet nåt om DPM boxen kan jävlas på nåt sånt här vis? BSM som fodrade om cylindern sa att det fanns en topp (dyr) som ledde bort värmen mycke bättre än original..Varför skär den så fort, aldrig gått ett stift, dom har alltid varit gyllenbrun..