850 etec går varm.

gonso

Välkänd medlem
8 dec 2011
105
1
18
iggesund
Idag så gick min Boondocker 850 -20 varm, det var ganska hårt före men inte av de värsta slaget kan jag tycka ändå.
Men den gick varm och kokade, efter det så kändes det som det var luft i systemet så inte vattenpumpen orka cirkulera vattnet.

Efter mycket försök av o lyfta skotern åt alla möjliga håll så börjar jag fundera på om impellerna gått sönder eller om "kuggarna" på axeln blivit trasig.

Är det någon som varit med om detta på en 850 etec? 🧐
 

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.280
125
63
49
Orsa
Fick du en 850 etec att koka??
den stänger av motorn innan den kokar är jag rätt säker på
 

gonso

Välkänd medlem
8 dec 2011
105
1
18
iggesund
Fick du en 850 etec att koka??
den stänger av motorn innan den kokar är jag rätt säker på
Japp jag fick den att koka, stängde av den första gången den larma, la på snö på tunneln och starta.
Åkte sedan ca 300 m i lite lösare snö sen kokade den.
Jag rev den idag och kan snurra på Impellen/axeln med fingrarna så drevet har nog gått på axeln.

Tror jag måste göra sönder impellern för att komma åt skruvarna bakom då axeln bara snor men det får bli imorgon.
 

snötoken

Välkänd medlem
2 mar 2012
1.144
106
63
Finns en insexplugg på baksidan av motorn. Där har du ett mejselspår i axeln så du kan hålla fast den för att dra lös impellern.

Jag skulle rösta för att lyfta ur motorn för arbetet. Har bytt 4 eller 5 vattenpumpar på 850 och det är så mycket enklare med motorn på bänken än att hålla på jävlas med den i. Varenda skräp från det rasade drevet måste ut annars skrotar du nya pumpen omg, sen måste utrymmet oljefyllas och det är också en besvärlig procedur med motorn på plats.

Nu har jag då gjort det flera gånger men tar för mig ca 1-1.5timme ta ur motorn så vattenpump har man bytt på en kväll. Det smidiga med Rotax 850 är att väldigt få saker behöver demonteras, man lyfter ut hela motorpaketet med variator, oljepump och behållare kvar på motorn.