95/98 oktan

Dragon600

Välkänd medlem
8 feb 2010
108
0
6
Hej, har en -13 snopro sx 600 och har hört att de spikar mycket om man kör på 95 oktan? Tänkte att i fjällen finns det ju endast 95 oktan, funkar det då och använda oktan/bensinbooster? Eller ska man ställa ner tändningen?:confused:
 

kivvan

Medlem
13 dec 2013
18
0
1
Kramfors
Jadu det roliga är att ibland när du tankar 98 oktan så kommer de 95 ur de munstycket :p men men hörde med en som jag känner och de spelar ingen roll på min maskin men då e den ju från -08 ... dom går bara lite sämre på 95 oktan men ingen stor skillnad sa han. som du själv sa de finns ju bara oftast 95 i fjällen. men hoppas du får ett bättre svar av någon mer kunnig inom det ämnet.
 

kramer178racing

Välkänd medlem
4 sept 2013
336
2
18
Robertsfors
en skoter går alltid bäst och bör köras på 98oktan. Mindre risk för spikningar sen innehållar inte 98oktan etanol.
Sen vad man väljer är något helt annat. Dock en Arctic-cat SX bör absolut inte köras på mindre än 98oktan, snarare tvärs om om inte förbränningsrummen är bearbetade för att kunna köra på ett bränsle av sämre kvallite. Finns oktanbooster som höjer oktanantalet med 3 enheter men vet inte hur det stämmer. Tripack har iaf en oktanbooster som höjar antalet så enligt förpackningen.
Men hur som haver avråder jag dig skarpt då du har en sån fin och ny maskin som en SX 2013 att köra på 95. Dels har den väldigt mkt tändning så den behöver minst 98 oktan så ta med dig dunkar till fjällen är mitt råd.

Boost här på forumet kan garanterat förklara bättre.
 

kramer178racing

Välkänd medlem
4 sept 2013
336
2
18
Robertsfors
och mixa med tändförskjutningsvredet ska du nog inte göra om du inte vet vad de är du pysslar med.
Så smartast om du mot förmodan vill köra 95 oktan är att lämna in topparna och svarva om dom av någon som vet hur 95oktan förbränningsrum ska se ut.
 

johannyman

Välkänd medlem
18 jan 2011
152
0
6
Uppsala
Från endurobranschen så undviker vi 95 då vanlig tvåtaktsolja inte blandar sig med etanol. Måste köra en speciell olja till 95. Jag kör alltid 98 om det finns tillgängligt då den är bättre till motorer med hög verkningsgrad.
 

Dalabjerven

Välkänd medlem
22 aug 2013
126
0
16
Borlänge
Finns det fortfarande mackar som säljer 98 utan etanolinblandning?

Nej dock är det 5% etanol i 98 samt 10% i 95 (preem) 2011
 

Gabbe1

Välkänd medlem
6 nov 2011
1.601
21
38
Ö-vik
Okq8, Statoil, Preem....
Ja det är nog enklare att nämna dem som säljer 98 utan etanolinblandning, om det fortfarande finns någon?
 

limpdjur

Välkänd medlem
1 sept 2007
839
1
16
Sen skall man veta det att om du tankar 98 i en gammal maskin utan knacksensor å adaptiv tändning så tjänar du inget på det mot 95 utan att ändra tändningen. Tar du å tankar racesoppa så kan du snarare tappa effekt då det är långsammare flamhastighet eller vad det kallas och behöver tidigare tändning, men ändrar du tändning och/eller komp så kommer vinsten.

men om man ser till t.ex moderna bilar med turbo så kan det ge ganska stor skillnad, såg nått brittiskt program där dom prova i bromsbänk, en subba gav 15 eller var det 20 hp till på shell v-power 99oktan mot 95. En annan små bil vart innom marginalen för bromsbänken.
 

Busaberg

Aktiv medlem
1 apr 2010
85
1
8
skogen
Från endurobranschen så undviker vi 95 då vanlig tvåtaktsolja inte blandar sig med etanol. Måste köra en speciell olja till 95. Jag kör alltid 98 om det finns tillgängligt då den är bättre till motorer med hög verkningsgrad.
Inga som helst problem att köra med oljeinblandning i 95 oktan.E85 är annan femma...
 

enpatte

Välkänd medlem
22 jan 2011
2.070
68
48
Borgafjäll
Tänkte tillföra lite perspektiv på tillvaron eftersom jag läser en hel del på dootalk.

I Nordamerika är deras 87(AKI) oktan(motsvarar 91 oktan enligt våra mått) normen för de flesta fordon.
Det är oftast den enda tillgängliga alternativet i obygden, så de puttrat runt i sina e-tecs med nedsatt effekt. :stupid:

Om de nu mot förmodan skulle kunna få tag i premiumbränsle(våran 95 oktan) så anser många att det är ett sämre alternativ eftersom den innehåller 5% av den rent livsfarliga etanolen.

Enligt dem är etanol djävulens påfund som nu mera finns i deras bränsle(bara 5%).
Motorerna kommer att frätas sönder inifrån och skära varje år om man ska lyssna på Amerikanarna.

En stackare hade fått ett brutalt uppvaknande när han hade tillbringat sin semester i Frankrike.......
Dieselbilarna rök ingenting, hur är det möjligt!
Vad är det för skitbränsle vi får frågade han sig mycket upprört.


Om man nu som en modern människa ifrågasätter dessa dinosaurier och varför de ligger 20-30 år efter resten av den moderna världen så får snabbt slängt i ansiktet att man minsann kan utvinna lite mer bränsle ur råoljan om man gör skitbränsle av det.

Vad spelar det för roll om man nu envisas med att åka onödigt stora pickups med stora motorer som är lika ineffektiva som motorn i en gammal T-ford?
 

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Förstår din tanke på att 95 är det vanligaste bränslet i fjällen. Om du medvetet valt att köra högkomp är lösningen att alltid ha med sig 98 i dunkar för säkerhets skull. Inget stort problem om man planerar. Själv har jag kört Tnyto och har alltid haft med mig bränsle för att vara säker på att inte köra på fel bränsle.
Idag har jag en ännu mer komplicerad situation. Turbobergshästen fordrar 102 oktan så inget bränsle av den kvalitén finns att köpa. Måste alltså alltid ha bränsle med mig oavsett var man åker....
Köra på fel bränsle är att vara dumsnål. Straffar sig i slutänden, dyrt....
 

tele

Välkänd medlem
10 jan 2012
157
2
6
Gubböle, Umeå
Kan vara så enkelt att Borlänge har högre inblandning etanol än vad vi har här uppe.
När det gäller diesel så är iaf inblandningen av raps högre söderut, kanske samma med bensin?

Ang etanol i 98 så har jag nog svar imorrn, tisdag. För dom norra delarna av landet iaf

mer info hittar ni i 98-oktan tråden i Ski-doo-delen.

Sen såg jag ngn som nämnde Shells V-Power, den var ju på 99 oktan fram till nån gång under 2011 då den gick ner till 98 oktan.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.643
802
113
Kramfors
Jag har gjort några enkla tester ang olja blanda sig med etanol. De finns ju amerikanska oljer som bevisat kan blanda sig bra med etanol men de är bökiga o dyra att få tag på.

Jag testade två oljer jag helst ville köra på genom att blanda i minst 10% olja 1 liters flaska med ren etanol från mack (transparent flaska).
Man ser direkt vid första skakningen på flaskan hur fint oljan fördelar sig och hur mycket man behöver skaka. Många oljer separerar direkt så man behöver inte kolla dem många minuter.

Den bästa jag sett är Paybacks challenger som visserligen är från USA den blandar sig omedelbart och finfördelat samt håller blandningen i flera dagar.
Statoil delsyntet som jag testade i mot då skingrade sig skrämmande fort!
Jag har även testat Aspen helsyntet för många år sedan och jag har för mig den blandade sig bra också och höll blandningen länge. Man kan påskynda testen genom att lägga flaskorna i frysboxen då skingrar de sig fortare.

Gör denna enkla test på den olja ni åker för skingrar oljan sig på någon dag bara så byt olja! Köp en flaska Payback challenger och ha som ref.
 

EJakobsen

Välkänd medlem
4 apr 2012
880
2
18
Hassela
Brukar se till att tanka V-power(enligt tillverkaren 98+ oktan).
Fyller dunkar och tar hem när jag jobbar, när skotertanken är full ser jag till att fylla alla dunkar jag har och försöker hålla de fulla resten av säsongen.
Allt för att slippa slaska med oktanbooster och chansa.

Mvh Erland
 

tele

Välkänd medlem
10 jan 2012
157
2
6
Gubböle, Umeå
Brukar se till att tanka V-power(enligt tillverkaren 98+ oktan).
Fyller dunkar och tar hem när jag jobbar, när skotertanken är full ser jag till att fylla alla dunkar jag har och försöker hålla de fulla resten av säsongen.
Allt för att slippa slaska med oktanbooster och chansa.

Mvh Erland
Hur skiljer priset mot vanlig 98?

Med tanke på den eventuella skillnaden i oktan är marginell? Priset lär skilja mer väl?
För den ligger ju under 99 oktan iaf, plusset är nog marginellt...

Kanske etanol i V-power för att höja oktantalet med ngn tiondel?
 

Trigger

Välkänd medlem
6 feb 2013
185
15
18
Piteå
Kan tillföra att enligt min information som jag skrivit om i annan tråd så är den 98 oktan bensin som lastas på depån i piteå helt utan någon inblandning av etanol (kör själv tankbil och lastar i piteå). Kan tilläggas att OKQ8 lastar upp i piteå och distribuerar till piteå/skellefte/arvidsjaur.
 

tele

Välkänd medlem
10 jan 2012
157
2
6
Gubböle, Umeå
Kan tillföra att enligt min information som jag skrivit om i annan tråd så är den 98 oktan bensin som lastas på depån i piteå helt utan någon inblandning av etanol (kör själv tankbil och lastar i piteå). Kan tilläggas att OKQ8 lastar upp i piteå och distribuerar till piteå/skellefte/arvidsjaur.
Känn dig förföljd...

Detta gäller alltså även det som lastas i Holmsund/Umeå och alltså körs ut söder om "piteå-distriktet". Neråt Ö-vik, Bredbyn å innåt Dorotea å Borgafjäll.