850 etec biltema olja.

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.635
798
113
Kramfors
Ja de va låg flampunk men pour poin va låg med 33c de talar för att den är extremt sirapsliknande. De gäller att den sotar lila lite som brp olja också för xps ger ju ytterst lite sot trots stora oljemängder vs bränsle som e-tec vräker i sig.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.084
886
113
Stora Blåsjön
Har inte provat just den oljan men jag kör den med grå flaska (34-032) i allt utom brp 850:n, den har en flyttemperatur på -40 och är helt ok att dra igång när det är kallt ute. Skulle tro att den oljan med bara -33 är trög när det är kallt.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.635
798
113
Kramfors
Har inte provat just den oljan men jag kör den med grå flaska (34-032) i allt utom brp 850:n, den har en flyttemperatur på -40 och är helt ok att dra igång när det är kallt ute. Skulle tro att den oljan med bara -33 är trög när det är kallt.
Men Asker nu sjönk du i graderna när du skriver att du kör "noname" biltema olja i allt utom e-tec. 34-032 oljan är ju dyr då man inte ens vet märket på den. Just nu kan man köpa esterbaserad Motul snowpower olja för 349kr och bara 59kr i frakt även om man köper 100l. Jag köpte 16l nyss och de kom snabbt typ 3 dagar.
Men om den duger till e-tec är en annan femma för den har svinhög flampunkt på uppimot 130-140c men Motul påstår på sin hemsida att den ger extremt lite sot så den passar e-tec :rolleyes:
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.084
886
113
Stora Blåsjön
Men Asker nu sjönk du i graderna när du skriver att du kör "noname" biltema olja i allt utom e-tec. 34-032 oljan är ju dyr då man inte ens vet märket på den. Just nu kan man köpa esterbaserad Motul snowpower olja för 349kr och bara 59kr i frakt även om man köper 100l. Jag köpte 16l nyss och de kom snabbt typ 3 dagar.
Men om den duger till e-tec är en annan femma för den har svinhög flampunkt på uppimot 130-140c men Motul påstår på sin hemsida att den ger extremt lite sot så den passar e-tec :rolleyes:
Haha, du kan ju gissa vem som tvingat biltema att lägga ut säkerhetsdatabladet på just den oljan... så jag kan säga att jag vet vilken olja det är och det är samma lika som jag tidigare kört maskinerna på, bara en annan etikett på dunken.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.635
798
113
Kramfors
Haha, du kan ju gissa vem som tvingat biltema att lägga ut säkerhetsdatabladet på just den oljan... så jag kan säga att jag vet vilken olja det är och det är samma lika som jag tidigare kört maskinerna på, bara en annan etikett på dunken.
Ok bra de de höjde ditt anseende till normalt bra status igen hehe. Vilket oljenmärke är det, de är väl inte Ryssolja hoppas jag?
 

gonso

Välkänd medlem
8 dec 2011
105
1
18
iggesund
Haha, du kan ju gissa vem som tvingat biltema att lägga ut säkerhetsdatabladet på just den oljan... så jag kan säga att jag vet vilken olja det är och det är samma lika som jag tidigare kört maskinerna på, bara en annan etikett på dunken.
Får man fråga vad det är för olja då? :) och vilken olja skulle du säga är okej att köra på 850 förutom xps?
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.084
886
113
Stora Blåsjön
Får man fråga vad det är för olja då? :) och vilken olja skulle du säga är okej att köra på 850 förutom xps?
Inte provat denna olja själv men "SILKOLENE SNOW PRO 2" ser ju bra ut på papperet iallafall, låg -57c flytpunkt, rimlig flampunkt 114c, ska enligt produktbladet vara hela 30% bättre än en annan ospecificerad olja... :)
Personligen tycker jag det blir för liten skillnad i pris mellan XPS och SILKOLENE för att det ska vara värt att krångla, man vill ju helst komma ner på biltemas pris om det ska kännas värt, helst lägre, synd att den inte finns i 20 liters eller lösvikt någonstans längre, för då kom man ner i typ 60kr/litern.

Billigaste priserna jag hittat idag 2024-01-09
XPS 9.46L = 163kr/liters (oktanab.se)
SILKOLENE 20L = 128kr/liters (sijab.com)
Biltema 4L = 80kr/liters (biltema.se)
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.635
798
113
Kramfors
Får man fråga vad det är för olja då? :) och vilken olja skulle du säga är okej att köra på 850 förutom xps?
Kör xps oljan för de finns inga långmils tetser (privata) som godkänner annan olja här i Sverige.Läs på usa forum där de kör 1600 mil per år om de kommit fram till någ olja som är lika bra men då måste den va avsevärt billigare för att ta risken. Alla andra skotermärken är ju vankliga insprutare så dem kan man köra på spillolja om man vill men inte en e-tec de är lika känsliga som ett spädbarn på oljan och de gäller även e-tec båtmotorer. De är många E-tec båtmotorer som gått hädan när ägarna snålat och köpt annan olja.
 
Reactions: asker

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.465
378
83
Malå/Adak
Ordinarie pris nu på en kartong XPS är väl nästan 2500kr och jag köper en 20L dunk Silkolene för någon hundring under det, (2100-2200kr i fjol), så rätt skaplig skillnad blir det ju.
Fortsätter min Freeride halsa olja i år som i fjol, (fick oljepumpen bytt på garanti i sommar), så tar det inte lång stund innan jag får uppdaterat pris på Silkolene-oljan.

Edit: Silkoleneoljan ser dessutom snarlik ut i färgen, lite rödare, som XPS så det ska till en rätt uppmärksam mixtermakare för att reagera på att man kör på "fel olja".
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.635
798
113
Kramfors
Ordinarie pris nu på en kartong XPS är väl nästan 2500kr och jag köper en 20L dunk Silkolene för någon hundring under det, (2100-2200kr i fjol), så rätt skaplig skillnad blir det ju.
Fortsätter min Freeride halsa olja i år som i fjol, (fick oljepumpen bytt på garanti i sommar), så tar det inte lång stund innan jag får uppdaterat pris på Silkolene-oljan.

Edit: Silkoleneoljan ser dessutom snarlik ut i färgen, lite rödare, som XPS så det ska till en rätt uppmärksam mixtermakare för att reagera på att man kör på "fel olja".
Exakt hur mycket olja drar den i procent och vilken typ av körning är det?
När de gäller oljeförbrukning på e-tec maskiner måsta man snarare jämföra med oljemängd vs mil. Jämför man med Polaris och AC så brukar de va ganska lika oljeförbrukning i mil. Jag skulle tro Brp ger dem mycket olja vs soppan just för att de går så snåla afr värden tack vare e-tec tekninken. De tycks ju halsa våldsamma mängder om man pumpgasar men man får nog va glad om de tar likvärdigt som de andra märkena vs milen.
Ang annan olja så får man reda på om den sög skunk när högtrycksspridaren i toppen sotar igen med ras som följd. De kan ta allt från 200 mil till 500 mil att få reda på för jag tror inte den sotar igen på bara 100 mil :rolleyes:
De skiljer bara 30kr litern med askers senast priskoll mot Sikolene på 20l dunk. Kör man bara upp 20-40l olja per säsång skiljer de bara 600-1200kr de är en droppe i havet mot alla andra kostander en skoter kostar per säsång.
 
Last edited:

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.465
378
83
Malå/Adak
Den drog nästan dubbelt mer olja på en dag än polarns summit 850 på samma körning när det skiljde på sin höjd någon enstaka liter soppa. Likadant varje dag vi körde.

Ofta sög den i sig från full till två cm under skarven på baksidan oljetanken, sidan mot variatorerna, på en dag. Det är då minst en halv dunk på 25-30L bränsle.

Skiljer det 70kr/l mellan XPS och Silkolene, vilket det gör med priset jag fick på Silkoleneoljan, så gör det skillnad på ett år.
 

snötoken

Välkänd medlem
2 mar 2012
1.144
106
63
Den drog nästan dubbelt mer olja på en dag än polarns summit 850 på samma körning när det skiljde på sin höjd någon enstaka liter soppa. Likadant varje dag vi körde.

Ofta sög den i sig från full till två cm under skarven på baksidan oljetanken, sidan mot variatorerna, på en dag. Det är då minst en halv dunk på 25-30L bränsle.

Skiljer det 70kr/l mellan XPS och Silkolene, vilket det gör med priset jag fick på
Prova för skojs skull byta maskin en dag. Körstil gör mer än man tror.

Låg ofta runt 5-6% ibland 7% riktigt bra dagar på mina 850 etec. Polaris 850 kollade jag aldrig förbrukning men av hur mycket man fyllde under en säsong så var skillnaden inte jättestor.
 
Reactions: mattgojohn