900 ACE turbo

Stugsittaren

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.163
98
48
Sveriges motsvarighet till Afrika
Om det är prestandan du är ute efter så är Yamman vassare. Det kommer eftermarknads produkter som bättrar på den biten. Personligen tycker jag att d inte är knät man har fel i om 150hk inte räcker. Som skidoo åkare hade jag valt 900 turbo för att den är så silkeslen och gillar Skidoo's design i stort och smått framför Yamman. Kört en mil kanske med XRS Skidoo och den är fin men vikten på skidorna märks. Motorn lär vara ändå klart lättare än Sidewinder... Jag hade velat prova en genomslagsdag och se hur det funkar. Yamman brutal, skidoo känns sofistikerad. Skidoo drar otroligt fint i låg och mellan register. Inte en sekunds turbolagg. Kolla detta klipp om jämförelse mellan maskinerna
 

Boondocksaint

Välkänd medlem
1 apr 2017
156
30
28
Norrbotten
Om det är prestandan du är ute efter så är Yamman vassare. Det kommer eftermarknads produkter som bättrar på den biten. Personligen tycker jag att d inte är knät man har fel i om 150hk inte räcker. Som skidoo åkare hade jag valt 900 turbo för att den är så silkeslen och gillar Skidoo's design i stort och smått framför Yamman. Kört en mil kanske med XRS Skidoo och den är fin men vikten på skidorna märks. Motorn lär vara ändå klart lättare än Sidewinder... Jag hade velat prova en genomslagsdag och se hur det funkar. Yamman brutal, skidoo känns sofistikerad. Skidoo drar otroligt fint i låg och mellan register. Inte en sekunds turbolagg. Kolla detta klipp om jämförelse mellan maskinerna
Ja jag gillar också designen från BRP bättre. Undrar vad man får för driftsäkerhet i relation till Yamaha. Hur många mil får man ut på en 900 ace turbo?
 

Stugsittaren

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.163
98
48
Sveriges motsvarighet till Afrika
Sådant är alltid svårt att sia om. Men det finns väl eg inget som tyder på att det skulle vara dålig kvalle på 900 ace. Största skälet till att avstå nu är att det är första årsmodellen. Inte alltid helt lyckat
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.707
832
113
Kramfors
När man läser om turbomotorns uppbyggnad blir man orolig att turbon är så liten att de inte ens går mappa upp den till 200hk utan att byta turbo. Har någ trimfirma hunnit göra högre hk mappar än? Jag menar en AC f1100 går ju mappa upp till 260hk utan turbobyte och de nya Yamaha trippelturbomotorena tar man till liknade hk utan turbobyte. Om de inte går mappa upp skidoomotorn till åtminstone 200hk blir de nog ingen storsäljare.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.166
1.000
113
Stora Blåsjön
När man läser om turbomotorns uppbyggnad blir man orolig att turbon är så liten att de inte ens går mappa upp den till 200hk utan att byta turbo. Har någ trimfirma hunnit göra högre hk mappar än? Jag menar en AC f1100 går ju mappa upp till 260hk utan turbobyte och de nya Yamaha trippelturbomotorena tar man till liknade hk utan turbobyte. Om de inte går mappa upp skidoomotorn till åtminstone 200hk blir de nog ingen storsäljare.
Finns redan kit ute som ger 195 och 205/204 vid byte av ljuddämpare eller luftintag utan byte av turbo.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.166
1.000
113
Stora Blåsjön
Ok vilken tur då blir den mer populär även om den ligger långt efter yamahamotorerna 200hk duger länge.
Jo 200hk duger så länge det är riktigt bra respons på grejorna. Tycker det är rätt bra tänkt att ha så liten turbo som möjligt för snabb respons, och man verkar klara 200 gränsen så då kan det nog vara en riktigt fin maskin.
 

antonbc

Välkänd medlem
17 sept 2012
924
67
28
6
Synd att de inte prioriterade gassvaret mer än att bara montera ett singelspjäll, har svårt att tro det är pga utrymmesbrist som filmen påstår.

Motorn finns ju på utv-sidan med 170hp+ sedan tidigare, av någon anledning nöjde sig brp med 150 i skotern. Kanske ingenjörerna insåg det blir omöjligt att få en 170hp brp att inte äta rem 🤣✌
 

antonbc

Välkänd medlem
17 sept 2012
924
67
28
6
Jopp. Men då kan du välja mellan olika körlägen istället ;) nya tekniken vettu
 

antonbc

Välkänd medlem
17 sept 2012
924
67
28
6
Hur man än vrider och vänder på det så har du alltid ett litet lagg på den där grejen. Passar nog bra på åka långt ledmaskiner och tourings... :)
Har inte provat denna modell så ska väl inte döma så hårt. Lite mer lagg än vajer bör det ju bli, men skillnaden på vajerstyrt singelspjäll kontra separata på turboyammas är ändå rätt stor skillnad och kanske mer än någon hundradels sekund som processorn behöver? Jag vet inte, spekulerar bara.

Effektkurva kontra 850etec, ändå rätt mysig bredd. Stage2 ger 210hp med samma turbo, undra om inte det skulle vara en trevlig motor i en summit ändå. Vad väger ski doon jämfört me yamman?
27968

Hittade, 245kg för xrs renegade. 18kg mer än 850 samma modell.
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.618
98
48
Örnsköldsvik
Sen är väl problemet att den skulle bli en väldigt tjock summit.
Antar att Ski-Doo inte gjorde wide body G4 bara för kul utan för att det krävs för att få plats?
 

antonbc

Välkänd medlem
17 sept 2012
924
67
28
6
Sen är väl problemet att den skulle bli en väldigt tjock summit.
Antar att Ski-Doo inte gjorde wide body G4 bara för kul utan för att det krävs för att få plats?
Väldigt tjock = Hur mkt bredare är den över panelerna?
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.618
98
48
Örnsköldsvik
Väldigt tjock = Hur mkt bredare är den över panelerna?
Ok väldigt tjock kanske är en överdrift. Vet inte hur mkt det skiljer, men den är ju en aning bredare, som om det är hela "baljan" eller bara över kåporna låter jag vara osagt.
Bredare blir den ju dock.

Kikar man bilder på Renegade är verkar baljan jämlik men verkar skilja ett par cm iaf över kåporna. Sen vet jag inte om Summiten är smalare än renegade/mxz? Lynxen är ju smalare än summit i alla fall.
 

Najad

Medlem
17 jan 2019
17
4
3
57
Sverige
Måste säga att den är minimal. När du trycker in gasen så åker den. Jag märkte då inget av det man skriver om i artikeln
Instämmer.
Har samma system på 1200an och vid inspirerande ledkörning får jag mer "flyt" med normalläget än med sportläget för den sticker direkt.
Nu kanske dom som inte tycker det svarar på gasen med detta system hellre kör 2t 😎 för hur man än vrider och vänder på det är det skillnad att köra 4t..
 

antonbc

Välkänd medlem
17 sept 2012
924
67
28
6
Instämmer.
Har samma system på 1200an och vid inspirerande ledkörning får jag mer "flyt" med normalläget än med sportläget för den sticker direkt.
Nu kanske dom som inte tycker det svarar på gasen med detta system hellre kör 2t 😎 för hur man än vrider och vänder på det är det skillnad att köra 4t..
Responsen ändras inte på sportläget, men utväxlingen på gasen. Det är därför du tycker den känns ryckigare för i normalläget är gashandtaget ej linjärt mot spjällhusöppningen utan progressivt.

Den skulle antagligen inte kännas lika ryckig i sportläget om gasen var helt utan lagg från iTc och spjällhuset så långt ifrån insugsportarna :)

Imorgon ska jag förhoppningsvis provköra en 😎
 
Reactions: Boondocksaint