98 eller 110 octanstopp ProX 440 -01

Nikke

Aktiv medlem
1 jan 2000
66
0
6
Hej
Jo det är så att jag fått tag på en prox 440 -01 motor i delar men jag vet inte vad det är för topp till den.

Hur ser jag vilken sorts topp det är?

Sedan kan jag ju passa på att fråga vad är det för vikter och fjäder till prox´en orginal?
 

PontusSandberg

Välkänd medlem
27 feb 2007
1.292
1
16
Kalix
Sv: 98 eller 110 octanstopp

Om du har en 98 oktanstopp och en 110 så ser du ju skillnaden men annars kan du ju höra med han du köpte den?
 

Nikke

Aktiv medlem
1 jan 2000
66
0
6
Sv: 98 eller 110 octanstopp

Jo visst men det var ett tag sedan jag köpte den har säkert haft den hemma i ett år, liggandes i garaget, har inte haft tid att kolla igenom den förrän nu. Kommer inte ihåg vad han heter eller något telefon nummer till honom.

Och sedan har jag ju bara en topp och jag vet ju inte vad det är för sort.
 

Dr Polaris

Välkänd medlem
3 jan 2006
432
1
16
90
Du kan ju inte se nått på ovansidan utan det som skiljer är ju förbränningsrummen.
 

Nikke

Aktiv medlem
1 jan 2000
66
0
6
Du kan ju inte se nått på ovansidan utan det som skiljer är ju förbränningsrummen.
:rolleyes:

Jo så mycket vet jag faktiskt.. Motorn är nerplockad i delar. Ska renoveras.

Hur gör man när man ändrar för olika octantal då? slipar man någonting i förbränningsrummen eller hur gör man?
 
R

Robin

Det heter igentligen inte 98/110oktans toppar.

Skillnaden är att Kompet är högre därför kör man på 110oktan.

Så enklaste sättet för dig att kolla är ju att kompmäta om det inte finns någon märkning på topparna å du inte kan se skillnaden.

Lägst komp = 99% säkerhet lågkomps topp (98oktans topp)
 

Nikke

Aktiv medlem
1 jan 2000
66
0
6
Det heter igentligen inte 98/110oktans toppar.

Skillnaden är att Kompet är högre därför kör man på 110oktan.

Så enklaste sättet för dig att kolla är ju att kompmäta om det inte finns någon märkning på topparna å du inte kan se skillnaden.

Lägst komp = 99% säkerhet lågkomps topp (98oktans topp)
okej, nu är det ju så att jag fortfarande inte har fler än en topp, men jaja det löser sig nog, jag måste ju ändå renovera klart den och bygga ihop den innan jag kan mäta kompressionen. och sedan finns det ju ingen snö heller..

Det går inte och säga något riktvärde på kompen för när toppen är anpassad för 98 ??
 
R

Robin

Min nya Iq440 motor har kring 9-10kg i komp med lågkompstoppar.
 

Dr Polaris

Välkänd medlem
3 jan 2006
432
1
16
90
Hej igen vet inte om du fått ordning på topparna.
Men på 110 oktantoppen så är det instansat 302,1299
02 VF


På 98 toppen så är det instansat 302,1343
QX

Vet inte om detta är några specifika siffror o bokstäver men det var det enda som skillde mina toppar åt.
 

Nikke

Aktiv medlem
1 jan 2000
66
0
6
Tja igen :)
Nä jag har inte fått någon ordning än, men har inte hunnit titta på det heller så...

Men ska ta och titta om jag hittar några instansade siffror och bokstäver på min topp.

Tack igen för alla svar.